בשבועות האחרונים פורקו ומוחזרו שלושה רובוטים של חברת קיוליק אנד סופה (Kulicke and Soffa Industries) מחיפה, ספקית לציוד להרכבת מוליכים למחצה, במפעל "אקולוגיה לקהילה מוגנת", מיזם אקולוגי המתמחה במחזור פסולת אלקטרונית תוך תעסוקה הוגנת של יותר מ-80 עובדים עם מוגבלויות שונות.
איך ממחזרים רובוט?
(צילום: אקולוגיה לקהילה מוגנת)


איתן שטיאסני, מנכ"ל "אקולוגיה לקהילה מוגנת", אמר כי אלמלא הרובוטים היו נאספים וממוחזרים, הם היו מגיעים לפסולת הכללית, מוטמנים באדמה ומזהמים את מי התהום והקרקע. "בישראל, מייצרים מדי שנה בין 160-130 אלף טונות של פסולת אלקטרונית, שמהווה כ-3% מכל כמות הפסולת המוצקה, אבל אחראית לכ-70% מסך הרעלים המסוכנים. לשם המחשה, המשקל הזה שווה לכמעט 1,200 מטוסי בואינג 787 או 2,000 טנקי מרכבה. אני קורא לכל הישראלים למחזר פסולת אלקטרונית ולמנוע את הגעתם של חומרים רעילים רבים ביניהם עופרת, סלניום, כספית, קדמיום, בריליום, בדיל ומעכבי בעירה, לסביבה שלנו", הוא אמר.
בחברת קיוליק אנד סופה מספרים כי הרובוטים שנשלחו למיחזור שימשו בעבר בתהליך הייצור של מחטים קרמיות וכי עד כה, הם צברו את הפסולת האלקטרונית במפעל ופינו אותה כל כמה שנים למגרשי מיחזור מורשים. בנוסף לרובוטים, פונו מהחברה גם חלקי ציוד נוספים רבים כתוצאה ממעבר לטכנולוגיה חדשה ומתקדמת, בהיקף של כחצי טון. "בזכות קשר מיוחד שנרקם עם מפעל המחזור במשגב, החלטנו לשלב את התרומה לאיכות הסביבה יחד עם התרומה לקהילה ולחיזוק העסקה של אנשים עם מוגבלות. השלכה לא מבוקרת של פסולת אלקטרונית גורמת לנזקים סביבתיים עצומים - זיהום חמור של הקרקע, האוויר ומי התהום", הוסיפה ד"ר לימור צורי, מנהלת כללית של הסניף הישראלי של החברה מחיפה ומנהלת ההנדסה והפיתוח של המוצרים המתכלים.
2 צפייה בגלריה
טיפול ראשוני באחד הרובוטים
טיפול ראשוני באחד הרובוטים
טיפול ראשוני באחד הרובוטים
(צילום: דודו לוין, אקולוגיה לקהילה מוגנת)
"אקולוגיה לקהילה מוגנת" היא מפעל למחזור פסולת אקלטרונית הממוקם באזור התעשיה תרדיון שבמשגב. במיזם המיוחד, שהוקם בשנת 2008 על ידי דני קוגן, אב לילד עם מוגבלויות, מועסקים כיום כ-80 עובדים עם מוגבלויות שונות - נפשיות, פיזיות, חושיות וקוגניטיביות - בתפקוד נמוך וגבוה כאחד, בתנאים סוציאליים מלאים וביחסי עובד-מעביד, בפעילות של טיפול בפסולת אלקטרונית וחידוש מחשבים ישנים.
מכאן, שנתח נרחב מפעילותו של המפעל מוקדשת לשינוי התפיסה בחברה הישראלית לגבי מקומו של האדם האחר בה, על ידי הכרה במסוגלותו לתרום לחברה בעבודה יצרנית, בעלת ערך ובמקצועיות מרבית, הגדלת שיעור התעסוקה בקרב אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות בעבודות ראויות ובעלות ערך שיקומי וכלכלי. "אני רואה בפסולת האלקטרונית משאב לאומי שניתן למנף אותו לצורך קידום העסקת אוכלוסייה עם מוגבלויות, ושמח שיש הרבה גופים וחברות במדינת ישראל שמתרגשים מהעשייה שלנו ונרתמים באהבה למיזמים משותפים ושיתופי פעולה, בהעברת הפסולת האלקטרונית שברשותם למפעל ובפעולות חינוך והסברה לשינוי התפיסה של החברה הישראלית", אמר קוגן.
2 צפייה בגלריה
אחד הרובוטים עם הגעתו למפעל במשגב
אחד הרובוטים עם הגעתו למפעל במשגב
אחד הרובוטים עם הגעתו למפעל במשגב
(צילום: רוני נבון, אקולוגיה לקהילה מוגנת)
אז, למה לנו בכלל למחזר רובוט? ב"אקולוגיה לקהילה מוגנת" הסבירו כי הפסולת האלקטרונית מורכבת מסוגי חומרים שונים וממרכיבים רבים - כ-50% ממנה עשויים מברזל ופלדה, כ-20% מפלסטיק מסוגים שונים, כ-10% נוספים מורכבים ממתכות אחרות, ועוד כ-3% הם מעגלים מודפסים. ההרכב המיוחד מחייב טיפול מקצועי ובקרה קפדנית על מנת לצמצם את השפעתם הסביבתית, ושיעור הגידול השנתי של פסולת אלקטרונית מהיר פי 5 מכל פסולת אחרת והיא אסורה להטמנה עקב הסכנה הגדולה למי התהום. "בנוסף לכך, פסולת אלקטרונית מכילה יסודות נדירים רבים אשר נדרשים לתעשיות הטכנולוגיה השונות, ואשר מיחזורם מתוכה יכול להביא לחיסכון כספי ניכר, ולהפחתת התלות באספקה שלהם מסין, שהיא המפיקה הגדולה בעולם של חומרים אלה", מסכם שטיאסני.
לאיסוף פסולת מחברות פרטיות אפשר ליצור קשר בטלפון 04-6129999 או במייל: logistics@ecommunity.org.il, או דרך האתר. אנשים פרטיים יכולים למחזר לפי מפת מתקני המיחזור ברחבי הארץ.