בשיתוף האיחוד האירופי

יום ניקוי חופים של עמותת "צלול" בשיתוף האיחוד האירופי ועיריית ת"א
(צילום: ירון שרון)
כמעט שנה לתוך מלחמת חרבות ברזל, נדמה כי נושא הדאגה לסביבה נדחק הצידה, לטובת סוגיות בוערות שקשורות במלחמה. אבל משאבי הטבע לא ממתינים לשלום עולמי. הם ממשיכים להתכלות והצורך בשמירה עליהם רק הולך וגובר. ביום שישי האחרון, כשמעל ראשם מרחף איום הטילים, התאספו עשרות ישראלים מתנדבים בשפך הירקון, סמוך לנמל תל אביב, ל"יום ניקוי חופים".
לצידם במשימה, הם הופתעו לגלות קבוצת שגרירים ממדינות אירופיות, שהפשילו את שרוולי חליפות השרד, חלצו נעלי מעצבים מבריקות ויחד עם המתנדבים, ניקו את שאריות פלסטיק, בדלי סיגריות וחלקיקי מיקרו-פלסטיק, שמהווים איום על המערכת האקולוגית המורכבת.
המפגש התקיים במסגרת שבוע ניקיון החופים של עמותת "צלול", בשיתוף האיחוד האירופי ועיריית תל אביב-יפו. שיתוף הפעולה הזה מוליד כבר עשרות שנים יוזמות לשמירה על הסביבה ולהעלאת המודעות לנושא. זה קורה בימים כתיקונם וגם בימי מלחמה, המאמץ הזה לא נדחק לשוליים.
ימי ניקוי החופים, שמתקיימים במשך עשרות שנים, מאפשרים דווקא בתקופה המורכבת הזו, מעבר לניקיון ההכרחי, לחזק ולטפח אחריות ואכפתיות לסביבה שבה אנו חיים.
"שיתוף הפעולה שלנו עם 'צלול' ועיריית תל אביב-יפו הוא חלק מהפעילויות שלנו בתחום של הגנת הסביבה ואנחנו עושים את זה המון שנים", מסביר דימיטר טזאנצ׳ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל. "לצערי, בשנה שעברה לא קיימנו את האירוע בגלל המלחמה. השנה החלטנו, למרות המצב הנוכחי, לקיים את פעילות ניקוי החופים ברחבי הארץ".
3 צפייה בגלריה
שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ׳ב, מנקה
שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ׳ב, מנקה
שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ׳ב, מנקה
(צילום: יונתן איים)
"אסור שנושא הזיהום ירד מהפרק"
חופי הים הם סביבה טבעית עשירה ורגישה. חשוב לנקות אותם לא רק כי יותר נעים לבלות בחוף נקי, אלא בעיקר כדי למנוע את כניסת הפסולת, בעיקר פסולת פלסטיק, לים, שם היא מתפוררת בהשפעת הגלים והשמש והופכת למיקרו-פלסטיק, אותו אוכלים היצורים הימיים, והמגיעים בסוף לשולחננו ופוגעים בבריאותנו.
המיקרו-פלסטיק, אותו אוכלים דגים, צבים ושאר יצורים ימיים, גורם להם לתחושה מוטעית של שובע ובמקרים רבים למותם בייסורים. פלסטיק גם פוגע פיזית בבעלי החיים המסתבכים בחוטים וברשתות דיג או בולעים שקיות פלסטיק בהניחם שמדובר במזון.
בני הזוג אורן ממודיעין, יחד עם בנם הצעיר, איתי, החליטו לנצל את היום החופשי שלהם ולהירתם למען המטרה. "ראינו את הפעילות באינטרנט והנושא חשוב לנו", מספרת יעל. "אני חושב שזה עוזר לחוף ולכל מי שיבוא – יהיה הרבה יותר נעים", מוסיף איתי ויעל מודה גם בסיבה נוספת, מעט אישית יותר: "לעשות פעילות כזו למען הסביבה גורם להרגשת נורמליות בתקופה ההזויה הזאת".
לדברי אורן, "אנחנו עושים את זה כי אנחנו אוהבים את המדינה שלנו. אנחנו אמנם השנה במלחמה, אבל אסור שנושא השמירה על הסביבה ירד מהפרק. לכן החלטנו, למרות כל מה שקורה מסביב, לבוא ולתרום קצת, ושנושא זיהום החופים יעלה למודעות".
3 צפייה בגלריה
בני המשפחה ממודיעין שהגיעו לנקות את שפך הירקון
בני המשפחה ממודיעין שהגיעו לנקות את שפך הירקון
בני המשפחה ממודיעין שהגיעו לנקות את שפך הירקון
(צילום: יובל חנינוביץ')
מפשילים את שרוולי החליפה
את בנג'מין אנקר משגרירות הולנד בישראל אנחנו פוגשים עם ביגוד קצת שונה ממה שנהוג כאן במחוזותינו כשמנקים חופים – חליפה, שאותה הוא מכנה "פחות רשמית". "אני לגמרי יכול לנקות איתה", אומר אנקר בחיוך, "יום ניקוי החופים זו יוזמה חשובה, שמאפשרת לקחת אחריות על הסביבה שלנו ולוודא שכולם יוכלו להנות ממנה.
"כמי שגר כאן, בישראל, אני רוצה לעשות את החלק הקטן שלי. אני מודה למארגנים שהביאו את כולנו לכאן היום, כדי לעשות משהו מועיל. אני מקווה שבשנה הבאה נראה הרבה יותר אנשים".
סוניה מק'גינס, שגרירת אירלנד, שאותה אנחנו תופסים עם כפפות ושקית זבל ענקית, אומרת: "זה נפלא להיות מסוגלים לתרום כדי להפוך את החיים בתל אביב ובישראל לטובים עוד יותר. זו אמנם עיר יפה, ואני חושבת שקשה למצוא כאן הרבה לכלוך, אבל זה מספק להיות מסוגלים להשפיע, אפילו מעט. למרות המצב בישראל, יום יפה ומיוחד כמו זה מראה שעדיין קיים באנשים, הרצון הזה, לשפר את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר".
3 צפייה בגלריה
בנג'מין אנקר משגרירות הולנד בישראל ב"חליפה רשמית פחות"
בנג'מין אנקר משגרירות הולנד בישראל ב"חליפה רשמית פחות"
בנג'מין אנקר משגרירות הולנד בישראל ב"חליפה רשמית פחות"
(צילום: יובל חנינוביץ')
המטרה: חופים חופשיים מפלסטיק
"תכננו את שני ימי הניקיון השנתיים השנה ביותר מ-40 מוקדים ברחבי הארץ. בחלקם התבטלה הפעילות בגלל המצב הביטחוני", ציין מור גלבוע, מנכ"ל עמותת "צלול". "הניקיונות נערכו בחופים, בנחלים, בתוך המים באמצעות צוללנים ובסיוע מאות מתנדבים.
"המאמץ הזה חשוב, אבל שהוא לא יהיה אינסופי וסיזיפי, צריך שאנשים יגיעו לחופים עם כמה שיותר כלים רב-פעמיים, יקחו אחריהם את הפסולת ותמיד יחשבו איך להשאיר את החוף יותר נקי משהיה כשהגיעו. דבר שני, חשוב שרשויות מקומיות ברחבי הארץ יאסרו בחופים מוכרזים על הכנסת פלסטיק וכלים חד פעמיים".
לאיחוד האירופי ולמדינת ישראל יש שיתוף פעולה רב שנים בנושא קיימות יחד עם ארגונים סביבתיים, גורמי ממשל ורשויות מקומיות. בנוכחותם, ביקשו השגרירים להדגיש את האופי הגלובלי של סוגיות סביבתיות והדאגה לכדור הארץ, ואת מחויבותם הרבה לנושא: "לאיחוד האירופי יש תוכניות ופרויקטים שקשורים להגנת הסביבה, זה חלק גדול מהמדיניות שלנו", מדגיש טזאנצ'ב.
ציפי ברנד, מחזיקת תיק רצועת החוף והפארקים בעיריית תל אביב-יפו, אמרה: "רצועת החוף של העיר היא 14 ק"מ, מדרום יפו ועד הרצליה. יש לנו חוף ים נקי, צלול ויוצא דופן. גם ברמה בין-לאומית. אנחנו שומרים על החופים 365 ימים בשנה, הדאגה של העיר לחוף ולאיכות המים והחול לא נופל מסטנדרט בינלאומי. אנחנו מתכוונים השנה להמשיך ולתחזק את החוף בסדר עדיפות עליון, כי הוא הפנים של העיר שלנו".
עם סיומו של היום, שפך הירקון ורצועת החוף היו נקיים יותר באופן ניכר, סמל לתקווה ולמאמץ המשותף של כל המעורבים. אמנם זו "טיפה בים", ויש עדיין עבודה רבה לעשות כדי להגן על חופי הים והנחלים שלנו, אבל המאבק בזיהום ובחתירה לאיכות הסביבה בכל זאת נמשך – גם בעתות מלחמה.
בשיתוף האיחוד האירופי
פורסם לראשונה: 16:52, 30.09.24