כדור אש שנראה בשמי פפואה גינאה החדשה בשנת 2014 היה למעשה עצם שנע במהירות ממערכת כוכבים אחרת. כך עלה ממזכר שפורסם לאחרונה על ידי פיקוד החלל האמריקני ואישר כי זהו האובייקט הבין-כוכבי הראשון שזוהה בתוך מערכת השמש.
העצם, מטאוריט שקוטרו 45 ס"מ בלבד, חדר דרך האטמוספירה של כדור הארץ ב-8 בינואר 2014, לאחר שנע בחלל במהירות עצומה של יותר מ-210 אלף קמ"ש. ייתכן ששברים בין-כוכביים נפלו בדרום האוקיינוס השקט. כך נמצא במחקר שנעשה על העצם ב-2019, שם נכתב כי מהירות זו גבוהה בהרבה מהמהירות הממוצעת של מטאורים שחגים בתוך מערכת השמש.
1 צפייה בגלריה
כדור אש בשמיים. ארכיון
כדור אש בשמיים. ארכיון
כדור אש בשמיים. ארכיון
במחקר נטען כי מהירותו, לצד זווית הכניסה שלו, מוכיחות בהסתברות של 99% כי מקורו של העצם הרחק מעבר למערכת השמש. אבל למרות זאת, המחקר מעולם לא הועבר ביקורת עמיתים ולא פורסם במגזין מדעי. בתחקיר שפורסם באתר Vice נכתב כי הסיבה לכך היא שהנתונים שנדרשו לאמת את החישובים הוגדרו כמסווגים על ידי ממשלת ארצות הברית.
כעת, מדעני פיקוד החלל האמריקני אישרו את אותם ממצאים. במסמך שנכתב לפני חודש ופורסם בטוויטר בשבוע שעבר, כתב סגן מפקד פיקוד החלל, ג'ון שו, כי הניתוח מ-2019 לגבי כדור האש היה "מדויק במידה מספקת כדי לאשר מסלול בין-כוכבי".
לפי המסמך, אותו אישור הופך את המטאור מ-2014 לעצם הבין-כוכבי הראשון שזוהה במערכת השמש שלנו. הוא קודם לגילוי אומואמואה, העצם המסתורי דמוי הסיגר שחלף במערכת השמש ב-2017, שלוש שנים אחר כך. בנאס"א נכתב כי בניגוד למטאור מ-2014, אומואמואה זוהה הרחק מכדור הארץ והמשיך לנוע אל מחוץ למערכת השמש.
אומואמוה. גם הגיע ממערכת שמש אחרת

המחקר, שכאמור לא פורסם עד כה במגזין מדעי, נערך על ידי הפרופסור הישראלי-אמריקני אבי לייב, ראש המחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטת הרווארד מאז 2011, שהתפרסם בכך שטען שיש כביכול עדויות לקיום חייזרים.
פרופ' לייב ערך את המחקר עם הסטודנט לאסטרופיזיקה אמיר סיראג', שאמר כי הוא עדיין מקווה שהמחקר יפורסם – כדי שהקהילה המדעית תוכל להמשיך ולחקור, היכן שהם הפסיקו. "האפשרות שזה העצם הבין-כוכבי הראשון מלהיבה מספיק כדי לבחון את זה לעומק ולדבר עם כל מומחי האוקיינוסים כדי לאתר את המטאוריטים", אמר סיראג' ל-Vice.