יותר ממיליון תרנגולות, תרנגולי הודו וברווזים הושמדו בשבועות האחרונים בעקבות התפשטות שפעת העופות, בעיקר בצפון הארץ. בנוסף גם קרוב ל-10,000 עגורים חלו ומתו. הבוקר (יום ו') הודיעו מערך ההסברה הלאומי ומשרד החקלאות כי "שיא האירוע ככל הנראה מאחורינו". עוד נמסר כי "ביומיים האחרונים אנו רואים התאוששות מעודדת במצב שפעת העופות בישראל, שפגעה בכ-20 מתחמי לולים ובכ-15 אזורי עופות בר".
שפעת העופות בעמק החולה
(צילום: ד"ר מוטי צ'רטר, מכון שמיר למחקר באוניברסיטת חיפה)

במערך ההסברה הלאומי ובמשרד החקלאות הוסיפו כי "הפעילות באגמון החולה צפויה להסתיים ביום שני, וכעת המאמץ מתמקד בניטור וחיטוי, כהיערכות לעונת הנדידה".
כרגע, כך נמסר, אין כל אינדיקציה לפגיעה בבני אדם, והעוסקים במלאכת איסוף הפגרים וניטור מקור המים לאיתור הנגיף מוגנים ומקבלים טיפול תרופתי מונע. בבריטניה פורסם אתמול כי אדם, שהיה במגע הדוק מאוד עם עופות במשך זמן ממושך, נדבק בנגיף בדרום-מערב המדינה.
2 צפייה בגלריה
עובדי משרד החקלאות מפנים פגרי עגורים באגמון החולה
עובדי משרד החקלאות מפנים פגרי עגורים באגמון החולה
עובדי משרד החקלאות מפנים פגרי עגורים באגמון החולה
(צילום: AP)
המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד-שור, התייחסה בכתבה שפורסמה ב-ynet לחשש שבני אדם עלולים להידבק. "אנחנו חוששים מהתרחיש הזה בצורה יוצאת דופן", היא אמרה. "יחד עם זאת קשה מאוד להידבק בשפעת העופות. אבל כשנדבקים אחוזי התמותה של בני אדם הם בין 50% ל-60%. אלה אחוזים אדירים. לשפעת יש תהליך שנקרא ארגון מחדש. ואם יש שפעת הומנית ושפעת עופות באותו אדם, הווירוסים מתארגנים מחדש ונוצרים זנים אחרים. יכול להיות מצב של אדם שיחלה בשפעת הומנית ובשפעת העופות, וייווצר נגיף מדבק כמו שפעת הומנית, אבל אלים כמו שפעת עופות".
התרחיש הזה הוא הסיבה שהמועצה לביטחון לאומי מנהלת את האירוע. בנוסף, הוקמה ועדה של רשות החירום הלאומית, שתנתח את האירוע ותסיק מסקנות. בינתיים, שפעת העופות עוברת כאש בשדה קוצים בלולים. בלול מסחרי שנדבק בנגיף ניתן לראות תמותה מהירה המתפשטת תוך שעות ספורות.
2 צפייה בגלריה
השמדת ביצים במושב מרגליות
השמדת ביצים במושב מרגליות
השמדת ביצים במושב מרגליות
(צילום: EPA)
במשרד החקלאות אמרו כי הפעילות נוהלה במאמץ משותף בשיתוף משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים וגורמים נוספים. תחקיר בין הגופים יתקיים בהובלת רשות החירום הלאומית, על פי הנחיית המל"ל.