חיות ב-60 שניות – זוחלים
(צילום: יובל דקס, ליאור קסטנברג)

צילום: יובל דקס, ליאור קסטנברג; עריכה ובימוי: ליאור קסטנברג; קריינות: קובי מאור; הקלטה: שניר ויילר
הזוחלים מאופיינים בקשקשים על גופם המשמשים להם להגנה, שמירה על טמפרטורת הגוף והסוואה. דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים עוזר לנו להכיר אותם טוב יותר: "הקשקשים עשויים קרטין, אותו חומר ממנו עשויים הציפורניים והשיער שלנו. כל הזוחלים נוהגים להשיל את שכבת העור העליונה שלהם. אצל הנחשים קל לראות זאת – הם משילים בבת אחת את השכבה הישנה, אך גם זוחלים אחרים נוהגים להשיל את עורם. התנינים, למשל, ישילו קשקש אחר קשקש והצבים יסירו את השכבה העליונה של השריון שלהם, ויפתחו שכבה תחתונה חדשה".
רותם הוסיף: "הזוחלים מוגדרים כפויקלותרמים, כלומר הם יכולים לשלוט בחום גופם על ידי כך שהם חושפים את גופם למקור חום/קור. הם יצטרכו לעיתים לשהות בשמש כדי להתחמם, או להיכנס למחילה כדי להתקרר. אם הסביבה לא מספקת להם את טווח הטמפרטורה שהם יכולים לחיות בה, הם פשוט יפסיקו לתפקד ויכנסו לתרדמת. כדי לשמור על הטווח הזה, הם גם בדרך כלל לא יזוזו הרבה. לא נראה אותם רודפים בזריזות אחרי מזון, למשל, אלא הם יעדיפו לחכות בסבלנות ולארוב לטרף".
3 צפייה בגלריה
נחש תת ארסי בולע חרדון
נחש תת ארסי בולע חרדון
נחש תת ארסי בולע חרדון צב הדור
(צילום: אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים)
לדבריו, "צאצאי הזוחלים מכונים אבקועים. הם בוקעים מביצה או מושרצים חיים ודומים במראם להורים שלהם, פשוט הרבה יותר קטנים. ייקחו חודשים עד שנים עד שיגיעו לגודלם המלא. האבקועים נדרשים לעצמאות מלאה החל מרגע בקיעתם, ולעיתים אפילו לפני. נקבות צבי הים למשל, אינן מקננות, הן מטילות את הביצים, חוזרות לים ולא יטפלו לא בביצים ולא באבקועים שיצאו מהם".
בישראל הקטנטונת יש 93 מיני זוחלים שונים, מתוכם 41 מיני נחשים, 42 מיני לטאות, ו-10מיני צבים (כולל צבי ים). לשם השוואה, באנגליה כולה יש כ-6 מינים של זוחלים. הסיבה לכך היא שהמיקום המיוחד של ישראל בין 3 יבשות, יצר אזורים זואוגאוגרפיים שונים, שמסתבר שמתאימים בדיוק לצרכים של הזוחלים. חלק מהזוחלים הם אף אנדמיים, כלומר, חיים אך ורק בישראל.
3 צפייה בגלריה
חרדון צב הדור, שמורת טבע מסיב ערי אילת
חרדון צב הדור, שמורת טבע מסיב ערי אילת
חרדון צב הדור, שמורת טבע מסיב ערי אילת
(צילום: עומרי יוסף עומסי, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
צב יבשה
צב יבשה
צב יבשה
(צילום: עמרם צברי, רשות הטבע והגנים)
הזוחלים החיים בישראל מחולקים ל: צבים, נחשים ולטאות וחשוב לציין שכולם מוגנים בחוק ואסור לפגוע בהם. מעבר למישור החוקי והמוסרי, חשוב גם לזכור שלזוחלים חשיבות גדולה במערכת האקולוגית. לכן, אם נתקלתם בנחש, הדבר הנכון לעשות הוא לקרוא ללוכד מוסמך של רשות הטבע והגנים (הרשימה כאן), שילכוד אותו וישחרר במקום מרוחק.
בין הזוחלים של ישראל אפשר למצוא את הכח האפור (הזוחל הגדול בישראל), צבי ים (זכינו בלא פחות מ-5 מינים שונים בים התיכון ובמפרץ אילת!), קמטן החורש (לטאה ארוכה וחסרת רגליים), את המניפנית המצויה שכנראה פגשתם גם אצלכם בבית מתישהו ועוד המון.
רוצים ללמוד עוד על חיות הבר בישראל? היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים >>