אינטליגנציה מלאכותית, הבעות פנים והסיכוי לצאת ממצב של דיכאון: מחקר חדש שנערך בימים אלה בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה בשיתוף החוג למערכות מידע והחוג למדעי המחשב באוניברסיטת חיפה, מנסה לזהות באמצעות אלגוריתם את רגעי המשבר בין מטופל למטפל בעת טיפול פסיכולוגי בדיכאון, על סמך הבעות הפנים וכיוון המבט של המטופלים. "ניתן להגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי של אנשים הסובלים מדיכאון לסיים את הטיפול הפסיכולוגי כראוי, אם נצליח לזהות את 'השברים' בקשר הטיפולי בין המטפל למטופל", אמרו הדוקטורנטית טל בן דוד-סלע וד"ר טוהר דולב-עמית מהמעבדה לחקר פסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה.
1 צפייה בגלריה
סריקת פנים של אישה
סריקת פנים של אישה
(צילום: Shutterstock)
אחד מתוך חמישה מטופלים בשל דיכאון נושר מטיפול לפני סיומו וחוזר למצב שהיו בו לפני תחילת הטיפול, כאשר אחד המנבאים החזקים להצלחת או אי הצלחת הטיפול הוא הקשר הטיפולי בין המטפל למטופל. במהלך אותו הקשר עלולים להיווצר "שברים" בקשר, שגורמים להיחלשותו. אלא שמדובר לעתים ברגעים מאוד עדינים ולמטפלים קשה מאוד לזהות אותם במהלך הטיפול. מרב המחקר שנעשה עד היום על "רגעי השבר" בזמן טיפול היה באמצעות כלי קידוד שונים, המצריכים תצפיות ארוכות, הדורשות מיומנויות רבות. זהו תהליך שלוקח זמן רב ומשאבים רבים - ולכן בפועל, לא נעשה בחלק גדול של הטיפולים.
דווקא ההליך המורכב גרם לחוקרות מתחום הפסיכותרפיה לחשוב על תחומי הבינה המלאכותית ולמידת מכונה. בשיתוף עם חוקרים מהחוג למדעי המחשב, פותח אלגוריתם שמבקש לזהות את "רגעי השבר" באמצעות למידה של הבעות הפנים וכיוון המבט של המטופלים. במחקר, שנמצא כעת בשלבים מתקדמים, למד האלגוריתם על סמך תצפיות של מקרים רבים שכבר תועדו איזה הבעות פנים ייחודיות או הפניות מבט ארעו במקרים שבהם נוצר שבר והטיפול כשל. לאחר שלב הלמידה, בודקות כעת החוקרות אם האלגוריתם אכן מצליח לזהות רגעי שבר במהלך טיפולים שהוא לא יודע את תוצאתם. המטרה הסופית היא לאפשר למחשב "לצפות" בטיפול ולזהות - כבר במהלך הטיפול או בסמוך לסיומו - האם אירוע רגעי שבר. ברגע שהמטפל ידע בזמן אמת שאכן קרו רגעים כאלה, הוא יוכל להתייחס לכך עוד באותו הטיפול או בטיפולים הבאים.
"כלי זה יכול לעזור לנו מאוד ברמה המחקרית - ללמוד ולהבין עוד על רגעי המשבר בזמן הטיפול בעזרת ניתוח הבעות הפנים. ברמה הקלינית, בעזרת ניתוח הבעות הפנים נוכל לתת מידע לפסיכולוג כיצד המטופל בעצם נראה ברגעים כאלה וכך לעזור לו לזהות את הרגעים האלה בקליניקה", אמרו החוקרות.
תוצאות המחקר מוצגות בתערוכה "מדעי הנתונים למען האנושות" שמקיים מרכז המחקר למדעי הנתונים של אוניברסיטת חיפה בגלריה "קיבוץ גלויות 91" בחיפה. התערוכה נפתחה ב-10 במרץ והיא מציגה תערוכת מחקרים בין-תחומיים המשלבים כלים מעולמות מדעי הנתונים כמו AI, למידת מכונה, BIG DATA ועוד.