פלאונטולוגים בארגנטינה חשפו גולגולת דינוזאור יוצאת דופן, שהייתה שייכת לטורף קצר זרועות בצורה חריגה, בעל מוח זעיר, שחי לפני כ-70 מיליון שנה. כך עולה ממחקר חדש, שפורסם בכתב העת Journal of Vertebrate Paleontology. המין החדש - שנקרא Guemesia Ochoai - על שמו של הגנרל מרטין מיגל דה גואמס, איש צבא ארגנטיני שמילא תפקיד מכריע במלחמת העצמאות של המדינה – נמנה עם משפחת האבליזאוריים, קבוצת טורפים שהתקיימו לפני 66–170 מיליון שנה, בתקופת הקרטיקון, ושוטטו בשטחים שהם כיום דרום אמריקה, אפריקה והודו.
2 צפייה בגלריה
Guemesia Ochoai
Guemesia Ochoai
Guemesia Ochoai
(איור: Fred Wierum)
על אף היותו של הדינוזאור Guemesia Ochoai חבר במשפחת האבליזאוריים, יש לו מספר שינויים פיזיולוגיים בולטים לעין דוגמת חוסר בשתי קרניים - שאותן יש ליתר הדינוזאורים שבמשפחתו. בנוסף, הוא חי בצפון ארגנטינה (שם נמצאה הגולגולת שלו), הרחק מרוב שרידי משפחת האבליזאוריים (35 מינים אחרים), שרובם המכריע אותר בפטגוניה שבדרום המדינה, מה שמרמז על כך שקבוצת הדינוזאורים הזו הייתה יכולה לחיות במערכות אקולוגיות מגוונות. "הדינוזאור החדש הזה הוא די יוצא דופן בסוגו", אמרה מחברת המחקר אנחלי גוסוואמי, ממוזיאון הטבע בלונדון. "זה מראה שהדינוזאורים שחיו באזור זה היו שונים למדי מאלה שחיו בחלקים אחרים של ארגנטינה, מה שתומך ברעיון של מחוזות נפרדים בעת עידן הקרטיקון של דרום אמריקה".
אבליזאוריים ככל הנראה טרפו טיטאנוזאורים ארוכי צוואר, הישג מרשים בהתחשב בכך שזרועותיהם הזעירות היו חסרות תועלת. הם לא היו התרופודים היחידים עם שתי זרועות, שכן היה זה מאפיין של אוכל בשר נוסף והוא טירנוזאורוס רקס, שניחן בזרועות קצרות ביחס לממדי גופו העצומים, למרות שזרועותיו היו ארוכות יותר מאלה של האבליזאוריים ואף שימושיות יותר כדי לקרב אליו את הטרף, מה שלא התאפשר ל-Guemesia Ochoai, שנאלץ לתפוס את טרפו רק באמצעות הגולגולת והלסתות האימתניות שלו.

2 צפייה בגלריה
דינוזאור טורף ממשפחת האבליזאוריים
דינוזאור טורף ממשפחת האבליזאוריים
עם קרניים וזרועות ארוכות יותר. דינוזאור אחר ממשפחת האבליזאוריים
(איור: Shutterstock)
מכיוון שעצמות הגולגולת הן כל מה שנשאר מ-Guemesia Ochoai, שהתגלה על ידי צוות החוקרים הארגנטיני-בריטי בתצורת לוס בלנקיטוס (Los Blanquitos Formation) ליד אמבלאיו (Amblayo), הם לא בזבזו זמן והתחילו לעבוד ולחקור אותו. הצוות ניתח את הגולגולת השמורה של הדינוזאור הטורף קצר הזרועות, בדגש על אזור המוח. כמו אבליזאוריים אחרים, תא המוח של Guemesia Ochoai היה קטן ממדים. למעשה, כל הגולגולת שלו קטנה בכ-70% מקרובי משפחתו, מה שמרמז על כך שהדינוזאור הספציפי שאותר היה צעיר יחסית, על אף שלא ניתן היה לקבוע זאת בוודאות מלאה. כמו כן, החוקרים הבחינו בתכונה ייחודית שנקראת פורמינה (Foramina) - זוג נקבים בקדמת הגולגולת, אשר סייעו לטורף לווסת חום בעת תהליך זרימת הדם בקדמת ראשו, כך לדברי החוקרים.
הגילוי של Guemesia Ochoai ושל מינים ייחודיים נוספים כמו למשל צבים ממשפחת הפודוקנמיים, שיכולים להגיע עד לאורך של מטר אחד, באזור הצפוני של ארגנטינה, מעיד על כך שמדובר בחלק ייחודי בכדור הארץ במהלך תקופת הקרטיקון המאוחרת. כעת, החוקרים מקווים לגלות דגימות נוספות של הדינוזאור הטורף ושל קרוביו, על מנת שיוכלו ללמוד יותר על החיים בארגנטינה העתיקה. "הבנת אירועים גלובליים ענקיים כמו הכחדה המונית דורשת מערכי נתונים גלובליים, אבל יש הרבה חלקים בעולם שלא נחקרו בפירוט, ועוד טונות של מאובנים שנותר לגלות", אמרה גוסוואמי.