נוכחות חתולים במרחב הציבורי היא תופעה רווחת בישראל עקב שפע מזון זמין, כושר התרבות גבוה ונטישה או שוטטות של חתולי בית. לפי הערכות אגף רווחת בעלי החיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, בישראל קיימים כמיליון חתולים משוטטים.
2 צפייה בגלריה
 חתול ברחוב
 חתול ברחוב
חתול ברחוב
(צילום: shutterstock)
חתולים אלה, גם כשהם מטופלים חלקית על ידי אנשים שונים, חשופים למגוון פגיעות ומחלות. הטיפול בבעלי חיים אלו נמצא תחת אחריות הרשויות המקומיות. אך מאז 2011, משרד החקלאות מעניק תמיכה שנתית של 4.5 מיליון שקלים לרשויות מקומיות עבור עיקור וסירוס חתולים, ובחודש אוקטובר 2021 הוחלט כי התקציב יועבר לרשויות מוחלשות - במדרג חברתי כלכלי 7 ומטה של הלמ"ס.
המטרה במתן הכספים היא למנוע פגיעה ברווחת החתולים (פגיעות של כלי רכב, רעב וצמא, חום וקור ועוד), וכן פגיעה באוכלוסיית חיות הבר הניצודות על ידם ובאיכות החיים של התושבים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כעת, משרד החקלאות הגה תוכנית החדשה בהיקף של שני מיליון שקלים שתצטרף לתוכנית הקודמת. היא מיועדת להשתתפות במימון טיפול רפואי בחתולים חולים או פגועים והחזרתם לאחר טיפול לאזור ממנו נלקחו או למסגרת מתאימה אחרת. היקף התמיכה יינתן עבור מימון טיפול רפואי בחתול משוטט ביחס לגודל האוכלוסייה בכל רשות מקומית, לצד תנאים נוספים, כגון אשכול כלכלי-חברתי, יכולת ניטור פניות באמצעות מוקד עירוני והתקשרות עם מרפאות.
עודד פורר, שר החקלאות ופיתוח הכפר: "אחד הנושאים שקידמנו במהלך הקדנציה שלי כשר החקלאות היה רווחת בעלי החיים והעצמת יכולות הרשויות המקומיות להתמודדות עם סוגיית החתולים המשוטטים, באופן שישמור על רווחתם של בעלי החיים והציבור הרחב כאחד. התמיכה החדשה גובשה בעקבות בחינת המסקנות שעלו בהליך שיתוף הציבור המקיף שעשינו במשרד בנושא החתולים המשוטטים, במסגרתו נשמעו עמדותיהם של בעלי העניין והציבור הרחב".
ריכוז העבודה של המשרד סביב הטיפול בחתולים משוטטים מתפרסם באתר שיתוף הציבור: https://bit.ly/2S86lOQ.