לא רק אינטרנט מהיר - לראשונה כבל תקשורת יתריע מפני רעידת אדמה. מחקר חדשני, בהובלת ד"ר צחי ליאור מהאוניברסיטה העברית, הראה שסיבי תקשורת אופטיים מסוגלים לספק התרעה מוקדמת מפני רעידת אדמה. "המשמעות היא תוספת שניות קריטיות של התרעה מפני רעידות הרסניות".
1 צפייה בגלריה
התקנת חיישן
התקנת חיישן
התקנת חיישן
(צילום: פרטי)
רעידות בקרקעית הים מתגלות לעתים עשרות שניות לאחר שהחלו, דבר המקצר משמעותית את זמני ההתרעה ואת היכולת להתכונן לרעידה. ד"ר צחי ליאור מהמכון למדעי כדור הארץ של האוניברסיטה העברית, בשיתוף צוות חוקרים בינלאומי, הראה שסיבי תקשורת אופטיים מסוגלים לספק התרעה מפני רעידת אדמה. הממצאים, פורסמו לאחרונה בכתב העת Scientific Reports מבית Nature, לפיהם רעידות בקרקעית הים יתגלו עד כחצי דקה מוקדם יותר בהשוואה למצב היום.
"הטריגר למחקר היה העובדה שכיום, בהרבה מקומות בעולם, רעידות האדמה מתרחשות בים", מסביר ד"ר ליאור, "ורוב המכשירים הסיסמיים שלנו נמצאים ביבשה. אנחנו יכולים לגלות את רעידת האדמה רק כשהגלים מגיעים ליבשה, ובמקומות מסויימים זה יכול לקחת 20 שניות ואפילו יותר. אלה 20 שניות קריטיות. זה זמן שיכול להציל חיים ולמנוע נזק לתשתיות".
ד"ר צחי ליאורד"ר צחי ליאורצילום: ברונו שרביט
עשרות אלפי רעידות אדמה מתרחשות מדי שנה ברחבי העולם, כשרובן חלשות בעוצמתן ואינן גורמות לנזק. עם זאת, לעיתים מתרחשות רעידות חזקות מאוד - כמו אלו שאירעו הלילה ובצהרייים בטורקיה - שעלולות לגרום לאסונות המוניים ולהרס רב של מבנים ותשתיות. "חלק מהרעידות הללו מתרחשות מתחת לקרקעית הים או באזורים ללא חיישנים, כך שהטכנולוגיה הקיימת מגלה אותן מאוחר ומעכבת את ההיערכות אליהן", מסביר ד"ר ליאור. "בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה שמאפשרת למדוד רעידות אדמה באמצעות סיבים אופטיים, כולל סיבי אינטרנט רגילים שנפרסו, גם בים וביבשה".
צוות החוקרים ביצע את המחקר בסיבים הפרוסים בים התיכון, מול צרפת ויוון, ובסיב של חברת התקשורת הלאומית של צ'ילה הפרוס לאורך המדינה. "בחלק מהמקרים השימוש בסיבים אופטיים ישפר את זמני ההתרעה ביותר מ-20 שניות, בהשוואה לזמן המסופק על ידי חיישנים רגילים", אומר ליאור. ניתן להשתמש בכל סיב אופטי כדי לספק התרעה, כולל סיבים אופטיים של חברות תקשורת מסחריות. "שימוש בסיבי תקשורת של חברות מסחריות מהווה יתרון משמעותי מאוד עבור אזורים שנמצאים בסיכון לרעידות אדמה כמו צ'ילה, יפן, החוף המערבי של צפון אמריקה, וגם ישראל", אומר ליאור.
לאחרונה זכה במענק מרשות החדשנות במטרה להביא את הטכנולוגיה לבשלות כך שתהיה מסחרית.