הפתעה במורדות הגולן - מזרחית לכנרת. שני מיני עכבישים, שאינם מוכרים למדע, התגלו בגן הלאומי סוסיתא. גם מין חדש של זוט-עקרב התגלה במקום.
2 צפייה בגלריה
אחד המינים החדשים
אחד המינים החדשים
אחד המינים החדשים
(צילום: בועז לנגפורד, המרכז לחקר מערות)
חוקרים מאוספי הטבע הלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם חוקרים מאיטליה ומקרואטיה, ערכו עבודות במקום ואיתרו את פרוקי הרגליים. תגליות אלו מצטרפות למספר מינים עיוורים ואנדמים נוספים שנתגלו בשמורה כמו העקרביש העיוור.
עמית דולב, אקולוג מחוז צפון של רשות הטבע והגנים, אמר כי מדובר בהמשך לתגלית של העקרביש העיוור: "על מנת להבטיח את המשך קיומו של המין, בוצעו באזור מחייתו עבודות שימור, כיווןן שמדובר בתנאי מחייה ייחודים המאפשרים את הימצאותו במקום. בנוסף נגלו תגליות חדשות, ראשונות למדע שנמצאות בימים אלו בתהליכי בחינה ואישור סופיים". לדבריו, "יש סיכוי גדול שהם מינים חדשים למדע. המחקר לוקח זמן אבל מסתמן שהם חדשים למדע".
ד"ר אפרת גביש-רגב, המנהלת המדעית של אוסף העכבישים הלאומי באוניברסיטה העברית בירושלים, אמרה כי "תגליות חשובות אלו, יוכלו להאיר אור על האבולוציה ותהליכי ההתמיינות של עכבישנים אלו כאן באזורנו". היא הוסיפה ש"גן לאומי סוסיתא והשמורה סביבו הם דוגמה מצוינת לחשיבות שמירת הטבע בישראל – באתר זה ישנו מספר רב של מינים אנדמים לאתר או לגולן, שאם בית הגידול שלהם יפגע, יכחדו מהעולם".
2 צפייה בגלריה
אחד המינים החדשים
אחד המינים החדשים
אחד המינים החדשים
(צילום: בועז לנגפורד, המרכז לחקר מערות)
ד"ר גביש-רגב הסבירה כי "בעולם בכלל, אפילו באירופה שכמעט כל אבן בה נחקרה, יש המון פרוקי רגליים שאנחנו לא מכירים. לפעמים זה בגלל מחסור בחוקרים שעובדים על הקבוצות האלה. אנחנו מצאנו מינים ששכבו 40-30 שנה באופל, מחכים שיבוא חוקר שיסתכל עליהם. באירופה אולי זה קצת פחות נפוץ. אבל בישראל עדיין יש אזורים שלא הפכו בהם כל אבן".
היא אמרה שצפויות תגליות נוספות. "יש עוד הרבה מקומות שלא ביקרנו בהם. פרוקי רגליים, בניגוד לחולייתנים, הם בדרך כלל יצורים קטני מימדים, וצריך מומחים כדי לזהות אותם. לאדם שלא מתמחה בקבוצות האלה הם לא נראים דומים. אך כשמסתכלים לפרטי פרטים רואים את המגוון הגדול. עכבישים נמצאים בעשירייה הפותחת של הקבוצות המגוונות בעולם".
העקרביש העיוור, שכבר התגלה בעבר, מורכב רק מנקבות. "מדובר במין ברביית בתולים. בימים אלה אנחנו בודקים את המינים החשודים כחדשים למדע, והקשר שלהם למינים נוספים. אנחנו עדיין לא יודעים על דרך הרביה שלהם או ממה הם ניזונים. אין לנו עדיין תשובות להכל. הנקודה החשובה היא שיש לנו בעצם גן לאומי עם חשיבות גדולה מאוד מעבר לבילוי ופנאי, שכן הוא מגן על מינים אנדמיים", אמרו החוקרים.