בשיתוף לוריאל ישראל
יש ילדות שאוהבות לנגן בפסנתר, ויש ילדות שאוהבות לטפס על עצים. יש ילדות שאוהבות שחייה תחרותית, ויש כאלה שאוהבות לשבור מחסומים. בשביל נועה נאל מסילתי ותהילה בודני, בנות 14 מבית הספר על שם תמר אריאל בנתניה, הדבר הכי מרתק בעולם הוא ללכת למעבדה, לחקור תאים סרטניים ולהמציא תרופות חדשות.
אם עבור רוב הילדים החופש הגדול הוא זמן למנוחה ובילויים, מסילתי החליטה לבלות אותו בלמידה של תחום מורכב - סרטן המוח. "במקרה קראתי על מישהי שסבתא שלה חלתה בסרטן המוח", היא מספרת, "והיא רצתה להציל אנשים כמוה. כשבית הספר הציע לי ללמוד על סרטן המוח בחופש, ישר התלהבתי ומאז אני חזק בעניין."
השאיפה של מסילתי היא ללמוד נוירוכירורגיה. "אני רוצה גם וגם, הכל מהכל", היא מסבירה. "להיות מנתחת מוח, וכשאני מסיימת ניתוח, ללכת לחקור. בגלל זה אני אוהבת מדע, כי אם עשית משהו ואת לא רוצה להמשיך איתו, זה מתקשר לך למיליון תחומים אחרים. גם אם יום אחד יענו על כל השאלות שמסקרנות אותי, מה שלא יקרה, אני אמשיך לחקור".
מסילתי ובודני משתתפות בתכנית "קידום נערות במדע" של לוריאל ישראל, בשיתוף תכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" מארגון "אליאנס: כל ישראל חברים", שמקדם השכלה לנשים מתוך תפיסה כוללת של חיבורים בין הישגים לימודיים לתהליכי זהות. התוכנית של "סודקות את תקרת הזכוכית" מקדמת העצמה מגדרית ומצוינות חינוכית בקרב כ-3,000 תלמידות ב-36 בתי ספר ברחבי הארץ.
העולם צריך מדע והמדע צריך נשים
מטרת תכנית "קידום נערות במדע" היא להעלות את הייצוג של נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה (STEM - Science, Technology, Engineering and Mathematics). במסגרת התכנית, לוריאל ישראל מלווה את הנערות במשך שלוש שנים, החל מכיתה ח', מתוך אמונה בפוטנציאל של כל נערה להגיע למימוש עצמי בתחומי המדע והטכנולוגיה ובמטרה להעלות את ההיכרות והמוטיבציה לבחור במקצועות אלה בהרחבה, בחטיבת הביניים ובתיכון.
התכנית מבוססת על מודל גלובלי של קבוצת לוריאל, וישראל היא המדינה הראשונה שבה מיושמת התוכנית מחוץ לצרפת. התכנית נולדה מתוך ההכרה בפערים הקיימים בין גברים לנשים בתחומים אלה, בהם נשים מהוות רק כשליש מכוח העבודה בתפקידי פיתוח ומחקר. בקבוצת לוריאל, כחברה שמדע וחדשנות הם חלק בלתי נפרד מזהותה ופועלה, כ-60% מצוות המחקר והפתוח הן נשים, והיא רואה חשיבת רבה לצמצום פערים מגדריים ובקידום נשים ונערות, בכלל, ובתחומי המדע והטכנולוגיה בפרט.
"כחברה גלובלית מובילה, שמדע וטכנולוגיה הן בבסיסה ובליבת העשייה שלה, התוכנית מייצגת באופן מובהק את הערכים המרכזיים של לוריאל - חדשנות, העצמה נשית, וגיוון והכללה", מסביר אלי שגיב, מנכ"ל קבוצת לוריאל ישראל. "אלה ערכים שמנחים את תפיסת עולמנו ואת פעילותנו בחתירה לעתיד שוויוני יותר.
"לצערנו, בעולם ובישראל עדיין קיים פער משמעותי בין המגדרים בבחירת מקצועות מדעיים וטכנולוגיים בבתי הספר ובלימודים הגבוהים, ואת המציאות הזו יש לתקן. באמצעות תכנית 'קידום נערות במדע' ויוזמות חברתיות מגוונות נוספות, אנו פועלים להגביר את תחושת המסוגלות והכשרתן של נערות בישראל לעסוק בתחומי המדע והטכנולוגיה, לפתוח בהן צוהר לעתיד טוב יותר ולתרום לצמצום הפערים המגדריים הקיימים".
במסגרת התכנית הנערות משתתפות בסדנאות מדעיות, פוגשות מדעניות ומנהלות בכירות מלוריאל ומחברות אחרות ומשתתפות בפרויקטים מעשיים לצד לימודי מקצועות מדעיים מוגברים. לאחרונה, באירוע פתיחת השנה השנייה של התכנית, התארחו התלמידות במטה החברה בישראל והשתתפו בסדנה להכנת מוצרי קוסמטיקה תוך התנסות בעבודה מעשית במעבדה.
"היה מדהים", מספרת בודני בהתרגשות. "היה מיוחד לראות את החומרים בפעולה, והרגשתי גאה במה שיצרתי. זה גרם לי להרגיש שאני באמת מדענית ושאני עושה דברים שמדענים עושים. הרגשתי שכבר הגעתי לדבר שאני רוצה לעשות".
"התכנית נתנה לי פוקוס"
חרף גילן הצעיר השתיים ממוקדות לחלוטין במטרות ארוכות טווח. בעוד מסילתי מתמקדת בסרטן המוח, בודני מתמקדת במציאת תרופה לאלצהיימר. המטרה של בודני היא אישית מאוד, וקשורה לרצון למצוא תרופה למחלה שממנה סבל סבה.
"סבא שלי חלה באלצהיימר ונפטר מהמחלה", היא משתפת. "היה עצוב לראות את מצבו בסוף, הוא לא יכול היה לזוז. זו מחלה ארורה והייתי רוצה לפתור את זה. זו שליחות לעזור לאנשים בהמצאת תרופות. בביוכימיה (חקר התהליכים הכימיים בגוף החי) את רואה את כל החומרים עובדים, ואיך הם הופכים ביחד למשהו טוב יותר. יש סגולות מופלאות בטבע".
מסילתי ובודני מספרות שההתנסויות בתכנית של לוריאל ישראל ו"אליאנס – כל ישראל חברים", סייעו להן בהבנה ממוקדת יותר של תחומי המחקר שלהן. "עכשיו אני ממוקדת, יכולה לראות מי האנשים בתחום וכמו מי אני רוצה להיות", מסבירה מסילתי. "התכנית נתנה לי כיוון. עכשיו אני רוצה להתחיל תואר לגיל צעיר, אני מכוונת לזה. אני יודעת שאם לא אצליח, אוכל לנסות משהו אחר, וכך ייפתחו לי הדלתות שאני צריכה".
עבור בודני, הייתה זו היכרות עם גדולי וגדולות התחום שלה שהעניקה לה ביטחון. "בתכנית למדתי על דמויות מעוררות השראה, שהראו לי שגם אם לא מצליח - אפשר לנסות שוב ושוב. אם הם יכלו, למה שאני לא אוכל? הדבר שהכי נחוץ הוא כוח רצון".
במהלך הקורס התנסו התלמידות גם בבניית אתרים על דמויות מכוננות בעולמות המדע והטכנולוגיה. הפרויקט שמסילתי הכי גאה בו הוא אתר שבנתה על הביולוגית היהודייה-איטלקייה, זוכת פרס נובל, ריטה לוי מונטלצ'יני. שהייתה חוקרת תאים סרטניים, תחום המחקר של מסילתי. "אהבתי ללמוד ממנה כי אני מבינה מאיפה הגיעה התשוקה שלה לזה, אני מבינה למה היא רצתה לחקור דווקא את זה", היא מסכמת.
"תזיזי את כולם ויאללה תעשי את זה"
לשתיהן יש מסר אופטימי ומלא תקווה לדור העתיד - לא לפחד, ללכת על זה. "תקרות נועדו כדי לסדוק אותן, השמיים הם הגבול. גם אם את בת יחידה בכיתה של בנים", אומרת בודני. ומסילתי מחזקת - "גם אם את מרגישה שאת דג בין כרישים, שימי על עצמך תחפושת להרתיע אותם. אחרי שעשית את זה ואת ביניהם, זו כבר לא תהיה תחפושת. אם יש משהו שאת מרגישה שיש בו חוסר בעולם, אל תפחדי לבוא ולהגיד - חסר פה משהו. תזיזי את כולם ויאללה תעשי את זה".
לכל נערה יש חלום, ובעזרת הכוונה, תמיכה ומתן כלים מתאימים, כמו אלה המועברים במסגרת תכנית "קידום נערות במדע", אפשר לנצח את הסטטיסטיקה ולהפוך את החלום למציאות.
בשיתוף לוריאל ישראל
פורסם לראשונה: 14:33, 22.12.24