שידור חי מקן של עיט ניצי
(מיזם עופות דורסים בשידור חי)


פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל, משיק עונת שידורים חדשה, זו השנה השביעית, עם קינון מיוחד במינו מעולם העיטים הגדולים של ישראל - עיט ניצי.
העיטים כבר מטפלים בשתי ביצים, שהראשונה מביניהן הוטלה בקן, בשעות הערב של 1.1.22. הפרויקט - פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל ופרויקט "פורשים כנף" - הוקם באביב 2016. עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מכ-120 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים – חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.
3 צפייה בגלריה
קן של עיט ניצי בשידור חי
קן של עיט ניצי בשידור חי
קן של עיט ניצי בשידור חי
(צילום: מיזם עופות דורסים בשידור חי)
ברגע זה, השידור החי היחיד שמתקיים הוא של העיט הניצי, והשבוע צפויים להצטרף נוספים. השידור מסתיים לאחר שהגוזלים פורחים מהקן.
מתחילת הפרויקט, הועברו 22 שידורי קינונים של עקב עיטי, חיוואי, אוח עיטי, רחם ונשר, בעזרת מצלמות שידור חי מיוחדות שהותקנו ליד הקינים של הדורסים והעבירו בשידור ישיר (24/7) את כל מהלך הקינון והשתלשלות הדגירה, הטיפול בגוזלים עד לפריחתם המוצלחת מהקן.
3 צפייה בגלריה
קן של עיט ניצי בשידור חי
קן של עיט ניצי בשידור חי
(צילום: מיזם עופות דורסים בשידור חי)
"אנחנו מתרגשים מאוד להרחיב שוב את מגוון המינים שנחשפים בשידור החי של הפרויקט, ומתרגשים עוד יותר לפתוח את השידורים של עונת קינון 2022 עם הפתעה חדשה, נדירה ומיוחדת. העיט הניצי, המקנן אי שם בשטחים הפראיים של ישראל, נמצא בסכנת הכחדה חמורה בישראל וזו הזדמנות יוצאת דופן ללמוד עליהם. המצלמה הותקנה בסתיו האחרון על מצוק מרוחק מהקן על מנת למנוע הפרעה לחיי העיטים וכולנו מקווים שהעונה הקרובה תהיה מוצלחת כמו קודמותיה, ומאחלים לזוגות הצלחה רבה בקינון", ציין ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי".
לדברי אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, גורמי הסיכון המשפיעים על מצב העיטים בישראל מרובים ומגוונים, ובין השאר קיימים גורמים המשפיעים על הצלחת הקינון כגון: חמיסת קינים, הפרעות קינון (על ידי מטיילים, רועים, כלי טייס וכו') ומחלות וטפילים הפוגעים בגוזלים ועוד. בנוסף לכך, קיימים גורמים המשפיעים על שרידות הצעירים והבוגרים, כאשר המרכזי שבהם הוא ההתחשמלות. רק ב-2021 נמצאו 15 פרטים שהתחשמלו. גורמים נוספים הם הרעלות (הרעלה משנית והרעלות עופרת), ציד ישיר והתנגשות בתשתיות אנרגיה.
3 צפייה בגלריה
קן של עיט ניצי בשידור חי
קן של עיט ניצי בשידור חי
זוג העיטים
(צילום: מיזם עופות דורסים בשידור חי)
בחברה להגנת הטבע מציינים כי אוכלוסיית העיט הניצי המקננת בישראל הצטמצמה באופן מובהק מאז הקמתה של מדינת ישראל. "עם קום המדינה עוד קיננו בישראל מעל 60 זוגות בכל המרחבים המצוקיים, מהחרמון ועד להרי אילת, אולם כיום מוערך כי בישראל מקננים בין 12 ל-20 זוגות בלבד. בשל כך, מושקעים מאמצים רבים על מנת לשמר אוכלוסייה זו, ובכלל זאת גרעיני רבייה, השבות לטבע, ממשק פעיל ושמירה על קינים ועוד", מוסיף יהונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע.
העיט הניצי הינו דורס-יום גדול, מונוגמי, המקנן בטריטוריות קבועות. הוא בונה את קיניו הגדולים על מצוקים נישאים ומטיל בין 2 ל-3 ביצים (החל מסוף דצמבר ועד לאמצע מרץ) כאשר הדגירה נמשכת כ-42 יום. הגוזלים פורחים מהקן לאחר חודשיים וחצי לערך ומבלים עם הוריהם עוד כחודשיים במרחב המחייה שבו בקעו.
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי": לחצו כאן
לצפייה ישירה בקינון העיט הניצי ובקרוב קינים של עופות דורסים נוספים: לחצו כאן