שחרור לטבע יעל שנפגעה מתולעת סרט
(צילום: יואב ארי רשות הטבע והגנים)

תולעי סרט (שם מדעי: Taenia multiceps), המועברות דרך בעלי חיים טורפים כגון תנים, זאבים וכלבים, עלולות להיות קטלניות עבור חיות אוכלות עשב כגון כבשים, יעלים וצבאים, ובמקרים נדירים גם פוגעת בבני אדם. לאחרונה טופלה בהצלחה יעל שנדבקה בתולעת.
לפי פרופ' מרב שמיר, מומחית לנוירולוגיה ונוירוכירורגיה וטרינרית בבית הספר לרפואה וטרינרית של האוניברסיטה העברית וד"ר רוני קינג, לשעבר הווטרינר הראשי של רשות הטבע והגנים, מדובר בתולעת שמועברת על ידי טורפים, לרוב טורפים כלביים. התולעת הבוגרת חיה במעי הכלב במשך שנים, ומשחררת ביצים שיוצאות בצואה של הכלב. כשהביצים נבלעות ע״י אוכלי עשב, הן בוקעות ומתוכן יוצא טפיל זעיר (לרווה) שנודד אל איברים שונים בגוף מעלה הגירה ובניהם אל המוח שם גורם להיווצרות ציסטה אשר מכילה כמויות גדולות של הצורה המדבקת של הטפיל.
4 צפייה בגלריה
מחזור חיים של תולעת הסרט
מחזור חיים של תולעת הסרט
מחזור חיים של תולעת הסרט
(מתוך המאמר: Taenia multiceps coenurosis: a review | Parasites & Vectors)
ארז ברוכי, איש רשות הטבע והגנים, ציין כי הציסטות מגיעות להיקף של 3-10 ס"מ, ומכילות מספר חללים. כל ציסטה מכילה עשרות רבות של ביצים. היווצרות הציסטות גורמת לשינויים בהתנהגותו של בעלי החיים ולבסוף כאמור גם למותו. עם מותו, הוא נאכל בידי טורף, המשתייך לרוב לבן משפחת הכלביים.
הביצים של התולעת בוקעות במעיים של הכלביים ומתפתחות לתולעת סרט בוגרת. התועלת אינה פוגעת בבעלי החיים הכלביים, והם מטילים את התולעים בצואה. כך מתחיל שוב המחזור של ההדבקה.
4 צפייה בגלריה
ביצים של תולעת הסרט
ביצים של תולעת הסרט
ביצים של תולעת הסרט
(מתוך המאמר: Taenia multiceps coenurosis: a review | Parasites & Vectors)
ב-2014 פורסם המאמר הראשון ובו תיארו ד"ר יעל מרבל ופרופ׳ שמיר את הטכניקה הכירורגית בשני יעלים מהנגב. מאז תועדו עוד תשעה מקרים ודאיים של הדבקת יעלים בישראל, שישה מתוכם נגמרו במוות בעוד שלושה ניצלו בסיוע ניתוח ראש פולשני. בנוסף התגלו ותועדו שלושה מקרים נוספים בשנים 2021-2022 באוכלי העשב הבאים: צבי נגב, צבי ארץ ישראלי וראם לבן.
4 צפייה בגלריה
יעל שנפגעה מתולעת סרט
יעל שנפגעה מתולעת סרט
היעל שנפגעה מתולעת סרט
(צילום: יואב ארי רשות הטבע והגנים)
את הניתוחים ביצעו : פרופ' מרב שמיר, מומחית לנוירולוגיה ונוירוכירורגיה וטרינרית – בית ספר לרפואה וטרינרית האוניברסיטה העברית וד"ר אורית חי, מומחית לנוירולוגיה ונוירוכירורגיה וטרינרית – מרכז ממחים טיפול נמרץ. את מרבית הניתוחים ביצענו בבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי את הניתוח האחרון וזה שלפניו ביצענו במרכז מומחים ורפואת חירום "טיפול נמרץ" שאפשר לרשות הטבע והגנים לעשות שימוש בציוד המרכז ללא עלות.
גם בני אדם יכולים להידבק בתולעת ולהיפגע ממנה, אך מדובר במקרים ספורים. מרבית המקרים שדווחו עליהם בספרות המקצועית התרחשו באפריקה ודרום אמריקה, אך ישנם מקרים נדירים גם ממדינות במערב אירופה ובארצות הברית, כשחלק ממקרים אלו אף הסתיימו במוות האדם.
4 צפייה בגלריה
היעל שנפגעה מתולעת סרט בשיקום
היעל שנפגעה מתולעת סרט בשיקום
היעל שנפגעה מתולעת סרט בשיקום
(צילום: יואב ארי רשות הטבע והגנים)
תולעת הסרט אינה מין פולש, אך משום שמודבר בבעלי חיים מוגנים – ברשות הטבע והגנים פועלים כדי למגר את ההידבקות. "אנחנו רוצים להגן על בעלי החיים, אז מבצעים לעיתים פעולות שהן לא חלק מהדברים הטבעיים. הרציונל הוא לשמור על חיות בסכנת הכחדה. אז אם אפשר להפחית את התופעה של התולעת – למה לא", אמר ד"ר רוני קינג.
מה ניתן לעשות כדי להפחית את ההידבקות? לדברי ד"ר קינג, "מעבר לביצוע טיפול תיעלוע (כדור שניתן לבעלי החיים שהורג את התולעים, נ"פ) והרחקת כלבים משוטטים – אין יותר מדי מה לעשות. יש פיילוטים שבהכנה. פיילוט אחד עוסק בפיזור פיתיונות עם תילוע ולגרום לכלביים לאכול. פיילוט אחר שנעשה הוא מתקון לשקתות כדי למנוע מבעלי החיים ששותים לשתות ביצים, אבל זה עדיין בשלב ראשוני של ניסוי".
פרופ' מרב שמיר הוסיפה: "המאמץ צריך להתרכז בהבנת השכיחות האמיתית של התופעה, בהבנה מי מהכלביים הם הנשאים העיקריים ( כלבי בית כלבים משוטטים או כלביי בר) ואז להשקיע בתלוע (טיפול נגד תולעים) של אותן אוכלוסיות כדי לעצור את מעגלי ההדבקה".