מבזק חדשות טובות
(צילום: אבי חי)

לא תאמינו, אבל 50 שנה כבר עברו מאז שהתמונה האייקונית, שחשפה את הדרו המופלא של כדור הארץ שלנו, פורסמה.
יובל שנים עבר מאז שצוות של החללית אפולו 17 של נאס"א, המשימה המאוישת האחרונה בינתיים לירח ששוגרה בדצמבר 1972, צילם את כדור הארץ ושינה את הדרך שבה דימינו את כוכב הלכת שלנו.
3 צפייה בגלריה
כדור הארץ, כפי שתועד בדצמבר 1972
כדור הארץ, כפי שתועד בדצמבר 1972
כדור הארץ, כפי שתועד בדצמבר 1972
(צילום: K. Akdemir; Antiquity Publications Ltd)
מדובר בתצלום הראשון של כדור הארץ כולו באיכות טובה, ויש המאמינים שהיא התמונה המשוכפלת ביותר בכל הזמנים, בכל זאת, כדור הארץ בלב החלל מרחף לו. התצלום המפורסם זכה לשם The Blue Marble (הגולה הכחולה).
עד לנקודה הזאת, ההסתכלות שלנו על הכדור הייתה מפוצלת ולא שלמה, ובתמונה הזו אפשר לראות בבירור את יבשת אפריקה, וגם את כיפת הקרח הדרומית של אנטארקטיקה. המרחק מכדור הארץ - 29 אלף קילומטרים. מאז, טכנולוגיית החלל התקדמה פלאים, וטלסקופים כמו האבל וג'יימס ווב מספקים לנו צילומי חלל מרהיבים ומהפנטים. רק תדמיינו מה מחכה לנו בעתיד הקרוב והרחוק.
ומהחלל לכדור הארץ. פיסול בקיר ובו אדם המחזיק את איבר מינו, נמצא כגילוף הסיפורי העתיק ביותר שנמצא. התבליט מציג גבר המחזיק את איבר מינו, ולצידו נמרים מאיימים. הגילוף נמצא בדרום מזרח טורקיה בשנה שעברה ופורסם בסוף השבוע בכתב העת האקדמי Antiquity.
3 צפייה בגלריה
התבליט בטורקיה
התבליט בטורקיה
התבליט בטורקיה
(צילום: K. Akdemir; Antiquity Publications Ltd)
ההשערה היא שהתבליט פוסל לפני כ-11 אלף שנה, בתקופה שבה ציידים-לקטים עברו לחקלאות ולהתיישבות ארוכת טווח; ומהווה את התיאור המוקדם ביותר לסצנה נרטיבית, כזאת המספרת סיפור. הוא משקף את מערכת היחסים בין בני האדם ועולם הטבע, כתבה מחברת המחקר.
למרות שהתבליט פגום בחלקו העליון, נראה שפניו של הגבר עגולות, אוזניו ועיניו גדולות ושפתיו עבות. גובה התבליט הוא קצת פחות ממטר ואורכו כ-3 מטרים וחצי. בינתיים, החוקרים נרגשים ממה שחפירה זו וחפירות עתידיות יכולות לספר לנו על אמנות וחברה בטורקיה העתיקה.
ולסיום, שאלה - כמה שוקל ענן? הרי עננים נראים לנו בשמיים קלים ורכים, אבל האמת היא שהם באופן מפתיע - כבדים מאוד.
אז כמה בדיוק שוקל ענן ואיך בכלל שוקלים אותו? עננים מורכבים בעיקר מאוויר, וממיליוני טיפות מים זעירות, זעירות פי מיליון בערך מטיפות גשם. דרך אחת למדוד את משקל הענן הוא לשקול את אדי המים המרכיבים אותו, וכדי לעשות זאת, צריך גם לדעת באיזו צפיפות נמצאות הטיפות.
3 צפייה בגלריה
עננים וגם פילים
עננים וגם פילים
עננים וגם פילים
(צילום: shutterstock)
אז מודדים את גודל הצל של הענן, מעריכים את הגובה שלו ואת צפיפות הטיפות שנמצאות עליו ולשב את הנפח שלו. בבדיקות שערכו מדענים, הם הגיעו למסקנה שמשקלו הממוצע של ענן הוא כשל כ-100 פילים תלויים באוויר. כמובן שלסוגים שונים של עננים יש משקל שונה, וענני גשם למשל יהיו הרבה יותר כבדים מעננים אביביים. אז בפעם הבאה שתראו בשמיים ענן קטן וחמוד, תזכרו - 100 פילים תלויים באוויר, שכל אחד שוקל כ-4 טונות, כמו פיל אפריקני ממוצע.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי