קרן ג'רמי קולר ואוניברסיטת תל אביב הכריזו היום (א') על קול קורא להגשות לאתגר "קולר דוליטל לתקשורת דו-כיוונית בין המינים". פרס גדול בסך 10 מיליון דולר יוענק עבור "פיצוח הקוד", זאת לצד פרסים שנתיים בסך 100 אלף דולר שיועברו לתמיכה במועמדים מצליחים במחקר שלהם לפיתוח מודלים ואלגוריתמים קפדניים מבחינה מדעית לתקשורת קוהרנטית עם אורגניזמים לא אנושיים עד להשגת תקשורת בין-מינים.
האתגר שואף להתבסס על תגליות מהעת האחרונה בתחום התקשורת עם בעלי חיים, מפענוח אותות עטלפים ועד להאזנה לשיחות לווייתן זרע (ראשתן גדול-ראש). הוועדה המדעית, השופטת את משתתפי הפרס, מקווה לתקשורת בסגנון "מבחן טיורינג" עם אורגניזמים לא אנושיים - לפיה בעל החיים מתקשר באופן עצמאי מבלי להכיר בכך שהוא מתקשר עם בני אדם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באתגר "קולר דוליטל לתקשורת דו-כיוונית בין המינים" מסבירים כי "מדובר בפרויקט רב-שנתי השואף לנצל את ההתקדמות בבינה מלאכותית, ובמיוחד במודלי שפה גדולים, כדי להשיג את מטרת העל, שהיא תקשורת בין המינים". ולכן, אומרים במיזם, ניתן להשתמש בבינה מלאכותית.
יו"ר פרס קולר דוליטל הוא פרופסור יוסי יובל, ראש בית הספר סגול למדעי המוח וחבר סגל בבית הספר לזואולוגיה ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב. פרופ' יובל אמר: "בשנים האחרונות, הבנת הקהילה המדעית את דפוסי התקשורת של אורגניזמים לא אנושיים התקדמה בצעדי ענק. אני מקווה שהקהילה המדעית העולמית תאמץ את האתגר וההזדמנות שמציע פרס זה. בעוד אנו מכריזים על הקריאה להגשות, אני שמח להציג פאנל שופטים בינתחומי מגוון של חוקרים מובילים - מנוירואקולוגים ועד מדעני מחשב, ואנו מצפים להגשות לביקורת עמיתים".
2 צפייה בגלריה
פרופ' יוסי יובל וחברים
פרופ' יוסי יובל וחברים
פרופ' יוסי יובל וחברים
איש העסקים והפילנתרופ הבריטי ג'רמי קולר הוסיף ש"בדיוק כפי שאבן הרוזטה גילתה את סודות ההירוגליפים, אני משוכנע שכוחה של AI יכול לעזור לנו לפתוח את השיחה בין המינים".
פיטר גבריאל, מוזיקאי ומייסד שותף של Interspecies Internet ("האינטרנט הבין-מיני" - ארגון מחקרי העוסק בקידום תקשורת בין מינים), התייחס גם הוא למיזם: "כשניגנתי מוזיקה עם קופי בונובו, הייתי המום מהאינטליגנציה שלהם ומהמוזיקליות שלהם, וזה היווה את הטריגר לרעיון שהפך ל-Interspecies Internet. יש כל כך הרבה חיים אינטליגנטיים על הפלנטה שלנו שבני האדם לא הצליחו לראות, מלבד בתור מזון, נעליים, תיקים ובידור. אני שמח שישנם מדענים רציניים העוסקים כעת הן בהבנת התקשורת שלהם והן בדרכים שבאמצעותן נוכל להתחיל תקשורת בין-מינים משמעותית. זה נהדר שיש את 'האינטרנט הבין-מיני' ועכשיו גם את פרס קולר דוליטל כחלוצים בתחום זה. אם ברצוננו להתמודד בהצלחה עם האיום הקיומי על הפלנטה שלנו שיצרנו בעצמנו, עלינו להתחבר מחדש לעולם הטבע שהוליד אותנו, כולל כל תושביו. אני מאוד מקווה שצאצאינו ילמדו להתייחס לכל היצורים החיים על הפלנטה בחמלה".
ד"ר שון באטלר, מנהל משותף של מרכז קיימברידג' לזכויות בעלי-חיים, סיכם: "פרס זה יתרום תרומה חיונית לשיפור ההבנה שלנו בתקשורת של בעלי-חיים ותודעת בעלי-חיים. התודעה נחשבת כבסיס להתחשבות בבעלי-חיים כבעלי זכויות, לכן הפרס חשוב גם במתן תמיכה נוספת לבחינת חוקי זכויות בעלי חיים".