אסטרואיד קטן בשם 2024 PT5 צפוי להיכנס למסלול זמני סביב כדור הארץ בסוף החודש, ולהפוך ל"מיני-ירח" למשך כחודשיים לפני שישוב למסלולו סביב השמש. מאמר על האסטרואיד פורסם בכתב העת Research Notes of the AAS.
האסטרואיד הקטן, שקוטרו כ-10 מטרים, התגלה ב-7 באוגוסט, ומדענים צופים שיילכד זמנית בכוח המשיכה של כדור הארץ מ-29 בספטמבר עד 25 בנובמבר.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האסטרואיד שייך לקבוצת עצמים קרובי-ארץ, ומסלולו דומה למסלול כדור הארץ סביב השמש. בשל מהירותו האיטית יחסית וקרבתו לכדור הארץ, כוח המשיכה של כדור הארץ יגרום לו להיכנס למסלול זמני סביבנו.
במהלך התקופה הקצרה שבה 2024 PT5 יהיה כבול לכדור הארץ, הוא לא ייראה בעין בלתי מזוינת או אפילו בטלסקופים חובבניים, אלא רק במצפי כוכבים מתקדמים בשל עוצמת אורו החלשה (בעוצמה 22).
מחקר שנערך על ידי חוקרי האסטרואידים קרלוס וראול דה לה פואנטה מרקוס מאוניברסיטת מדריד חישב את מסלול האסטרואיד, והראה שהוא צפוי להקיף את כדור הארץ פעם אחת במשך כמעט חודשיים לפני שישתחרר מכוח המשיכה ויחזור להקיף את השמש.
אסטרואידים כאלו נלכדים לעיתים קרובות על ידי כוח המשיכה של כדור הארץ, כפי שקרה באסטרואידים שהקיפו את כדור הארץ ב-2006 ולמשך מספר שנים עד 2020. אף ש-2024 PT5 קטן מכדי לגרום סכנה כלשהי, החוקרים רואים בו הזדמנות חשובה ללמוד עוד על מסלולים של עצמים קרובי-ארץ וההשפעה של כוח המשיכה של כדור הארץ עליהם.