הכשרה של אסטרונאוט היא תהליך ממושך, מורכב וארוך מאוד. שנים על גבי שנים של לימודי מדעים, אסטרונומיה, פיזיקה ומדעי המחשב, קורסי הישרדות בתנאים מיוחדים, תפקוד במצבי חירום ותפעול מכשירים לטיסות חלל. באמת, עבודה מאומצת, פיזית ומחשבתית, כשמדובר באחד המקצועות הקשים והמרתקים בעולם.
(צילום: שמוליק דודפור)

אלא, שיש דברים שכנראה לא מכינים אותך אליהם, למרות שמדובר במצב חירום מיוחד במינו. כמו מה שקרה בחלל עם עגבנייה ננסית, בקוטר של 2.5 סנטימטרים, שנעלמה בתחנת החלל הבינלאומית, במשך שמונה חודשים שלמים.
האסטרונאוטים של נאס"א שעל סיפון תחנת החלל בילו שעות רבות בחיפוש אחר העגבנייה הצפה. בסופו של דבר היא נמצאה לאחר כ-240 ימים של חיפושים.
העגבנייה גדלה בתחנת החלל, כחלק מפרויקטים רבים של גידול מזון מחוץ לכדור הארץ. מדובר בחדשות טובות כפולות: האחת – שהאבדה האדומה נמצאה, והשנייה – חפותו של האסטרונאוט פרנק רוביו, שכן חברי הצוות האשימו אותו בכך שאכל אותה. רוביו, אגב, שהיה בחלל במשך 370 ימים ברציפות (שיא אמריקני), חזר לכדור הארץ בחודש ספטמבר.
3 צפייה בגלריה
רוביו והעגבנייה שנעלמה
רוביו והעגבנייה שנעלמה
רוביו והעגבנייה שנעלמה
(צילום: נאס"א)
ועכשיו, לטורף הפרהיסטורי, שהיה למכונת הרג קטלנית, וכעת - חוקרים אוחזים (או לפחות מנסים לאחוז) בגולגולת ענקית שנשארה שלמה, ונמצאה אחרי כ-150 מיליון שנה.
הייצור הימי הקדום, שעומד במרכז החשיפה הזאת, שייך למשפחת הפלזיוזאוריה, זוחלים ימיים קדומים שנכחדו לפני שנים רבות, והיו מטילי אימה, ומבין השליטים הגדולים של האוקיינוס על פני כדור הארץ, במקרה הזה – בחוף היורה בדרום אנגליה.
אורך המאובן שנמצא, אגב, ממש במקרה על ידי חובב מאובנים שהלך לאורך החוף - הוא כשני מטרים. בפיו נמצאו לא פחות מ-130 שיניים ארוכות וחדות, כשלכל שן יש חיתוך מיוחד, כמו לקרס - שמסייע לנקב את בשר הטרף ולהרוגו במקום. כדי שנבין פחות או יותר את העוצמה של הטורף הזה – לתנינים של ימינו יש את אחת מעוצמות הלסת החזקות בטבע, לפלזיוזאור לסתות חזקות פי 2.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(צילום: shutterstock)
ולסיום, שימו לב מי הצטרף לשחייה במים הרדודים בחוף פרת באוסטרליה, שם שחו כשניים עשר מבלים, כשלפתע נתקלו בגוף ענק וכהה שהתגלה כלווייתן.
הסרטון, שצולם על ידי מזל"ט, תיעד את החוויה, כשהשחיינים מתקרבים ליונק הגדול ונוגעים בו. סביר להניח שגם בני האדם וגם הלווייתן היו סקרנים בנוגע למתרחש סביבם – אינטראקציה נדירה ומיוחדת במינה, אלא שלמרות התמונות המפתיעות האלו, נזכיר עד כמה זה מסוכן גם ללווייתן וגם לשוחים בים, להתקרב בצורה כזאת לבעל חיים, שיכול להיות במצוקה.
3 צפייה בגלריה
הלווייתן והשחיינים
הלווייתן והשחיינים
הלווייתן והשחיינים
(צילום: רויטרס)
ויש חדשות טובות בנוגע למפגש הזה - על פי דיווחים בתקשורת המקומית, הלווייתן התרחק למים עמוקים יותר לאחר כשעה.