מבזק חדשות טובות
(צילום: משי בן עמי)

נפתח עם עידן הדינוזאורים: חרק מעופף ענק, שנמצא בסניף של וולמארט במדינת ארקנסו בארה"ב, התברר כממצא נדיר מתקופת היורה.
החרק זוהה כמין Polystoechotes punctata, השייך למשפחת חרקים שחיה עוד בתקופת הדינוזאורים. מי שזיהה את החרק הוא מייקל סקוורלה, כשיצא לקנות חלב ב-2012, בתקופה שבה היה דוקטורנט לאנטומולוגיה (חקר חרקים ופרוקי רגליים) באוניברסיטה המקומית.
הוא ראה את החרק הענק, לקח אותו בידיו, ערך את יתר הקניות, וכשהגיע הביתה, הניח אותו ושכח ממנו במשך כמעט עשור.
3 צפייה בגלריה
החרק הקדום
החרק הקדום
החרק הקדום
(צילום: Michael Skvarla / Penn State)
הוא לא באמת חשב שמדובר באיזה ממצא היסטורי, אלא בסוג של חרק דמוי שפירית. רק ב-2020 הוא הציג את החרק באחד הקורסים שהעביר, ואז "נפל לו האסימון" – כל השנים הללו הוא החזיק משהו נדיר ומרשים הרבה יותר.
בדיקות DNA נעשו כדי לאשר את זהות החרק, שנדיר כל כך מכיוון שמדענים היו בטוחים שנעלם מהאזור כבר בשנות ה-50, והיום – חולקים לו כבוד כחלק מאוסף של המוזיאון המקומי, כשהוא למעשה התיעוד הראשון של המין במדינה.
ועכשיו, לחלל. שם נמצא זוג מסקרן של ענקי גז, כוכבי לכת הדומים כמעט בצורה מושלמת, לצדק ולנפטון שבמערכת השמש שלנו.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(צילום: ESO/L. Benassi Artist’s impression of a Jupiter twin orbiting HIP 11915)
גם הם מקיפים כוכב דמוי שמש, וזה רק יכול להועיל להסתכל מקרוב-רחוק על סוגים שונים ודומים לנו של כוכבי לכת בשכונה.
HIP 104045 (השמש של שני ענקי הגז) נמצא במרחק של 175 שנות אור בלבד מכדור הארץ, ויש לו לפחות שני כוכבי לכת גדולים המקיפים אותו, לאחד כמחצית מהמסה של צדק, ולשני, פי 2.5 מהמסה של נפטון. התגלית הזאת עוזרת לנו להבין את מגוון המערכות שיכולות להקיף כוכבים דמויי שמש, כדי שיום אחד – אולי – נמצא כוכב לכת שמזכיר את כדור הארץ, שלנו. עם תנאי חיים דומים.
ואין כמו משהו ביזארי וחמוד לסיום מבזק החדשות הטובות, אנחנו מוסרים מכאן כל הכבוד לנהגת האוטובוס הבריטית שעצרה השבוע, תאמינו או לא – ביום הראשון שלה לעבודה – כדי לתת טרמפ לכבשה שהלכה לאיבוד ונמצאה משוטטת בכביש מהיר.
3 צפייה בגלריה
הנהגת והכבשה
הנהגת והכבשה
הנהגת והכבשה
(צילום: Brighton & Hove Buses)
הנהגת המודאגת ראתה אותה באמצע המשמרת, ולא יכולה הייתה להמשיך בנסיעה, לא מצפונית ולא פיזית. ביחד עם עוד שני נהגים אחרים שעצרו לעזור, היא הצליחה לגרום לכבשה להיכנס לתוך האוטובוס, עד שהגיעה המשטרה.
כשהשוטרים הגיעו, הם ביקשו מהנהגת לתת לכבשה טרמפ לחווה המקומית. למי שמתעניין, גם היום הראשון בעבודה עבר בשלום. שתיסעי רק בדרכים בטוחות.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי