מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)

החללית ג'ונו של סוכנות החלל האמריקנית עושה היסטוריה סביב כוכב הלכת צדק כבר שבע שנים. היא מתעדת אותו, כיאה לגשושית, מחפשת רמזים לאופן שבו נוצר כוכב הלכת הגדול במערכת השמש, בודקת מהו ההרכב הפנימי שלו ועוקבת אחר תופעת זוהר הקוטב.
"על הדרך" היא גם מספקת לנו הצצה לעולם המופלא והזר של כוכב הלכת האימתני הזה. הפעם המצלמות של ג'ונו לכדו ברק כחלק ממערבולת ליד הקוטב הצפוני של צדק. המיקום לא מקרי. ברקים מקורם בעננים המכילים מים, והם קורים לרוב ליד קו המשווה – ועל צדק ברק מתקיים גם בעננים שכנראה מכילים אמוניה, וניתן לראותם לרוב ליד הקטבים.
3 צפייה בגלריה
ברק בצדק
ברק בצדק
נקודה ירוקה בסערה. ברק בצדק
(צילום: נאס"א)
ג'ונו הייתה במרחק של כ-32 אלף קילומטרים מהעננים של צדק בתמונה הזאת, שצולמה אמנם בסוף 2020, אבל רק לאחרונה היא עובדה על ידי מדענים וסוכנות החלל האמריקנית נאס"א פרסמה אותה באתר האינטרנט שלה.
ועכשיו, מהקוטב הקפוא של צדק - אנחנו נשארים בחלל, למקום בו הטמפרטורות "טיפה" יותר גבוהות, אבל כאלה ששברו שיא חדש בחלל.
עצם המקיף כוכב במרחק 1,400 שנות אור מאיתנו התגלה כאובייקט החם ביותר שנמצא אי פעם - אפילו יותר מהשמש. ננס חום הוא גוף תת-כוכבי שגדול מכוכב לכת, אבל קטן מכוכב. הוא נוצר מערפילית והוא חם מספיק כדי ליצור אטמוספרה.
3 צפייה בגלריה
האובייקט הלוהט
האובייקט הלוהט
האובייקט הלוהט
(צילום: NASA's Goddard Space Flight Center)
הננס החום המדובר שבר שיאי חום עם טמפרטורות לא נתפסות של יותר מ-7,727 מעלות צלזיוס – הרבה יותר מטמפרטורת השמש - שעומדות על כ-6,000 מעלות צלזיוס. עובדת בונוס לסיום, התגלית הזאת היא גם גאווה ישראלית! צוות בינלאומי בראשות האסטרופיזיקאית ד"ר נעמה חלקון ממכון ויצמן למדע מצא את האובייקט וקרא לו WD0032-317B. הגילוי הזה מדהים את החוקרים כי הוא מועמד מצוין לחקר כוכבים חמים ואובייקטים חריגים נדירים אחרים. אגב, המאמר המלא צפוי להתפרסם בקרוב בכתב האת היוקרתי Nature Astronomy.
ולסיום, מי אמר שלאכול מהרצפה זה לא ראוי? עבור כריש הלווייתן הזה – מדובר בתיעוד ראשון אי פעם. כרישים גדולים בוררים בדרך כלל את המזון שלהם בזמן שחייה במים. צילומים חדשים מראים משהו אחר לגמרי - כריש לווייתן זולל מקרקעית האוקיינוס - התנהגות יוצאת דופן.
3 צפייה בגלריה
אוכל מהקרקעית. הכריש בהתנהגות חריגה
אוכל מהקרקעית. הכריש בהתנהגות חריגה
אוכל מהקרקעית. הכריש בהתנהגות חריגה
(צילום: מתוך הטוויטר של Prof. Christine Böhmer)
כרישי לווייתן הם המין הגדול ביותר של כרישים, והם מגיעים לאורך של עד 18 מטרים. התצפית החדשה הזאת מאפשרת לחוקרים ללמוד יותר על המין, ומדגישה להם עד כמה הם עדיין לא מכירים אותו.
הזללן נצפה ליד מקסיקו, בנקודה חמה עבור כרישי לווייתן, ותועד על ידי מדריך מקומי שיצר קשר עם ארגון לחקר כרישים, לאחר שההתנהגות הזאת נראתה לו "חריגה".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי