באופן מפתיע או שלא אין הלימה בין מכלול הגנים (כלל המידע התורשתי באורגניזם המקודד ב-DNA) לבין גודל האורגניזם, ולכן הגנום הגדול ביותר על פני כדור הארץ לא יהיה של לווייתן, פיל או אפילו עץ סקויה (העצים הגדולים בעולם). את הכבוד הזה לא חולקים בני האדם וגם לא חיות קטנות, אלא שרך אחד קטן שגדל בקלדוניה החדשה, שבדרום מערב האוקיינוס השקט.
(צילום: ליאור שרון)

מחקר חדש מראה שלמין שרך הנקרא Tmesipteris oblanceolata, יש גנום שגדול ב-7% מבעל השיא הקודם (גם הוא צמח) וגדול פי 50 מגודל הגנום האנושי.
להשוואה נוספת - מכלול הגנים שלנו מגיע ל-2 מטרים של DNA ואילו של השרך - 106 מטרים - גובה של גורד שחקים. לשרך, שגובהו 5 עד 10 סנטימטרים, היסטוריה אבולוציונית ענפה, והוא שייך למשפחה שהתפצלה מצמחים אחרים לפני כ-350 מיליון שנה, הרבה לפני שהדינוזאורים הופיעו. אפילו בגינס הופתעו ולאחר פרסום המחקר הכתירו את השרך עם התואר הנחשק "הגנום הגדול ביותר בעולם".
3 צפייה בגלריה
השרך ששבר שיאים
השרך ששבר שיאים
השרך ששבר שיאים
(צילום: Pol Fernandez)
ועכשיו, לא פעם סיפרנו לכם במבזק החדשות הטובות על כיצד נוצרים כוכבים, אלא שכוכבים לא רק נולדים – הם גם מתים (כמו גורל השמש שלנו בעוד כ-5 מיליארד שנים).
איך זה קורה וכמה כוכבים מתים בכל שנה בשביל החלב? שמי הלילה שלנו לא משתנים בקצב מהיר, ורובם המוחלט של הכוכבים שאנו רואים באמצעות מבטנו בלבד, היו שם גם לפני מאות ואלפי שנים. כוכבים הם כדורים עצומים של גז חם, והם חיים כל עוד יש להם דלק גרעיני. כשהוא נגמר – גם הם מתחילים להיעלם והכוכב קורס אל תוך עצמו, תהליך ארוך במהלכו הכוכב מתנפח והופך לאדמדם עד שמתקבל "ענק אדום" (שלב מאוחר בחייו של כוכב). לאחר שהכוכב משיל מעליו את הנפיחות האדומה, הוא מכונה "ננס לבן" – השלב האחרון במחזור החיים של כוכב.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של תנועת הענק האדום והננס הלבן בנובה המחזורית T Coronae Borealis
הדמיה של תנועת הענק האדום והננס הלבן בנובה המחזורית T Coronae Borealis
הדמיה של תנועת ענק אדום וננס לבן בנובה המחזורית T Coronae Borealis
(איור: רויטרס)
כ-97% מהכוכבים בשביל החלב מיועדים להפוך לננסים כאלה. אסטרונומים יכולים ממש לראות את הננסים הללו מכיוון שיש להם פליטת אור ייחודית, כך הם גם יודעים לומר כמה כוכבים מתים בכל מאה שנה – כ-53 כוכבים.
ולסיום, חדשות טובות לא משכרות: דו"ח רפואי שפורסם השבוע בקנדה מספר על מקרה מיוחד במינו. אישה בת 50 נצפתה מגיעה למיון פעם אחר פעם כשהיא שיכורה לחלוטין – למרות שלא שתתה אלכוהול.
האם היא פשוט משקרת לרופאים שלה? אז זהו, שלא. ישנוניות מוגזמת, דיבור מעורפל, סחרחורות וריח חזק של אלכוהול נדף מהפה שלה, היו תופעות שבשגרה המסתורית של האישה, אלא שהיא ומשפחתה חזרו על הטענה: היא אינה צורכת אלכוהול.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הרופאים גילו שהיא דוברת אמת. מי ששיכר את האישה היו פטריות במעיים שלה שהכינו אלכוהול, והיא לקתה במחלה נדירה שנקראת "תסמונת מבשלה עצמית". כלומר, הגוף שלה מבשל את האלכוהול בתוכו. כמו שמבשלים בירה. במצב הזה, אתנול נוצר במעיים לאחר אכילה של פחמימות, והתסמינים... כמו שהבנתם: גיהוק, עייפות והרבה הנגאובר.