למרות שהניסוי הראשון של שיגור ספינת החלל הענקית (Starship) לחלל הסתיים בפיצוץ כארבע דקות לאחר השיגור בשל תקלה, ב-SpaceX אמרו כי מדובר בהצלחה, בין היתר כיוון שהמערכת המשולבת עברה בהצלחה את שלב ה-MaxQ, שבו עומד הטיל בלחצים הגדולים ביותר. עכשיו המטרה של החברה של אילון מאסק היא לשגר ספינת חלל נוספת, שבנייתה כבר כמעט הושלמה, בעוד כמה חודשים.
ספינת החלל של SpaceX התפוצצה באוויר
(צילום: SpaceX)

אתמול (יום ה') בשעה 16:34 (שעון ישראל) שוגרה ספינת החלל לראשונה לחלל מבסיס של SpaceX בבבוקה צ'יקה שבדרום טקסס כשהיא אינה מאוישת. המטרה הייתה להקיף חלקית את כדור הארץ. אבל כשלוש דקות לאחר השיגור, בגובה של קצת יותר מ-30 קילומטר, לא בוצעה כמתוכנן ההפרדה של ספינת החלל עצמה מטיל השיגור, ושניהם התפוצצו באוויר כארבע דקות לאחר השיגור.
בחברת SpaceX הגדירו את הניסוי כמוצלח, למרות הפיצוץ. "ההצלחה נובעת ממה שאנחנו לומדים, ולמדנו המון דברים על המשגר, על ספינת החלל ועל מערכות הקרקע, שיעזרו לנו להשתפר בטיסות עתידיות של Starship", אמרו בחברה.
מייסד החברה, אילון מאסק, בירך את אנשי הצוות על הניסוי המרגש. מאסק, שצפה בניסוי מחדר הבקרה של החברה בבוקה צ'יקה, אמר: "למדנו הרבה לקראת שיגור המבחן הבא בעוד כמה חודשים". בדואר אלקטורני ששלח לעובדי החברה, הוסיף מאסק: "אני לא רוצה להרוס את זה, אבל אני חושב שיש סיכוי גבוה שנגיע למסלול (סביב כדור הארץ) השנה ונצליח להנחית את המשגר ואת החללית - אם לא השנה, בוודאי בשנה הבאה . מאדים, אנחנו באים!"
שיגור ספינת החלל של SpaceX
(צילום: SpaceX)

בסוכנות החלל האמריקנית מתכננים להשתמש בספינת החלל על מנת להנחית אסטרונאוטים על אדמת הירח ומאוחר יותר על מאדים. ראש נאס"א, ביל נלסון, בירך את SpaceX: "כל הישג גדול לאורך ההיסטוריה דרש רמה מסוימת של סיכון מחושב, עם סיכון גדול מגיע תגמול גדול". הוא איחל ל-SpaceX הצלחה בניסויים הבאים של ספינת החלל.
גם מומחים בתחום החלל אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שלא מדובר בכישלון. "הפיצוץ המרהיב של ספינת החלל החדשה של SpaceX, דקות לאחר ששוגרה לראשונה, הוא המחשה חיה של נוסחת 'כישלון מוצלח', המשרתת היטב את החברה של אילון מאסק", אמרו המומחים. לדברי אותם מומחים, במקום לראות את הפיצוץ של ספינת החלל של מאסק ככישלון, האובדן הדרמטי באוויר יעזור להאיץ את הפיתוח של Starship.
5 צפייה בגלריה
רגע השיגור, בהתחלה הכול נראה תקין
רגע השיגור, בהתחלה הכול נראה תקין
רגע השיגור, בהתחלה הכול נראה תקין
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מאסק (בתחתית התמונה) צופה בשיגור
מאסק (בתחתית התמונה) צופה בשיגור
מאסק (בתחתית התמונה) צופה בשיגור
(צילום: AFP/SpaceX)
לפחות שני מומחים בהנדסת תעופה וחלל ומדע פלנטרי, ששוחחו עם רויטרס, הסכימו כי טיסת המבחן סיפקה יתרונות רבים. "זהו כישלון מוצלח קלאסי של SpaceX", אמר האסטרונאוט לשעבר גארט רייזמן, פרופסור באוניברסיטת דרום קליפורניה, המשמש גם יועץ בכיר ל-SpaceX. הוא אמר כי בניגוד לסוכנות החלל האמריקנית ולחברות אחרות, בחברה של מאסק הכלל הוא ש"ההשלכות של הכישלון הן נמוכות". לדוגמה, בעבר נכשלה החברה פעמים רבות להנחית את משגר הפלקון 9 שלה, שבאמצעותו היא משגרת כיום לוויינים וגם חלליות לתחנת החלל הבינלאומית. לאחר כמה כישלונות, כיום מצליחה החברה להנחית את המשגרים לצורך שימוש חוזר - באחוזים גבוהים מאוד.
רייזמן הוסיף ש-SpaceX חוסכת יותר כסף בטווח הארוך, כיוון שלוקח לה פחות זמן לזהות ולתקן פגמים הנדסיים - על ידי לקיחת סיכונים רבים יותר בתהליך הפיתוח, במקום להשאיר "צוות גדול שעובד במשך שנים על שנים ומנסה להשיג תוצאה מושלמת, לפני הניסוי הראשון".
"הייתי אומר שציר הזמן להובלת אנשים (על סיפון Starship) מואץ כרגע, בהשוואה למה שהיה לפני כמה שעות", אמר רייזמן לאחר הפיצוץ בטיסת הניסוי.
5 צפייה בגלריה
המשגר וספינת החלל לא הצליחו להיפרד
המשגר וספינת החלל לא הצליחו להיפרד
המשגר וספינת החלל לא הצליחו להיפרד
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ספינת החלל לפני שהתפוצצה
ספינת החלל לפני שהתפוצצה
ספינת החלל לפני שהתפוצצה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
רגע הפיצוץ
רגע הפיצוץ
רגע הפיצוץ
(צילום: רויטרס)
המדענית הפלנטרית, ד"ר טניה הריסון מאוניברסיטת קולומביה הבריטית, הוסיפה כי היו כמה הישגים מרכזים בשיגור הראשון של מערכת כה גדולה ומורכבת - בין היתר שספינת החלל שוגרה בהצלחה מטקסס וגם שעברה בהצלחה את שלב ה-MaxQ."זה חלק מתהליך הבדיקה", היא אמרה בראיון. "יש הרבה תאונות שקורות כשאתה מנסה לעצב רקטה חדשה. העובדה שהיא שוגרה בכלל שימחה הרבה אנשים".
לדבריה, הסיכונים של מבחני טיסה בודדים הם קטנים בהשוואה לרווחים הגדולים שעל כף המאזניים. "זה המשגר הגדול ביותר שהאנושות בנתה", אמרה הריסון, והוסיפה כי היא נועדה לשאת יותר מטען ואנשים לחלל העמוק וממנו מכל חללית קיימת. למרות הפיצוץ, ד"ר הריסון אופטימית: "זה לא יפתיע אותי אם ספינת החלל תנחית אנשים על מאדים בעשור הבא".