המועצה הארצית לתכנון ובנייה של מינהל התכנון אישרה היום (שלישי) החלטה שלפיה יש לשנות את הפרק על השטחים המוגנים בתוכנית המתאר הארצית האחודה (תמ"א 1) לטובת הגנה על מסדרונות אקולוגיים שיבטיחו "רצף שטחים פתוחים ברמה הארצית לטובת המשך תפקודם האקולוגי".
3 צפייה בגלריה
בעלי חיים באזור במרכז בו יהיה מסדרון אקולוגי
בעלי חיים באזור במרכז בו יהיה מסדרון אקולוגי
צבאים במסדרון אקולוגי במרכז
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בעצם החלטת המועצה הארצית ניתן המנדט להכנת תוכנית ארצית למסדרונות אקולוגיים. התוכנית תאתר בתחום השטחים הפתוחים את הרצפים שיאפשרו שמירה על מערכות אקולוגיות של בעלי חיים וצמחים. בתום הכנת התכנית וקבלת האישורים במוסדות התכנון, היא תועבר לאישור הממשלה.
כיום השטחים המוגנים בתמ"א 1 הינם מנותקים זה מזה, ללא חיבוריות וקישוריות ביניהם. גידול האוכלוסייה וציפופה לצד פיתוח מואץ מובילים לצמצום וקיטוע מערכות אקולוגיות ובתי גידול תוך איום ממשי על המגוון הביולוגי. שמירה על תפקודן של מערכות אקולוגיות חיונית הן לקיומן עצמן והן לקיום האדם. ניתן לעשות זאת בין היתר באמצעות תכנון מסדרונות אקולוגיים.
3 צפייה בגלריה
המסדרון שבו עוברים הצבאים
המסדרון שבו עוברים הצבאים
מסדרון אקולוגי במבשרת ציון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
השינוי המוצע לתמ"א 1 מציג גישה תכנונית שונה מהגישה על פיה ניסו לקדם בעבר שינויי תמ"מ לנושא המסדרונות האקולוגיים במחוזות השונים. על פי השינוי המוצע, ייבחנו תוספות לשטחים המוגנים, המהווים את הליבות במסדרונות האקולוגיים, וכן ייקבעו שטחי המסדרונות שיחברו בין השטחים המוגנים, בהתאם לגישת המסדרון הצר. רוחבו של המסדרון יבטיח את תפקודו ורציפותו של המסדרון, בהתבסס בין היתר על נתונים ותצפיות של בעלי חיים, זאת לצד יצירת ודאות תכנונית ומיתון קונפליקטים בשלב התכנון אל מול הפיתוח והתשתיות. במסגרת השינוי ייבחן הממשק של השטחים החקלאיים בתחום המסדרונות לטובת הבטחת המשך הפעילות החקלאית השוטפת.
האזורים הטבעיים הולכים ומצטמצמים, וחלקם אף נקטעים, וסובלים מהפרות ומהפרעות סביבתיות משטחים מפותחים הסמוכים להם. מסדרון אקולוגי הוא רצף של שטחים פתוחים לסוגיהם, המייצרים קישוריות בין שטחים טבעיים או סמי-טבעיים, כדי להבטיח תפקוד של המערכות האקולוגיות והפחתת הפגיעה במגוון הביולוגי ובמשאבי הטבע. תוואי המסדרון האקולוגי במערכת התכנון נקבע באמצעות מידע ועקרונות אקולוגיים, המוטמעים בתכנון שימושי קרקע, באופן שיתאפשרו תנאי מחייה ומעבר רחב ככל שניתן למינים, לאוכלוסיות, מידע גנטי, ומשאבים טבעיים אחרים.
למסדרונות אקולוגיים בישראל יש חשיבות רבה, בשל מיקומה של ישראל במפגש שלוש יבשות, וכתוצאה מכך התפתחו תנאי אקלים מגוונים, ריבוי מערכות אקולוגיות ומגוון ביולוגי. בעידן של שינויי אקלים, יש למסדרונות אלו משמעות יתרה מבחינה ארצית וגלובלית, בהיותם עורקי מעבר והגירה חשובים דרומה וצפונה.
3 צפייה בגלריה
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון
(קרדיט: דוברות רמ"י )
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "עד היום לא נקבעה סטטוטורית הרציפות של השטחים הפתוחים בישראל והתוכנית החדשה באה לייצר רציפות שתקבע במתאר ארצית. התוכנית הינה חלק ממהלך כולל לשמירת השטחים הפתוחים בישראל, והיא מצטרפת לקידום תוכניות טבע עירוני שמקדם מינהל התכנון. שילוב של שני מהלכים אלו, יסייעו בהנגשת השטחים הפתוחים לציבור הרחב, ולממשק בין הערים למרחב הסובב אותן".