למה בירדן ולא בישראל? ישראל חותמת היום (ב') באיחוד האמירויות על הצהרת כוונות עם ירדן והאמירויות, בין היתר להקמת מתקן סולארי בירדן. על פי הסיכומים, ישראל תרכוש את החשמל מירדן. בהודעת משרד האנרגיה נכתב כי "עבור מדינת ישראל, הנעדרת שטחים פתוחים ומתמודדת עם חסמים רבים בהקמת מתקני אנרגיות מתחדשות, תיבחן האפשרות לקדם בשטחי ממלכת ירדן מתקני אנרגיה סולרית ופתרונות אגירת אנרגיה". אבל בערבה התיכונה לא מבינים מדוע משרד האנרגיה בוחר להקים מתקנים בירדן, בעוד שניתן לנצל את השטחים העצומים בערבה להפקת אנרגיה סולארית.


2 צפייה בגלריה
גגות חממה בערבה. אפשר לנצל גם אותן לייצור חשמל מהשמש
גגות חממה בערבה. אפשר לנצל גם אותן לייצור חשמל מהשמש
גגות חממה בערבה. אפשר לנצל גם אותן לייצור חשמל מהשמש
(צילום: מועצה אזורית הערבה התיכונה)


"ישראל זקוקה לחשמל מאנרגיה מתחדשת ולנו בערבה יש השטחים הנדרשים - אלפי דונמים של מדבר ושמש כל השנה. ראוי היה לאפשר הקמת חוות סולאריות, קודם לאזור הערבה ורק אחר כך לירדן", אמר ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, מאיר צור.
ממשלת ישראל קיימה מגעים חשאיים עם ירדן לייצור חשמל במדבר הירדני באמצעות חברה אמירתית. את החשמל מהחווה תרכוש ישראל מהירדנים. במשרד האנרגיה אומרים בתגובה לביקורת כי השדה הסולארי מקדם את ישראל ליעד של 30% חשמל מאנרגיות מתחדשות בישראל. "בנוסף, מוביל המשרד הסרת חסמים נרחבת על מנת לפתח את ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות מכל הארץ ובמגוון טכנולוגיות ובוודאי שגם מהערבה". אחד החסמים הגדולים היא רשת ההולכה בישראל, שעדיין אינה מפותחת דיה, וסוגיית הקרקעות והשימושים בהן.
2 צפייה בגלריה
שטחי ענק בערבה, שאפשר להקים בהם תחנת כוח סולארית
שטחי ענק בערבה, שאפשר להקים בהם תחנת כוח סולארית
שטחי ענק בערבה, שאפשר להקים בהם תחנת כוח סולארית
(צילום: מועצה אזורית הערבה התיכונה)
"לא ייתכן שממשלת ישראל תעביר שלל מתנות לממלכת ירדן בהסכם חסר תקדים בגודלו, להקמת תחנת כוח סולארית ענקית במדבר הירדני, כאשר טרם עשתה שימוש מלא בקרקע בערבה, המשוועת להקמת מיזמים סולארים, המתאימים למזג האוויר השמשי הקיים בערבה לאורך כל השנה", אומר צור. "אני בעד הסכמים לשיתוף פעולה עם ירדן, שלעתים מתבצע הלכה למעשה גם בשטח, כמו למשל שיתוף הפעולה בין חקלאי הערבה וחקלאי ירדן בהדברת זבוב הפירות, אך מן הראוי היה שישראל תממש קודם כל את היכולות שיש לערבה להציע, מבחינת שטחים ושעות שמש ואור, לפני שתפנה לייצור חשמל סולארי בירדן".
הדברים נאמרים על רקע משבר כלכלי בענף החקלאות בערבה, המשווע לפרנסה. מנקודת המבט של אנשי הערבה ההסכם עלול לבוא על חשבון חיזוק ההתיישבות בגבול ירדן.
"המשבר בחקלאות הינו תוצאה של הזנחה והתעמרות של שנים בחקלאי ישראל, ובאזור הנגב בפרט. המחדל הוא באי העדפת הערבה, כאזור המתאים ביותר לטובת פרויקטים סולאריים לייצור אנרגיה ירוקה לטובת תושבי ישראל", אמר צור. "אנו ממתינים כבר שנים להקמת קו מתח גבוה ובניית מיזמי אנרגיה סולארית, והמדינה מקרטעת באישורי ההקמה כבר שנים, ועתה נראה כי הדבר אפשרי, עם שינוי גישה של ממשלת ישראל".
מאיר צור, ראש המעוצה האזורית הערבה התיכונהמאיר צור, ראש המעוצה האזורית הערבה התיכונהצילום: מועצה אזורית הערבה התיכונה
"אם ראש הממשלה מעוניין לקדם פעולה לשמירה על הסביבה ולהיות חלק מהמאבק במשבר האקלים, ראוי היה שיעביר משאבים לטובת פרויקטים לייצור אנרגיה ירוקה, בשטחים פתוחים, ראשית לאזור הערבה התיכונה", מציין צור. הוא הוסיף כי "ישראל זקוקה לחשמל מאנרגיה מתחדשת ולנו בערבה יש את השטחים הנדרשים, אלפי דונמים להתקנה סולארית לדו שימוש בקרקע, בשיטת אגרו וולטאי בשטחי החקלאות, ושטחים סולאריים בשטחים הפתוחים במדבר, עם שמש כל השנה".