כדור הארץ ממשיך להתחמם ובני האדם ממשיכים לפלוט יותר ויותר גזי חממה לאטמוספרה: שנת 2021 הייתה בין שבע השנים החמות ביותר שתועדו. כך עולה מדו"ח של שירות קופרניקוס, למעקב אחר שינוי האקלים של האיחוד האירופי.

2 צפייה בגלריה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
(צילום: רויטרס)
מהדו"ח השנתי עולה כי שנת 2021 מדורגת במקום החמישי בשבע השנים האחרונות, והיא "קרירה" יותר מאשר 2015 ו-2018.
בשנה החולפת אירופה חוותה את הקיץ החם ביותר שתועד, אך הטמפרטורות היו קרובות לעונות קיץ חמות אחרות, כמו 2010 ו-2018. בנוסף, דווח כי לפי ניתוח של מדידות לוויין ריכוזי גזי החממה באטמוספרה המשיכו לעלות במהלך שנת 2021. פליטות פחמן דו חמצני משריפות יער ברחבי העולם הצטברו לכדי 1,850 מגה-טונות, תוצאה בין היתר של השריפות בסיביר. הנתון הזה הוא מעט גבוה יותר מאשר בשנת 2020 (1,750 מגה-טונות).
2 צפייה בגלריה
כדור הארץ זקוק לעזרה
כדור הארץ זקוק לעזרה
כדור הארץ זקוק לעזרה
(צילום: AP)
הטמפרטורה השנתית הממוצעת ב-2021 הייתה גבוהה ב-0.3 מעלות צלזיוס יותר מהממוצע בשנים 1991 עד 2020 וגבוהה בכ-1.2 מעלות מהטמפרטורה הממוצעת בשנים 1850 עד 1900.
"הנתונים שפורסמו על ידי קופרניקוס לא מפתיעים", אומר ד"ר אבנר גרוס מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון, "הם המשך ישיר למה שמומחי האקלים מתריעים מפניו מעל כל במה: ללא הפסקה של שריפת דלקי מאובנים, התורם העיקרי לפליטת גזי חממה לאטמוספירה, כדור הארץ ימשיך להתחמם ולהתקרב לעבר קטסטרופה אקלימית, שתפגע בכל בני האדם בכל מקום".
מפגינים למען האקלים בגלזגו
(צילום: רויטרס)


ד"ר גרוס הוסיף: "חשוב להבין - אנחנו ברגע הקריטי ביותר בתולדות האנושות. אנחנו לא רחוקים מנקודת אל-חזור אקלימית, שתקבע את כדור הארץ למשך מאות שנים במצב אקלימי חדש ורותח, שהאדם לא חי בו מעולם. למעשה, החלטות שאנחנו ניקח היום ישפיעו מאות שנים קדימה - לא רק עלינו, אלא גם על הנכדים והנינים שלנו".
אבל יש מה לעשות. "המסר החשוב הוא שעדיין אפשר לעצור את זה", אמר ד"ר גרוס. "ויש דרך אחת לעשות זאת: להפסיק במהרה את השימוש בנפט הפחם והגז המזהמים ולהחליפם באנרגיות מתחדשות דלות פחמן כמו שמש ורוח. מהפכת אנרגיה ירוקה תבטיח את הקיום של בני האדם בכדור הארץ".

--