15 מיליון בני אדם ברחבי העולם נמצאים בסיכון מהצפות שעלולות להיגרם על ידי אגמי קרחונים, שמקורם בקרחון יבשתי שהפשיר. ממחקר חדש עולה כי כמחצית מאותם בני אדם הנמצאים בסיכון מתגוררים בארבע מדינות ברחבי העולם - סין, הודו, פקיסטן ופרו.
הודו: הצפות ענק בעקבות התפרקות קרחון בהימלאיה. ארכיון
(מטוויטר)

קרחונים נמסים מעמידים את חייהם של מיליונים ברחבי העולם בסכנת חיים עקב שיטפונות. לכן, צוות בינלאומי של מדענים בראשות חוקרים מאוניברסיטת ניוקאסל, סיפק את ההערכה הגלובלית הראשונה של אזורים הנתונים בסיכון הגדול ביותר מפני שיטפונות מתפרצים שמקורם במי אגמי קרחונים, במקביל להערכה מי המדינה שתושביה צפויים להיות בסיכון הנמוך ביותר.
למעשה, ככל שהאקלים מתחמם, הקרחונים נסוגים ומי שלגים מצטברים בקדמת הקרחון ויוצרים אגם. אגמים אלו עלולים להוביל למצב שבו נוצר לפתע שיטפון מתפרץ שזרימתו מהירה ומתפשטת על פני מרחקים גדולים מנקודת המוצא - יותר מ-120 ק"מ במקרים מסוימים. שיטפונות שכאלה עלולים להיות הרסניים ביותר ולפגוע ברכוש, בתשתיות ובקרקעות חקלאיות וגרוע מכך, יכולים גם להוביל לאובדן משמעותי בנפש.
3 צפייה בגלריה
אגם קרחוני בפרו, במקום בו הקרחונים נמסים ומסכנים את חיי התושבים
אגם קרחוני בפרו, במקום בו הקרחונים נמסים ומסכנים את חיי התושבים
אגם קרחוני בפרו, במקום בו הקרחונים נמסים ומסכנים את חיי התושבים
(צילום: AP)
עם עליית הטמפרטורות נוכח ההתחממות הגלובלית, הקרחונים נמסים מהר יותר ממה שחשבו החוקרים וכמחצית מ-215 אלף הקרחונים בעולם עלולים להיעלם עד סוף המאה. כתוצאה מכך, מספר אגמי הקרחונים גדל במהירות מאז 1990, גם כן כתוצאה משינויי האקלים, כשבמקביל גם מספר האנשים המתגוררים באזורים אלו גדל באופן משמעותי. צוות המחקר בחן 1,089 אגני אגמי קרחונים ברחבי העולם ואת מספר האנשים המתגוררים בטווח של 50 ק"מ מהם, כמו גם את רמת הפיתוח באותם אזורים ואינדיקטורים חברתיים אחרים כסממנים של פגיעות מפני אירועי שיטפון הרסניים.
לאחר מכן, השתמשו החוקרים במידע זה כדי לכמת ולדרג את פוטנציאל הנזק מפני השיטפונות בקנה מידה עולמי ולהעריך את יכולתן של קהילות להגיב ביעילות לאירועים ההרסניים. התוצאות הדגישו כי 15 מיליון בני אדם חיים בטווח של 50 ק"מ מאגם קרחוני וכי האזור ההררי הגבוה של אסיה (המקיף את הרמה הטיבטית, מקירגיזסטן ונפאל, דרך טג'יקיסטן ובהוטן ועד אפגניסטן וסין), הוא בעל הסכנה הגבוהה ביותר מפני שיטפון מתפרץ של אגמי קרחונים, עם 9.3 מיליון אנשים שעלולים להיות בסיכון. שלוש המדינות באזור זה שבהן המספר הגבוה ביותר של בני אדם הנמצאים בסיכון הן: הודו, פקיסטן וסין.
3 צפייה בגלריה
אגם קרחוני בפקיסטן
אגם קרחוני בפקיסטן
אגם קרחוני בפקיסטן
(צילום: Shutterstock)
לעומת זאת, איסלנד מהווה את מספר התושבים הנמוך ביותר שנתונים בסיכון מפני שיטפונות של אגמי קרחונים עם 260 אנשים. "עבודה זו מדגישה שלא האזורים עם המספר הגדול ביותר של האגמים הם המסוכנים ביותר. במקום זאת, למספר האנשים והקרבה שלהם לאגם קרחוני יש משמעות רבה יותר בהקשר זה. חשוב מכך, המחקר שם דגש על היכולת שלהם להתמודד עם שיטפון ובכך קובע את רמת הסיכון בה הם נתונים בעת אירוע מסוג זה", אמרה קרוליין טיילר, דוקטורנטית לפגעי טבע באוניברסיטת ניוקאסל ומי שנמנתה על צוות המחקר.
המחקר, שהתפרסם בכתב העת Nature Communications, דירג את פרו כאחת מארבע המדינות, יחד עם הודו, פקיסטן וסין, המהוות יותר ממחצית ממספר האנשים ברחבי העולם החשופים לסכנה פוטנציאלית מהצפות באגמי קרחונים. צוות המחקר הצביע על המחסור היחסי במחקר על אודות הסכנה מאגמי קרחונים בהרי האנדים, שם גדל מספר אגמי הקרחונים ב-93% במהלך שני העשורים האחרונים, בטענה כי יש צורך בהול במחקר נוסף כדי להבין טוב יותר את הסכנה הפוטנציאלית של שיטפון מתפרץ שכזה באזור זה בשל מספר האנשים הגבוה המתגוררים בו, קרבתם לאגמי קרחונים ויכולתם הנמוכה להתמודד עם ההשלכות ההרסניות של שיטפונות מתפרצים והרסניים.
3 צפייה בגלריה
אגם קרחוני בנפאל
אגם קרחוני בנפאל
אגם קרחוני בנפאל
(צילום: Shutterstock)
"ההבנה אילו אזורים עומדים בפני הסכנה הגדולה ביותר מהצפות קרחונים תאפשר פעולות ממוקדות ויעילות יותר לניהול סיכונים אשר בתורן יסייעו למזער אובדן חיי אדם ופגיעה בתשתיות במורד הזרם כתוצאה ממפגע טבעי משמעותי זה", הסבירה ד"ר רייצ'ל קאר, ראש תחום גיאוגרפיה פיזיקלית באוניברסיטת ניוקאסל ומחברת שותפה במחקר.