בית משפט השלום בבאר שבע דחה את בקשת המשטרה הירוקה לקבל חומרי חקירה, שאותם הציג סנגורו של אחד מנאשמי אסון עברונה.
בנובמבר 2021, כמעט שבע שנים אחרי האסון, הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד חברת קצא"א וארבעה בעלי תפקידים בחברה בגין אחריותם לאסון עברונה, אחד מאסוני הנפט היבשתיים הגדולים ביותר במדינת ישראל.
דליפת הנפט ב-2014
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

טרם הגשת כתב האישום הפרקליטות ערכה לנאשמים שימוע. להליך שימוע כללים משלו. סנגוריהם של החשודים הופיעו בפני אנשי הפרקליטות וניסו לשכנע אותם בחפותו של הלקוח שלהם, כדי שלא יגישו נגדו כתב אישום. אבל הליך השימוע אינו חף מקשיים ובעיות. בהליך כזה טמונה סכנה של "חשיפת הקלפים" לפני הזמן, שכן הדבר יכול לאפשר לפרקליטות לערוך "מקצה שיפורים" טרם הגשת כתב אישום. ובכל זאת, יש חשיבות שבהליך כזה חשוד יוכל להתבטא באופן חופשי וללא חשש.
חלק מהמסמכים שהציג הנאשם, סמנכ"ל איכות סביבה לשעבר בקצא"א, היו קשורים לראיות שהובאו בפני וועדת הבדיקה, שבראשה עמד השופט אליהו וינוגרד ז"ל. את הוועדה הקימה קצא"א, והמסמכים מתיחסים לשיבוש מהלכי משפט ובידוי ראיות, הנוגעים לגורמים אחרים. לטענת הנאשם הוועדה זיכתה אותו מאשמה בזכות המסמכים שהביא בפניה, ושהובאו בפני הפרקליטות בהליך השימוע. אלא שהטיעונים האלה לא שכנעו את הפרקליטות והוגש נגדו ונגד שלושה עובדים אחרים כתב אישום.
אלא שכעת הפרקליטות ביקשה להעביר ליתר הנאשמים את החומרים שנחשפו בפניה בשימוע. בפניה לסניגורים עורכי הדין מאיר הלר ושרונה כהן ממשרד א. לנדוי, ביקשו את חומרי החקירה כדי שיוכלו להעביר אותם לנאשמים האחרים. סנגוריו של הנאשם - שהעביר אותם בשימוע - התנגדו, שכן בהליך פלילי נאשם רשאי לחשוף ראיות בזמן הנוח לו, וחשיפה מוקדמת של ראיות עלולה לפגוע בהגנה שלו.

1 צפייה בגלריה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)



כאמור, המשטרה הירוקה פנתה לבית משפט השלום בבאר שבע לקבל את המסמכים לידה. השופט רון סולקין דחה את הבקשה, שכן המדינה לא נתנה נימוקים מיוחדים המצדיקים פתיחה בהליך של השלמת חקירה, מעבר לרצון לתפוס את המסמכים. "גם לא נמסר נימוק מדוע לא נערכו ניסיונות להשיג את אותם מסמכים במהלך החקירה, טרם הגשת כתב האישום", ציין השופט סולקין, כשהוא מבצר את חשיבות מוסד השימוע. "קבלת הבקשה כעת עלולה לפגוע בקו ההגנה של הנאשם, ואכן עלולה להפוך את הליך השימוע כחלק מהליך חקירה ובכך לעקרו מתוכנו, שכן אם יקבל בית המשפט בקשות מסוג זה כדבר שבשגרה - יימנעו נאשמים מלהציג טענות, עובדות ומסמכים בהליך שימוע והדבר עלול לפגוע באפקטיביות ההליך".
יש לציין כי משרד א. לנדוי מייצג את קצצ"א בהליכים שהיא מנהלת מול המשרד להגנת הסביבה. מאז הכריזה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג על מדיניות אפס תוספת סיכון, ועצרה בעצם את ההסכם עם חברה באיחוד האמירויות לשינוע נפט דרך מפרץ אילת, עו"ד הלר שלח מכתב מיצוי הליכים למשרד והודיע על הגשת עתירה לבית המשפט נגד השרה כדי לבטל את החלטתה.