יד אחת מתנגדת, יד אחת מצביעה בעד: הממשלה אישרה היום (א') את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף להקים יישוב קהילתי חדש בעוטף עזה - חנון (שם זמני). השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הצביעה בעד ההחלטה, למרות שנציגי משרדה הביעו התנגדות נחרצת להקמת יישוב נוסף בעוטף, בדיון שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לפני כשנה.
2 צפייה בגלריה
השרה סילמן מצביעה יחד עם יתר שרי הממשלה בעד הקמת היישוב
השרה סילמן מצביעה יחד עם יתר שרי הממשלה בעד הקמת היישוב
השרה סילמן מצביעה יחד עם יתר שרי הממשלה בעד הקמת היישוב
בהחלטת הממשלה נכתב, כי "הישוב יוקם כיישוב קהילתי מעורב לכ-500 משפחות דתיות וחילוניות כמענה לביקוש הגובר לצורת התיישבות זו. תכנונו יותאם בצפיפות הבניה, למשפחות צעירות בשלבים שונים של חייהן". שרי הממשלה, וביניהם סילמן ושרת המודיעין גילה גמליאל - שהייתה בעבר השרה להגנת הסביבה - תמכו בהחלטה.
אבל במשרד להגנת הסביבה והנציגם הירוקים מתנגדים להקמת יישוב נוסף בעוטף עזה. אילה גלדמן, המשמשת כראש אגף תכנון סביבתי במשרד להגנת הסביבה, הבהירה במועצה הארצית fh מדיניות התכנון על פיה היא פועלת היא הימנעות מהקמת יישובים חדשים, שכן ריבוי יישובים חדשים נוגד את תפיסת התכנון של ריכוז הפיתוח במרקמים העירוניים ומניעת הפרבור. בנוסף, קיימים יישובים עירוניים עם יחידות דיור המקודמות על ידי המדינה, והדבר עלול לפגוע בהשגת יעד הממשלה וחיזוק הערים, במתן מענה לעומסי התנועה במדינה אשר ניתנים לפיתרון רק באמצעות התבססות על תחבורה ציבורית. "המועצה גם לא השתכנעה בצורך בהוספת יישובים חדשים, נוכח פוטנציאל של אלפי יחידות דיור הקיים בתכנון המחוזי והארצי".
גלדמן ציינה כי בנתיבות יש למעלה מ-4,000 יחידות דיור זמינות. "הטיעון לצורך בהקמת יישוב לצורך שילוב אוכלוסיה דתית וחילונית אינו מוצדק. אין סיבה להקים יישוב יהודי שישלב אוכלוסיות. ניתן להקים קהילות מעורבות בכל יישוב ובכל עיר קיימת. מעבר לכך, הקמה של יישוב הינה בעלת עלויות רבות במאות אחוזים על פני תוספת בנייה במרקם קיים. הדבר נכון גם לתחזוקה הנדרשת עבור יישובים פרוסים ומרוחקים ממרכז השירותים. אין הצדקה להשקיע את משאבי המדינה בסבסוד הקמת יישובים חדשים, אשר באים על חשבון הקמת אותם משאבים בחיזוק ושיפור היישובים הקיימים, באמצעות שדרוג התשתיות, שיפור שירותי הציבור, חינוך, תרבות, פנאי ונופש וחיזוק התבססות על תחבורה ציבורית, וכל זאת לעומת השקעה והקמת תשתיות חדשות תוך הזנחת התשתיות ביישובים הקיימים".
2 צפייה בגלריה
המקום שבו אמור לקום היישוב חנון
המקום שבו אמור לקום היישוב חנון
המקום שבו אמור לקום היישוב חנון
(צילום: באדיבות המועצה האזורית שדות נגב)
נציגת המשרד להגנת הסביבה הוסיפה באותו דיון, כי "הקמת יישובים קהילתיים חדשים בסמיכות לערים גורמת למעבר של אוכלוסייה מהעיר ובכך מחלישה עוד יותר את ערי הפריפריה הנפגעות פעמיים - הן רחוקות ממרכז הארץ והן בתחרות עם היישובים הכפריים הקהילתיים הסמוכים להם. כל זאת על רקע העובדה כי בעידן של הגברת המודעות של משמעויות שינויי האקלים על חיי האוכלוסיה, החשיבות בשמירה על רציפות השטחים הפתוחים ושירותי המערכת שנותנים לנו, על מנת למתן את ההשפעות של שירותי אקלים, אין מקום לפיתוח של יישובים חדשים, בוודאי לא על גבי נחל".
גם בחברה להגנת הטבע הביעו התנגנדות להקמת יישוב נוסף בעוטף עזה. מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מכל הבחינות - כלכלית, חברתית, סביבתית, נופית ואקולוגית, יש עדיפות ברורה וחד משמעית, לעיבוי וחיזוק יישובים חדשים, על פני הקמת עוד ועוד, יישובים חדשים".
בסופו של דבר שישה חברים בוועדה הצביעו בעד נציגת המשרד להגנת הסביבה ו-15 בעד הצעת יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה. הדיון, יש לצייין, התקיים בתחילת ינואר 2022, בתקופתה כהונתה של תמר זנדברג כשרה להגנת הסביבה.
ובחזרה לדיון היום בממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "הדבר הכי חשוב כדי לתת תשובה לטרור זה לעשות תגובה הולמת והדבר השני זה חיזוק התיישבות - וזה מה שאנחנו עושים כעת. אנחנו החלטנו על הקמתו של היישוב חנון בזמן הממשלה הקודמת שלנו, והיום אנחנו משלימים את ההקמה ע"י תקצוב התכנון של היישוב, ובכך אנחנו מוציאים את הקמת היישוב אל הפועל".
בהודעה לעיתונות המשותפת לראש הממשלה ושר השיכון יצחק גולדקנופף, נכתב כי "זהו יום מאושר עבורי ועבור כלל אזרחי ישראל, להקמת יישוב חדש חשיבות לאומית עצומה במיוחד בימים אלה, ובייחוד בעוטף עזה". אלא שייתכן שזהו יום מאושר הרבה פחות לנתיבות ולאופקים.