צוות של מהנדסים כימיים המזוהים עם מספר מוסדות באירופה גילה את הסיבה שבגינה הציירים הגדולים של המאות ה-15, ה-16, ה-17 ותחילת ה-18 הוסיפו חלמון של ביצה לצבעים בהם השתמשו בציוריהם, אשר התבססו על שמן.
במחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת Nature Communications, הוסיפו החוקרים חלמון ביצה טרי לסוגי השמנים שבהם השתמשו ציירים באותה תקופה ובדקו אותם כדי לבחון את השינויים שנגרמו. במשך שנים רבות, היסטוריונים ידעו שהציירים הגדולים בעידן הרנסנס, כמו למשל סנדרו בוטיצ'לי, מיכלאנג'לו או ליאונרדו דה וינצ'י, הוסיפו חלמון ביצה לצבעים על בסיס שמן בהם השתמשו לציוריהם - ויצרו מדיום המכונה "טמפרת ביצים" (המושג טמפרה מתייחס לכמה סוגים של צבע על בסיס חומר מתחלב) - אבל איש לא ידע מדוע. במחקר החדש, הכימאים הציבו לעצמם למטרה לנסות ולפתור את התעלומה.
המחקר כלל יצירה של שני סוגים של צבעים על בסיס שמן, שניהם בתוספת חלמון ביצה טרי. תערובת אחת לא כללה דבר מלבד חלמון ביצה טרי ושמן, בעוד שהתערובת השנייה הכילה חלמון ביצה טרי, שמן ופיגמנטים כדי שיוסיפו צבע, כשבנוסף לכך הצוות גם יצר צבעים דומים מבלי להשתמש בחלמון ביצה טרי. לאחר מכן, השתמשו החוקרים בצבעים כדי ליצור ציורים שיכולים לשמש למטרות בדיקה, בין היתר של מדידת כמויות לחות ותנועה, חמצון, זמן ייבוש וקיבולת חום.
החוקרים גילו שהוספת חלמון ביצה טרי עזרה ליצור קשר חזק יותר בין חלקיקי הפיגמנט, מה שגרם לגוון צבע חזק יותר, דבר שלטענתם היה אידיאלי לשימוש בציור אימפסטו – מושג שמתאר טכניקה של שימוש בצבע סמיך בשכבות עבות. כך נוצרת איכות חומרית לצבע באמצעות מכחול או סכין, שעקבותיהם ניכרים בצבע. אחד הציירים הראשונים שהשתמש באימפסטו בציוריו הוא הצייר ההולנדי רמברנדט, אשר בציוריו מופיעים אזורים רוויי צבע שאינו נספג, מה שיוצר איכות ומרקמים כמו בתבליט שטוח (אפקט תלת ממדי).
בנוסף מצאו החוקרים שהוספת חלמון ביצה טרי לצבעים מבוססי השמן הפחיתה את התקמטות המשטח שעליו נמרח הצבע, עזרה להגן על הצבע מפני חשיפה ללחות גבוהה ואף סייעה במניעת הצהבה והתכלות של הציור - זאת בזכות נוגדי החמצון שמצויים בחלמון הביצה. הוספת חלמון ביצה גם איפשרה לצייר, כך גילו החוקרים, להוסיף עוד פיגמנט לשמן, מה שעזר ליצור תמונות חיות יותר. עם זאת, ממצאי המחקר העלו כי ישנו גם חיסרון אחד בהוספת החלמון לצבעי השמן, שכן לצבע לקח זמן רב יותר להתייבש, מה שאומר שעל הצייר היה לחכות זמן רב יותר כדי להוסיף רובד נוסף ליצירתו.