בפלוגת הסיור 6226 מכוחות המילואים של הצנחנים לא ציפו לחילוץ מפתיע שכזה. במהלך סיור שגרתי על הגדר בגבול ישראל-סוריה הבחין יוסף וולף, אחד החיילים בכוח, בנשר שיושב תקוע בשטח בין שתי גדרות. הלוחמים יצרו קשר עם חברם לגדוד, ד"ר אורי אריאלי, וטרינר במקצועו, וכך החל מבצע החילוץ של הנשר המקראי שנמצא בסכנת הכחדה.
חילוץ נשר מגבול ישראל-סוריה
(צילום: אורי אריאלי, גדס"ר 6226)

ד"ר אריאל סיפר: "החיילים סיפרו לי כי מצאו ציפור גדולה תקועה בגדר. מיד יצרתי קשר עם וטרינר רשות הטבע והגנים, שהקפיץ את פקחי הרשות האזוריים לחלץ את העוף הדורס התקוע". הנשר שחולץ קיבל עזרה ראשונה דחופה ובהמשך הוא פונה לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת-גן.
"הנשר הגיע כשהוא בשוק עם טמפרטורת גוף נמוכה", סיפר ד״ר ניצן אדם. "בבדיקות הכלליות ראינו כי הוא רזה מאוד ומיובש באופן קיצוני, ובדיקות הדם העלו חשד לפגיעה בכליות. הנשר יישאר באשפוז ואנו מנסים להבין האם הנזק שנגרם לכליות הפיך או לא״.
כשליוו את הנשר אל בית החולים, פקחי רשות הטבע והגנים הצליחו לזהות אותו והתרגשו מאוד. משדר ה-GPS שהיה על הנשר מאז שוחרר מגרעין מגרעין הרבייה שבו גדל, נפל מגופו - והיו שחשבו כי הוא מת.
2 צפייה בגלריה
חילוץ הנשר מגבול סוריה
חילוץ הנשר מגבול סוריה
חילוץ הנשר מגבול סוריה
(צילום: ד"ר אורי אריאלי, גדס"ר 6226)
שמו של הנשר הוא 73B והוא נולד בגרעין הרבייה של פרויקט "פורשים כנף" בחי-בר כרמל - אחד מהפרויקטים החשובים ביותר בשמירת אוכלוסיית נשרים בריאה ומתרבה. הוא בקע יחד עם ארבעה נשרים נוספים בשנת 2022 ובחודשים האחרונים הוא וחבריו עברו תלאות רבים בשל המלחמה, שהשלכותיה לא מדלגות גם מעל בעלי הכנף.
"כשהיו מוכנים הנשרים לפרוס כנפיים ולהתחיל בהתאקלמות לטבע - הם יצאו לאזור גמלא" מספר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים. "בצל המלחמה והסיכון באזור, הם הוצאו מגמלא והועבר לאזור בטוח אחר. כשהמצב קצת התייצב, החזרנו אותם להתאקלמות במרחב המחייה בגמלא, ולפני חודשיים הם שוחררו לטבע".
כשהחמישייה הצעירה פרסה כנפיים וחתכה את השמיים, הצופה חשש אפילו יותר לעתידם, ומאז הוא עוקב אחריהם בדאגה יתרה. "מחזור הרבייה הזה מתקשה להתאקלם, אולי בגלל המלחמה" הוא מעריך. לדבריו, "אחד מהפרטים שלח אות השבוע מיער בטורקיה, ו- 73B נתקע על גדר הגבול".
2 צפייה בגלריה
הנשר מקבל טיפול בבית החולים לחיות בר
הנשר מקבל טיפול בבית החולים לחיות בר
הנשר מקבל טיפול בבית החולים לחיות בר
(צילום: בית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן)
בגלל המלחמה קשה מאוד לעקוב אחר שלום הנשרים ומצבם בגלל שיבושי ה-GPS בצפון, שלא מאפשרים לראות את אותות המשדרים שעל גבי העופות. "קשה להגיד כבר היום ממה נובע הקושי של המחזור הנוכחי, אבל אנחנו במעקב צמוד ובתקווה שלמרות הקשיים הם יצליחו להתאקלם ואף להתרבות. נקווה לטובת הטבע והאדם, שהמצב ישתפר והמלחמה תסתיים".
בחודשים האחרונים, אוכלוסיית הנשרים ספגה מכה קשה אחרי שני מקרי הרעלה שגבו את חייהם של פרטים רבים. על פי ההערכות, אוכלוסיית הנשרים בארץ מונה היום פחות מ-170 פרטים. רשות הטבע והגנים מבקשת מכל אדם שנתקל בנשר פצוע, או בכל חיית בר פצועה, ליצור קשר עם מוקד הרשות במספר 3639*, והרשות תדאג לשלוח צוותי מקצוע לטיפול והצלת החיות.