(צילום: שמוליק דודפור)


הצוות המפעיל את טלסקופ החלל המתקדם ג'יימס ווב ממשיך לפרסם תמונות מרהיבות, והפעם תועדה בצורה כמעט מושלמת טבעת איינשטיין, הנמצאת במרחק של 12 מיליארד שנות אור מאיתנו.
אי אפשר להפסיק לבהות בטבעת איינשטיין הזאת, שהיא תופעה אסטרונומית, שבה תנועת קרני האור, העדשה והצופה נמצאים כולם על ציר אחד. הדבר מתרחש כאשר גלקסיה מרוחקת מאיתנו עטופה בידי גלקסיה מסיבית וגדולה ממנה.
3 צפייה בגלריה
טבעת איינשטיין רחוקה
טבעת איינשטיין רחוקה
טבעת איינשטיין רחוקה
(צילום: Todd Cook, Penn State)
הגלקסיה המתועדת היא SPT-S J041839-4751.8 וחוץ מהיופי המטריף הזה, הנוכחות של הטבעת הזאת מאפשרת לנו לחקור גלקסיות שכמעט בלתי אפשרי היה לראות אותן - עד שג'יימס ווב החל לפעול. התמונה, אגב, פורסמה על ידי אסטרונום השותף לפרוייקט.
ועכשיו, נשארים בחלל, אבל מתקרבים מאוד לכדור הארץ. סרטונים חדשים של נאס"א חושפים כיצד נראה ליקוי חמה על מאדים.
כוכב הלכת האדום מספק לנו חדשות טובות פעם אחר פעם, וכעת השכן עושה זאת פעם נוספת, עם תופעה שמוכרת לנו גם מכדור הארץ, ליקוי חמה.
3 צפייה בגלריה
ליקוי ירח במאדים
ליקוי ירח במאדים
ליקוי חמה במאדים
(צילום: Todd Cook, Penn State)
רק שליקוי החמה במאדים שונה במקצת, בשל שני הירחים שלו. בסרטון ניתן לראות את הירחים פובוס ודימוס מסתירים חלקית את השמש, בכתמי צל לא אחידים. כך, מדענים יכולים להשתמש בליקויי חמה כדי ללמוד כמה דברים, בין היתר על תנועת הירחים של מאדים והשפעת כוח כבידה, מידע שעשוי לסייע לנו מאוד בעתיד הלא כל כך רחוק, כשבני אדם ינחתו על אדמת כוכב הלכת השכן.
ולסיום, משהו מעניין על השיניים שלכם. אותו איבר שמאפשר לנו ללעוס וגם לחייך, ונמצא כאמור – בתוך הפה שלנו. אבל מסתבר שהשיניים לא תמיד היו בפה.
3 צפייה בגלריה
שיניים, לא בהכרח בתוך הפה
שיניים, לא בהכרח בתוך הפה
שיניים, לא בהכרח בתוך הפה
(צילום: Todd Cook, Penn State)
מאובן דגים עתיק, שהתגלה על ידי חוקרים, מרמז שהשיניים שלו ואולי גם שלנו, לא בהכרח התפתחו מתוך הפה, אלא דווקא מבחוץ לפה. ישנן תיאוריות שונות לגבי מקור השיניים – קשקשים חיצוניים או פנימיים, וכאן, בעזרתו של דג שנכחד לפני כ-80 מיליון שנה, אנחנו מגלים שהשיניים שלו צמחו מחוץ לפנים.
החוקרים טוענים ש"לממצאים עשויה להיות השפעה משמעותית על מחקרים עתידיים. וככל שמתגלים יותר ויותר קווי דמיון בין היצורים הימיים לשיניים שלנו, בני האדם, סביר שנחשוב שהשיניים שלנו הן למעשה קשקשי דגים מפותחים מאוד".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי