ראש הממשלה נפתלי בנט דיבר אתמול (יום ב') בנאומו באו"ם על איראן, על המדיניות מול נגיף הקורונה, אך מנושא אחד - שבו עסקו מנהיגי העולם המערבי - הוא פשוט התעלם. משבר האקלים, הסכנות שבפניהן עומד כדור הארץ, והמאמצים לצמצום השימוש בדלקים מאובנים. בזמן שמנהיגים כמו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הקדישו חלק מנאומיהם לנושאים חשובים אלא, בנט הקדיש להם אפס מילים.
אף מילה על אקלים. נאומו המלא של נפתלי בנט באו"ם
(צילום: רויטרס)

הנשיא ביידן, שכינס פסגת אקלים וירטואלית בחודש אפריל האחרון - כשלושה חודשים לאחר שנכנס לתפקידו בבית הלבן, אמר בנאומו בעצרת האו"ם כי אנחנו עומדים בפני שחר של עידן שיקבע את עתידנו. "יש הזדמנויות רבות, אם רק נוכל לנצל אותן", הוא אמר. "האם נתמודד עם איום של אקלים מאתגר, אקלים מאתגר שאנחנו כבר מרגישים, שכבר הורס כל חלק מעולמנו עם מזג אוויר קיצוני, או שנסבול את מצעד הבצורות ההולכות ומחמירות, שיטפונות, עוד שריפות חזקות, יותר והוריקנים, גלי חום ארוכים יותר ועליית מפלס פני הים? האם נשמור על כבוד האדם וזכויות האדם? השאלה האם נבחר להילחם על העתיד המשותף שלנו - תהדהד במשך הדורות הבאים".
הנשיא האמריקני הדגיש את הצורך הדחוף לפעול כדי להילחם במשבר האקלים, וציין כי הממשל בראשותו התחייב להכפיל את ההשקעה על מנת לעזור לאומות מתפתחות לפעול בנושא צמצום פליטת גזי החממה. ביידן הוסיף כי הוא יפעל עם הקונגרס להכפיל את המספר הזה שוב, מה שיהפוך את ארצות הברית למנהיגה בתחום. הוא עודד מדינות ברחבי העולם להביא את התחייבויות משמעותיות יותר לוועידת האקלים של האו"ם, שתיפתח בגלזגו בעוד כחודש.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצרת או"ם העצרת הכללית של האו"ם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצרת או"ם העצרת הכללית של האו"ם
ביידן בנאומו באו"ם
(צילום: EPA)
נציגי מדינות אחרים ושרים דיברו אף הם על משבר האקלים. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התייחס גם הוא לנושא שמאיים על כדור הארץ. ג'ונסון הזכיר בנאומו בעצרת האו"ם את קרמיט הצפרדע, ששר "לא קל להיות ירוק". ראש הממשלה הבריטי סתר את דבריו של כוכב "החבובות" ואמר: "דווקא קל להיות ירוק".
"יש לנו כוח אדיר לשנות דברים ולשנות דברים לטובה, וכוח מדהים להציל את עצמנו", אמר ג'ונסון בנאומו באו"ם. ראש ממשלת בריטניה קרא למנהיגי העולם "להתבגר" ולפעול נגד האיומים שבשינויי האקלים. לקראת ועידת האקלים ה-26, מזהירים מדענים כי ההתחממות הגלובלית קרובה למצב של "חוסר שליטה" וכי יש לפעול במהירות על מנת לצמצם ובעתיד גם להפסיק את פליטת גזי החממה לאטמוספרה.
4 צפייה בגלריה
ג'ונסון הזכיר את כוכב החבובות בנאומו
ג'ונסון הזכיר את כוכב החבובות בנאומו
ג'ונסון הזכיר את כוכב החבובות בנאומו
(צילום: shutterstock ורויטרס)
נציג צרפת, שר החוץ ז'אן-איב לה דריאן, הצליח להתייחס גם לסוגיה האיראנית וגם למשבר האקלים. "עלינו לנקוט בפעולה דחופה. זה עוד לא מאוחר מדי... אנחנו נמצאים בדרך לאסון עקב התחייבויות לא מספיקות שמביאות אותנו להתחממות של 2.7 מעלות, התחממות שעליה נשלם מחיר כבד ללא יוצא מן הכלל".
השר הצרפתי אמר גם הוא כי הוועידה בגלזגו תהיה "רגע של אמת" וכל האומות צריכות לקחת אחריות. "צרפת תראה את הסולידריות שלה בתקצוב של 6 מיליארד יורו מדי שנה, ותנתב יותר משליש מהתקציב לאדפטציה אקלימית".
שר החוץ של קנדה, מארק גרנו, שהיה בעברו אסטרונאוט והשתתף בשלוש משימות של מעבורות חלל אמריקניות, אמר כי "הייתה לי ההזדמנות לראות את העולם מהחלל. טסתי מעל כל המדינות שלכם והרהרתי על כדור הארץ שלנו. אין לנו עוד מקום אחר ללכת אליו. עלינו לטפל בכדור הארץ שלנו, שאנחנו פוגעים בו. אנחנו נמצאים באחד הזמנים המאתגרים ביותר. שינויי אקלים, מגיפת הקורונה ועוד". השר הזכיר את גל החום בקנדה, שגרם למותם של מאות אזרחים. "זו המציאות החדשה שלנו. העולם מצפה למנהיגות מהאו"ם. בוועידת גלזגו צעירים מרחבי העולם יישאו עיניהם אלינו. אסור לנו לאכזב אותם. זה בידינו. בקנדה יש לכם פרנטר מסור. אנחנו עושים את חלקנו בבית, כולל מס על פחמן, שיעלה ל- 170 דולר לטון עד 2030".
את איסלנד ייצג שר החוץ, גאודלאוגר ת'ורדרסון, שהקליט את דבריו מראש. "האיום של שינוי האקלים אינו תופעה רחוקה. שינוי האקלים כבר כאן. והוא מתגבר. אבל רק יחד אנחנו יכולים להתאושש ולבנות כדור ארץ צודק יותר עבור כולנו. התוצאות של המגיפה היו הרסניות. אבל ההשפעה של שינוי האקלים תהיה בבירור קשה יותר. המדע והסימנים ברורים. עלינו להגיב עכשיו ולכבד את ההתחייבויות שלנו בהסכם פריז, כשאנחנו נושאים עינינו לגלזגו". שר החוץ האיסלנדי התחייב כי ארצו תצמצם את פליטת גזי החממה בחצי עד 2030, ויגיעו לאיפוס פחמן ב-2040 ועד 2050 יהיו נקיים מאנרגיה פוסילית.

גרטה: "עד היום שמענו 'בלה', 'בלה', 'בלה'"

ביום חמישי הקרוב צפויים להיפגש בין 30 ל-40 שרים להגנת הסביבה מרחבי העולם במילאנו, לפגישת הכנה לוועידת גלזגו. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לא צפויה להיות אחת מעשרות השרים שידונו איך אפשר לצמצם את פליטות גזי החממה. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי ישראל לא הוזמנה, אלא רק מדינות מרכזיות - אבל בבדיקה בסדר היום מתברר כי יהיו בוועידה גם שרים מרואנדה, נורבגיה, שווייץ ועוד. עם זאת, היא צפויה להשתתף בוועידה שתתקיים בגלזגו ועוד קודם לכן בוועידה של ה-OECD שתתקיים בפריז.
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
תמר זנדברג. לא תהיה אחת מעשרות שרי החוץ שיגיעו למילאנו
(צילום: קובי קואנקס)
בנוסף לשרים מעשרות המדינות, יגיעו גם אלפי בני נוער - וביניהם פעילת האקלים גרטה טונברג, על מנת להפגין ולדחוק במקבלי ההחלטות להציב יעדים מחמירים יותר לצמצום פליטת גזי חממה. פרט לאלפי בני הנוער מאיטליה, יגיעו גם כ-400 בני נוער מ-190 מדינות ברחבי העולם.
טונברג עצמה אמרה לקראת הוועידה המקדימה, שהיא לא צופה להתקדמות בשיחות שיתקיימו באיטליה. בפתח ועידת נוער Youth4Climate, שנפתחה היום בעיר, התייחסה פעילת הסביבה השבדית, להבטחות של מנהיגים בנושאי סביבה: "אנחנו אחרי 30 שנה של 'בלה', 'בלה', 'בלה'".
4 צפייה בגלריה
גרטה טונברג בוועידת הנוער באיטליה
גרטה טונברג בוועידת הנוער באיטליה
גרטה טונברג בוועידת הנוער באיטליה
(צילום: EPA)
לדבריה, "מנהיגים כביכול הזמינו צעירים לפגישות כאלה, כדי להעמיד פנים שהם מקשיבים לנו, אבל הם לא מקשיבים. אין כוכב לכת אחר... השינוי הוא לא רק אפשרי, אלא הכרחי".