הרעלת הנשרים הקשה ביותר בישראל זה יותר מעשור: אתמול נמצאו שלושה פגרי נשרים באזור נחל קינה שמדרום לערד, ואלה מצטרפים לתשעה פגרים שאותרו באזור בתחילת השבוע על ידי אנשי רשות הטבע והגנים. לפי החשד, האסון הזה הוא מעשה ידי אדם: בעל עדר של עיזים או גמלים, שרעה במקום, החליט לחסל את העופות הדורסים מחשש שיפגעו בעדרו.
הרעלת הנשרים הגדולה של העשור האחרון: ייתכן והורעלו יותר
(צילום: אבי חי)


3 צפייה בגלריה
הפגר של A17
הפגר של A17
הפגר של A17
(צילום: אייל בן גיאט, רשות הטבע והגנים)

נשרים הורעלו בדרום הארץ
(אייל בן גיאט, רשות הטבע והגנים)


בין הנשרים שהורעלו נמצא גם הנשר הזקן ביותר בישראל, זכר בן 21 שנים לפחות שכונה A17. פקחי הרשות נחרדו למצוא אותו אתמול, אחרי שעקבו אחריו במשך שנים, עוד כשקינן באזור נחל חימר לפני כעשור.
בישראל נותרו בסך הכל כ־200 נשרים, שמוגדרים בסכנת הכחדה, והמומחים חוששים שההרעלה האחרונה תקרב את קיצם בארץ. "באבחה אחת חוסלו חמישה אחוזים מאוכלוסיית הנשרים בישראל", אמר אתמול אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים. "כמות המתים שקולה למחצית הנשרים שפרחו השנה בישראל. אבל בפועל הנזק הרבה יותר גדול: מרבית הנשרים שנפגעו הם נשרים בוגרים ומתרבים ולכן הפגיעה היא בהם ובפרטים שהם אמורים היו לגדל בשנה הבאה. ובפעם הזו נפגע הנשר הכי בוגר שתועד בישראל מזה 15 שנה, פרט שהצליח לעבור את גיל 20".
פקח הרשות אייל בן גיאט הוסיף: "כולנו בהלם. זו מכה שקשה לתפוס אותה. השקענו כל כך הרבה משאבים. כל נשר זה כמו ילד שאתה משחרר לחופשי, אתה מצפה שיהיו לו ילדים, ואנחנו מגלים שנשחטו לנו 12 נשרים. פה, בארץ, אצלנו. 12 נשרים הורעלו כי מישהו רצה להציל את הכבשים שלו. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי להגיע לבן אדם הזה".
3 צפייה בגלריה
הפגר של A17
הפגר של A17
הפגר של A17
(צילום: אייל בן גיאט, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
A17 במרכז התמונה בחודש יוני
A17 במרכז התמונה בחודש יוני
A17 במרכז התמונה בחודש יוני
(צילום: אשר כהן, רשות הטבע והגנים)
לירון מרגלית, מורה לשל"ח מאזור השרון, הייתה בקבוצה שמצאה אתמול שניים מהנשרים המורעלים. "יצאנו לסיור במסגרת פעילות לידיעת הארץ", היא סיפרה. "טיילנו בנחל קינה ובדיוק אחת המורות סיפרה על תופעת ההרעלה של הנשרים באזור. חשבנו איך לשלב זאת בתכנים שיועברו לחניכים ואז ראינו את הנשר הראשון מעל השביל. זה היה מחזה קשה לכולנו. בתור אנשי חינוך שמדברים על זה בכיתה היה מחריד לראות זאת מול העיניים. בהמשך, לא רחוק משם, ראינו את הנשר השני. עצוב לכולנו וברור לנו שחייבים לעשות משהו בנידון".
מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, אמר כי ללא שינוי חקיקה לא ניתן יהיה להעניש כראוי את האחראים להרעלה. "זה אירוע ההרעלה הגדול ביותר שנרשם מזה 14 שנים, ונדרוש קידום חקיקה אותה מקדמת השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג למניעת הרעלות על ידי פיקוח הדוק על הרעלים הנמצאים לשימוש חקלאי", אמר גולדשטיין והוסיף: "הערב נקיים הערכת מצב חירום בהנהלת הרשות ובסיומה נפיץ תוכנית להתמודדות עם מצב ההרעלות כדי לדאוג שיישארו נשרים בארץ".
בעקבות ההרעלה החמורה הרשות תקיים פעילות בנושא הנשרים במנחת מדרשת שדה בוקר מחר ובשבת. אקולוגים של רשות הטבע והגנים יאפשרו לציבור שיגיע לפעילות להציץ לעולמם של הנשרים, בין היתר באמצעות טלסקופים שצופים על אתר אספקת המזון הבטוח לנשרים. בשבת גם יתקיימו סיורים מודרכים בשמורת הטבע חי-בר כרמל, שם פועל גרעין רבייה של נשרים ועופות דורסים נוספים, ובשמורת הטבע גמלא, שם חיה אוכלוסייה שברירית ויפהפייה של נשרים.