48 שעות לפני סיום ועידת האקלים בגלזגו, התייצב הערב (יום ד') ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון באולם שבו נאמו בשבוע שעבר מנהיגי העולם, והעביר להם מסר: "אל תשבו בחיבוק ידיים". ג'ונסון דוחק במנהיגים להציב יעדים שאפתניים יותר לצמצום פליטת גזי חממה עד סוף העשור הקרוב. במקביל, דווח כי סעודיה מערימה קשיים על קבלת החלטה לצמצום הפליטות וכי מוקדם יותר שוחחו ג'ונסון ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בנושא.
ועוד בוועידה: סין וארצות הברית הסכימו בשיחות שנערכו בוועידת האו"ם בגלזגו לשתף פעולה במאבק במשבר האקלים. כך הודיע שליח סין לענייני אקלים שיה ז'נחואה בשיחה עם כתבים. ההסכם בין המדינות קורא לרגולציה "קונקרטית ופרגמטית" בנושא מניעת פליטות פחמן, צמצום פליטות המתאן ומאבק בכריתת היערות.
3 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון בנאומו בוועידה, הערב
בוריס ג'ונסון בנאומו בוועידה, הערב
בוריס ג'ונסון בנאומו בוועידה, הערב
(צילום: AP)
בנאומו בגלזגו קרא ראש הממשלה הבריטי לנציגי המדינות "לגשר על הפער" בין יעדים ארוכי טווח לבין פעולה מיידית, זאת על מנת לשמור על היעד שעליו הוסכם בוועידת פריז ב-2015, שלא לאפשר התחממות של 1.5 מעלות מעל המצב שהיה לפני המהפכה התעשייתית. "המטרה הזו נותרה בחיים", הוא אמר.
ג'ונסון אמר כי הוא עדיין אופטימי: "עכשיו אנחנו מגלים שהדברים קשים, אבל זה לא אומר שזה בלתי אפשרי". לדבריו, "אני חושב שעם מחויבות, ועם מנהיגים מרחבי העולם שיתקשרו לצוותי המשא ומתן שלהם, ויגידו להם לנוע בדרכים שהם יודעים שהם יכולים לזוז בהן - אנחנו יכולים להשיג זאת".
בתשובה לשאלת אחד הכתבים לגבי אפשרות להסכם, השיב ג'ונסון: "אני עדיין חושב שאנחנו יכולים להשיג את זה, אבל אני לא מתכוון להעמיד פנים בפניכם, בשום אופן, שזו עסקה גמורה".
ג'ונסון, כאמור, שוחח עם בן סלמאן מוקדם יותר היום. סוכנות הידיעות הממלכתית של סעודיה דיווחה כי יורש הצער אמר כי הממלכה מחויבת לביטחון וליציבות של שוקי האנרגיה העולמיים. סעודיה היא יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם. בעקבות שריפת נפט, לייצור אנרגיה, נפלטים גזי חממה - דבר הגורם להתחממות כדור הארץ ומשבר האקלים.
במקביל, נציגים בכירים של קבוצת יצרני הנפט אופ"ק, המשתתפים גם הם בוועידה, אמרו כי יש להמשיך להשתמש בדלקי מאובנים. לדבריהם, ניתן לצמצם את פליטת גזי החממה, מבלי להפסיק את השימוש בנפט ובגז.
מדובר בטיעונים המנוגדים לחלוטין למאמצים של המארחים הבריטים של הוועידה, המנסים להגיע להסכם שאפתני להתמודדות עם שינויי האקלים על ידי קיצוץ חד בשימוש בדלק מאובנים.
3 צפייה בגלריה
שר האנרגיה הסעודי, בנאומו בוועידה
שר האנרגיה הסעודי, בנאומו בוועידה
שר האנרגיה הסעודי, בנאומו בוועידה
(צילום: AP)
בנאום בוועידה אמר שר האנרגיה של סעודיה, הנסיך עבדולעזיז בן סלמן אל סעוד, כי "זה הכרחי שנכיר במגוון של פתרונות האקלים, ללא כל הטיה כלפי או נגד מקור אנרגיה מסוים". כמה פקידים המעורבים בשיחות בגלזגו אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס, שסעודיה מנעה את התקדמות המשא ומתן לקראת הסכם חזק בוועידה, כולל באמצעות טקטיקות עיכוב פרוצדורליות, דיווח ששר האנרגיה הסעודי הכחיש בתוקף. "מה ששמעת הוא האשמה שקרית, רמאות ושקר", אמר הנסיך הסעודי בתגובה.
השר הסעודי אמר כי על מדינות העולם להתחשב במדינות החלשות, שהכלכלה שלהן עלולה להיפגע מאוד אם יצמצמו את השימוש בדלקי מאובנים, בשל העלויות הכלכליות הגדולות.
תומכי השימוש בנפט, בגז ובפחם טוענים שטכנולוגיות כמו לכידה וסגירת פחמן - שבה פליטות נקלטות ומאוחסנות מתחת לאדמה - יכולים לאפשר למדינות העולם להמשיך לשרוף דלק מאובנים, ולא לפגוע בכלכלה שלהן על ידי מעבר להתבססות על אנרגיות מתחדשות.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בגלזגו, הערב
הפגנה בגלזגו, הערב
הפגנה בגלזגו, הערב
(צילום: AFP)
פעילי אקלים דוחים את ההצעה הזו בתוקף, בטענה שטכנולוגיה כזו היא יקרה מאוד, לא מוכחת, ורק מספקת כיסוי לתעשיות מזהמות כדי להמשיך לפעול.
מומחה אקלים ד"ר עמיר גבעתי: אירועי קיצון יקרו, העשור הקרוב קריטי
(צילום: שמוליק דודפור)
פורסם לראשונה: 19:46, 10.11.21