(צילום: ירון ברנר)

חדשות טובות לקישה שחף ולבתה אנה - שיהיו מבין התיירים הראשונים שיטוסו לחלל מטעם חברת וירג'ין גלקטיק.
את השתיים, שחיות בקריביים, אתם אולי זוכרים. בנובמבר 2021 ראיינו אותם כאן באולפן ynet, על ההזדמנות ועל ההזמנה ההיסטורית שעשה המיליארדר ריצ'ארד ברנסון, שטס במיוחד אליהן כדי להעניק את זוג כרטיסי הטיסה לחלל, בהם זכו השתיים בהגרלה.
3 צפייה בגלריה
השלושה שיטוסו לחלל בחודש הבא
השלושה שיטוסו לחלל בחודש הבא
השלושה שיטוסו לחלל בחודש הבא
(צילום: וירג'ין גלקטיק)
שם המשפחה המסגיר הוא של בעלה של קישה, איש עסקים ישראלי בשם אורי שחף, אולם לאשתו ולבתו אין אזרחות ישראלית. אז חוץ מהשתיים בנות המזל, שיהפכו לראשונות מהאיים הקריביים שיגיעו לחלל, לטיסה הקצרה שתשוגר לחלל ב-10 באוגוסט, מצטרף גם ג'ון גודווין, ספורטאי אולימפי לשעבר, בן 80, שאובחן עם פרקינסון ב-2014.
הנוסעת הרביעית בחללית תהיה מדריכת אסטרונאוטים ושני טייסים. הטיסה, שזכתה כבר לכינוי Galactic 02, תועבר גם בשידור חי, באינטרנט.
ועכשיו, ליונק הימי שאורכו מגיע לחמישה מטרים, והוא בולט וזכיר מאוד בשל הצבע הלבן שלו ומבנה הראש הייחודי שלו, ואנחנו כמובן מדברים על לווייתן ממין לִבְנָתָן, או בשמו הנוסף: בלוגה.
3 צפייה בגלריה
הלווייתנים הנודדים
הלווייתנים הנודדים
הלווייתנים הנודדים
(צילום: Beluga Cam via Polar Bears International)
באמצעות מצלמה במפרץ הדסון שבצפון מערב קנדה, אתם יכולים לצפות בשידור חי בהגירה של עשרות אלפי לווייתנים. כל התענוג הזה מגיע בזכות עונות השנה ותופעת הנדידה.
במהלך חודשי הקיץ, כשני שליש מלווייתני הבלוגה בעולם, כ-57 אלף לווייתנים, נודדים באזור. עם המצלמה הותקנו גם מיקרופונים תת-ימיים, כך שאפשר גם להאזין לשריקות ולקולות של היצורים המתוקים האלה. המצלמות הותקנו רק בשבוע שעבר, כחלק מפרויקט גלובלי שמטרתו להעלות את המודעות להאטת ההתחממות הגלובלית ולשמירה על הים הארקטי ועל החיות שם.
ובינתיים, בחברה שהתקינה את המצלמה קוראים לצופים לאסוף צילומי מסך בודדים מתוך השידור החי, כדי להגדיל את מאגר הנתונים שיש לנו על הלווייתנים.
לשידור:

ולסיום, לא מדע בדיוני, אבל שמעתם על הקוקטייל שבעתיד הרחוק "יהפוך אתכם לצעירים" תוך ארבעה ימים בלבד?
צוות מדענים מאוניברסיטת הרווארד טוענים שהרכיבו קוקטייל, תערובת כימיקלים, שמסוגלת להתערב בתהליך ההזדקנות בתאים אנושיים. מדובר במאמר שהתפרסם בתחילת דרכו של הפרויקט, כך שאנו עוד רחוקים מלנסות את הקוקטייל על מודלים של בעלי חיים וכמובן בני אדם, אבל תמיד טוב לדעת קצת על מה צופן לנו העתיד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הצוות, שמורכב מ-17 חוקרים, פרסם שבימים אלה הם מרכיבים שישה קוקטיילים כימים שונים, שבתוך פחות משבוע - וללא פגיעה בתאים הנבדקים - הצליחו לשחזר פרופיל של גנום צעיר, מתא מבוגר. כלומר - ניתן להשיג סוג של התחדשות התא, על ידי "שינוי גילו". ובשפה יותר פשוטה ותיאורטית – תא של בן 70, עשוי בעתיד להפוך ולהתנגד כמחצית מגילו.
"עד לאחרונה, הטוב שיכולנו לעשות היה להאט את קצב ההזדקנות. תגליות חדשות מצביעות על כך שעכשיו נוכל גם להפוך את השעון", אומר אחד החוקרים. הרי, ככל שמתבגרים, התאים שלנו הופכים להיות מוגבלים, זקנים ובעלי פונקציונליות מינימלית.
במשך שנים רבות מדענים מנסים להתערב, ולגרום לתאים להיות צעירים יותר ו/או לבריאים יותר, בתהליכים ובמחקרים שהוכחו כשנויים במחלוקת בעבר. ובכן, מה שבטוח הוא שהמרוץ לשיקוי הנעורים לא הסתיים, למעשה - הוא רק התחיל.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי