מבזק חדשות טובות
(צילום: משי בן עמי)


התופעות הקסומות שבלב שביל החלב: חוקרים חשפו ריקוד קוסמי מדהים של קבוצת כוכבים, סביב החור השחור שבמרכז גלקסיית שביל החלב, אזור ששדה הכבידה שבו הוא אולי החזק ביותר שקיים בגלקסיה שלנו.
בזכות טכניקת תיעוד חדשה, שבה הרזולוציה גבוהה מאוד, הצליח צוות החוקרים מאחד ממכוני מקס פלנק בגרמניה לזהות כוכב חדש לגמרי, שזכה לשם S300.
הצילומים, שנלקחו באמצעות טלסקופ רב עוצמה של סוכנות החלל האירופית שמוצב בצ'ילה, יעזרו לאסטרונומים ללמוד עוד על החור השחור הגדול.
1 צפייה בגלריה
ריקוד בחלל
ריקוד בחלל
ריקוד בחלל
(צילום: סוכנות החלל האירופית)



כמה כוח יש לחור השחור על הכוכבים? דוגמה קטנה: כוכב בשם S29 שנצפה מתקרב לחור השחור, הגיע למהירויות של 8,700 קילומטרים לשנייה!
חורים שחורים על-מסיביים מתעוררים זמן קצר יחסית לאחר שהגלקסיות שלהם נוצרות, זוללים כמויות אדירות של גז, אבק ואפילו כוכבים כדי להגיע לגודל כה עצום.
ומהחלל לתעלומה במעמקים: מדענים השתילו לאחרונה מיקרופונים זעירים בשונית אלמוגים ששוחזרה באינדונזיה, ורצו לבדוק באמצעותם את מצב התאוששות השונית.
להפתעתם הם גילו מגוון עשיר של צלילים מדהימים וחדשים, שחשפו את המסתורין שמתחת למים - קולות וציוצים של דגים שנשמעים כמו ציפורים על צמרת עץ בלב היער. החוקרים הצליחו אחרי שלוש שנים, לא רק לשחזר את המקום, אלא לעורר לחיים את השונית ולהגדיל את המגוון הביולוגי הקיים בו. אבל איזה דג עושה את הקולות האלה? זה נשאר בגדר תעלומה.
ולסיום, שימו לב לגור החמוד הזה – איילון ג'אווני שזה עתה נולד בגן החיות בוורשה.
האיילונים הם יצורים קטנים שחיים בדרך כלל ביערות טרופיים באפריקה, אבל גם במקומות שונים באסיה. האיילון הג'אווני הוא אנדמי לאי ג'אווה, השייך לאינדונזיה.
בגן החיות הודיעו כי הם מאוד נרגשים מההמלטה, וכי הצוות כולו שמח לשמוע ולראות את ההליכה הראשונה שלו. גובהו כ-10 סנטימטרים בלבד ומינו עדיין לא ידוע. מה שכן – לצד ההתרגשות, יש גם פליאה. הוריו, ארנולד ולינדה, הכירו רק לפני כמה חודשים, וכבר הצליחו להעמיד צאצאים.