השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, נשאה הבוקר (יום ג') את הנאום הרשמי הראשון שלה כשרה בכנס סביבה 2050, הנערך בתל אביב. בנאום היא שירטטה את הסוגיות המרכזיות שבכוונתה לעסוק בהם. בין היתר היא דיברה על תחום הפסולת, חיזוק היחסים עם השלטון המקומי, שימת דגש על סוגיות משפטיות בסביבה, משבר האקלים ועוד.
5 צפייה בגלריה
השרה סילמן בכנס 2050
השרה סילמן בכנס 2050
השרה סילמן בכנס 2050
(צילום: אילנה קוריאל)
"שיח משותף, גם בסוגיות שבהן יש בינינו חילוקי דעות, הוא חיוני בעיניי לצורך יצירת האיזונים הנדרשים בעולמות הסביבה", אמרה השרה בפתח דבריה, כשהיא מדגישה שמדובר בתפקיד אותו רצתה "מתוך תחושת שליחות". סילמן הסבירה כי "המשרד להגנת הסביבה עוסק במגוון רחב מאוד של נושאים המשפיעים על החיים ועל איכות החיים של כולנו".
השרה דיברה תחילה על זיהום אוויר, ואמרה: "מדי שנה מתים מוות מוקדם אלפי בני אדם בישראל מחשיפה לזיהום אוויר ומזהמים נוספים. המשרד להגנת הסביבה הוא האחראי להגן על הציבור בישראל מסיכונים אלו, לנהל סיכונים . וזאת אחריות גדולה".
השרה הבהירה כי סוגיית הפסולת תהיה אחד מהעוגנים בעבודתה. "קשה להתעלם מכמויות הפסולת המושלכת באופן לא חוקי בשטחים הפתוחים, בשולי דרכים, בשדות חקלאיים. פסולת זו יוצרת מפגעים, גורמת לזיהום סביבתי ואף מהווה סכנה לבריאות הציבור. פסולת זו צריכה להיות מטופלת ומוסדרת ועלינו לראות בה משאב ולא מטרד. המשרד גיבש פעמים רבות מדיניות פסולת ששמה לה למטרה לצמצם באופן משמעותי את הטמנת ופשיעת הפסולת בישראל". השרה סילמן העבירה ביקורת סמויה על קודמתה בתפקיד תמר זנדברג, וציינה כי "עכשיו, ברור לכולם שמה שחסר זו עשייה בשטח. בקדנציה זו הגיע הזמן למעשים וליישום".
5 צפייה בגלריה
השרה היוצאת תמר זנדברג עם השרה הנכנסת עידית סילמן
השרה היוצאת תמר זנדברג עם השרה הנכנסת עידית סילמן
"ברור לכולם שמה שחסר זו עשייה בשטח". סילמן בביקורת על זנדברג
(צילום: אורנית פורן סויסה)
בנוסף, השרה סילמן הבהירה כי תעבוד בשיתוף פעולה עם משרד האוצר והשלטון המקומי: "בכוונתי לקדם מכרזים בתחום יחד עם חברנו מהחשב הכללי ומאגף תקציבים. שותף מרכזי שלנו למאמץ ליצירת שינוי בשטח הוא השלטון המקומי ושם נשים דגש... הרשויות הן הכוח בשטח. הן נמצאות בממשק השוטף והיומיומי מול התושבים והסביבה המקיפה אותן ומשפיעה על איכות חיינו".
בקרב ארגוני סביבה עלה חשש כי סוגיית משבר האקלים יידחק, אך השרה אמרה כי "תחום משמעותי נוסף שבכוונתי להתמקד בו הוא משבר האקלים והמעבר לכלכלה מאופסת פליטות, כפי שנקבע גם בהסכמים הקואליציוניים. בכוונתי לקדם ולהביא לאישור הכנסת את חוק האקלים. שינוי האקלים הוא חלק מהמציאות היום יומית שלנו וההיערכות לשינוי האקלים היא בוודאי קשורה באופן הדוק גם לרשויות המקומיות. היום אנחנו מבינים שהאתגרים הסביבתיים שלנו הם חלק ממשבר גלובלי. שינוי האקלים אינו דאגה מופשטת ורחוקה מהעין, אלא מציאות קיימת ומאיימת. אירועי גשם קיצוניים, שיטפונות, שריפות תכופות, בצורות, וימים חמים מאד בישראל ובעולם".
השרה להגנת הסביבה ציטטה מספר קהלת את המשפט המוכר "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך". והבהירה "מתוך הידיעה הזאת שאין מי שיתקן אחרנו אנחנו מצווים לשמור על הסביבה".
עוד אמרה כי נושא נוסף שקרוב מאוד לליבה הוא הגנה על הים ועל הטבע הישראלי: "אלו נכסים השייכים לכלל הציבור ומחובתנו לעשות כל מה שניתן כדי לשמור עליהם. גם כאן, כפי שהוזכר בהסכמים הקואליציוניים, נקדם את חוק התלמ"ת, למוכנות ותגובה לזיהום ים, נקדם תוכניות לשמורות טבע ימיות במים הכלכליים של ישראל ותוכנית פעולה וחקיקה לשמירה על המגוון הביולוגי".
פסולת בשמורת נחל אכזיב. ארכיון
(קרדיט: מיזם "קחו איתכם את הזבל")

עוד רמזה כי תפעל בנושא המגזר הערבי: "ריבונות ומשילות זה כאן. הזכרתי קודם את השלכות הפסולת הלא חוקיות. זאת אחת הדוגמאות לעבריינות סביבתית, שלצערי נפוצה גם בתחומים נוספים כגון מטמנות בלתי חוקיות, גריטת רכבים פיראטית, מחצבות לא חוקיות, שריפת פסולת חקלאית והשלכת פסולת בניין - אני מתכוונת לקדם חוק פסולת בניין. כדי לשמור על המשילות והריבונות הסביבתית, ולהילחם בעבריינות סביבתית עלינו לחזק את יכולות הפיקוח, האכיפה וההרתעה שלנו... בכוונתי לעשות ככל יכולתי למען חיזוק המשטרה הירוקה ולחזק אותה כמו גם את יכולות התביעה של המשרד כנגד עבריינים סביבתיים וליצור שיתוף פעולה הדוק עם כלל מערכות האכיפה שיביאו ליעלות מערכתית ויהפכו את העבריות הסביבתית ללא כדאית".
בסיום דבריה, אמרה השרה סילמן: "אני מצפה לשיתוף פעולה - אנשי התעשייה והחקלאות , אנחנו שותפים מלאים , לא אוייבים". היא הדגישה כי"יש כמובן נושאים רבים וחשובים שלא התייחסתי אליהם הבוקר - מפרץ חיפה, סגירת התחנות הפחמיות, קצא"א, ים המלח, פיקדון ועוד ועוד. תנוח דעתכם שלכל הנושאים הללו עוד אתייחס אחרי שאלמד אותם באופן מעמיק".
5 צפייה בגלריה
השרה סילמן עם מפגינים מחוץ לכנס
השרה סילמן עם מפגינים מחוץ לכנס
השרה סילמן עם מפגינים מחוץ לכנס
(צילום: אילנה קוריאל)
לאחר שסיימה את נאומה, יצאה השר סילמן לשוחח בקצרה עם מפגינים מארגונים ירוקים, שמחו על השתתפות נציגי חברות מזהמות באירוע. "אנחנו השותפים שלכם", אמרה השרה להגנת הסביבה, ונתנה את מספר הטלפון האישי שלה לפעילים על מנת שייקבעו פגישה. "היא צריכה לבחור בצד הנכון של ההיסטוריה", אמרו פעילות סביבה שדיברו עם השרה, לאחר המפגש הקצר.

בין השותפים בכנס הסביבה - קצא"א ובז"ן

כנס סביבה 2050 זכה לביקורת גדולה מצד ארגוני סביבה ופעילים סביבתיים, שכן שותפיו הם גם החברות המזהמות כגון בז"ן וקצא"א. מיד אחריה עלה נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, רון תומר, שאמר כי התעשייה תשתף פעולה עם המשרד. "נשיג את המטרות בצורה של תייצר אנטגוניזם. התעשייה הפחיתה פליטות והיום היא מהווה אחוז קטן ושולי בפליטות. התחבורה והנמלים פולטים פי כמה יותר".
5 צפייה בגלריה
מחאה על השתתפות נציגי חברות מזהמות בכנס
מחאה על השתתפות נציגי חברות מזהמות בכנס
מחאה על השתתפות נציגי חברות מזהמות בכנס
(צילום: מגמה ירוקה)
מחוץ למלון שבו נערך הכנס, הפגינו עשרות פעילי סביבה. המפגינים מתנגדים לטשטוש הגבולות בין המפקחים למפוקחים והניסיון להציג מראית עין של שיתוף פעולה למען מטרות סביבתיות, בעוד החברות המזהמות המשתתפות אחראיות לחלק נכבד מזיהום האוויר ופליטות גזי חממה בישראל. בין המשתתפים במחאה פעילי סביבה מהארגונים מגמה ירוקה, מחאת הנוער למען האקלים, גרינפיס, המרד בהכחדה ומורים למען האקלים, וכן האמן והאקטיביסט גדי וילצ'רסקי.
במסגרת המחאה, המפגינים הקימו דוכנים לצביעת הפנים בירוק וחילקו קופסאות שי ירוקות המכילות חומר המדמה זיהום. פעילי הסביבה הניפו שלטים וקראו "הון-שלטון-עולם תחתון", "ברוכים הבאים לכנס גרינווש", "הכנס השנתי להרגעת המצפון וחדשנות מזהמת", "אין בכנס שום כיוון, רק לנקות את המצפון" ו"נפט פחם זה העבר, אנרגיית שמש זה המחר".
5 צפייה בגלריה
המפגינים מחוץ למלון בתל אביב
המפגינים מחוץ למלון בתל אביב
המפגינים מחוץ למלון בתל אביב
(צילום: מגמה ירוקה)
ג'רד אבהרמס, ממובילי המחאה מטעם מגמה ירוקה, אמר: "הממשלה טוענת שהיא מובילה מדיניות למען האקלים, אך אנו רואים שבפועל השרה עידית סילמן מכשירה ומברכת בנוכחותה כנס עם החברות המזהמות. זה אבסורד. הגענו למחות על אחיזת העיניים ולדרוש מהממשלה לעמוד בהתחייבויות האקלימיות שלה".
ליה לב, ממחאת הנוער למען האקלים, הוסיפה: ״הכנס נולד במטרה לדבר על נושאים סביבתיים המשפיעים על החיים של כולנו, ובעיקר על עתידנו כנוער. אבל כשהחברות שאנו עובדות כל יום כדי לעצור מארגנות את האירוע, זה מרגיש שצוחקים לנו בפנים. הגיע הזמן שיפסיקו לשים פס על העתיד שלנו ולעבור לדיון רציני ומעמיק. משבר האקלים אמיתי ופעולות שקריות לא יעזרו להיאבק בו. אנחנו צריכים לפעול נגדו לפני שיהיה מאוחר מדי".