בשיתוף קרן רמון
פעילות חינוכית מטעם קרן רמון לילדים מפונים
(צילום: ירון שרון)
קבוצה של תלמידות ותלמידים מתגודדים בחצר מאולתרת בבית החייל בתל אביב, מתחם שהוסב בשבועות האחרונים לבית ספר זמני. התלמידים עורכים היום ניסוי שנקרא "אתגר הביצה": הם נחלקים לשתי קבוצות ומוטלת עליהם משימה לבנות מתקן שיאט את קצב הנפילה של הביצה כשהיא נזרקת מהגובה וימנע את שבירתה.
הניסוי הזה, אומרת ניראל זכות, המנטורית שמעבירה את הפעילות, מלמד את התלמידים את יסודות כוח הכבידה. ניראל מגיעה לכאן כבר ארבעה שבועות מטעם קרן רמון ופוגשת את תלמידי בית הספר 'מבועים' שליד שדרות, שבית החייל הפך לבית הספר הזמני שלהם. היא יודעת טוב מאוד איך הם מרגישים – היא בעצמה מתגוררת בקיבוץ גבים בעוטף, אשר פונה גם הוא מתושביו.
"השיעורים האלו מכניסים קצת היגיון ויציבות לחיים של כולנו", היא מעידה. "כולם מתעסקים עכשיו - ובצדק - בתחושת העקירות של הילדים. פה יש להם הזדמנות להתעסק בדברים אחרים. הם לומדים איך היומיום עובד ואת חוקי הפיזיקה. גם אני מפונה ודווקא מהמקום הזה אני מסוגלת לדבר אל הילדים בגובה העיניים ולא לראות אותם רק בתור סיפורים קורעי לב".
3 צפייה בגלריה
קרן רמון
קרן רמון
מפתחים מיומנויות שלא נרכשות במסגרת תכנית לימודים רגילה
(צילום מסך)
הישראלי שייערך בשבוע הבא, יצאנו לבקר את תלמידי 'מבועים' בבית ספרם הזמני בבית החייל בתל אביב ושמענו איך החלל - ועולם המדע בכלל - יכול להוות מקור לתקווה ולהשראה בימים מאתגרים אלו. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד.

"השמיים הם לא הגבול"

קרן רמון היא עמותה חינוכית, אשר נוסדה בשנת 2010 על ידי רונה רמון ז"ל להנצחת פועלם ודמותם של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ובנו טייס חיל האוויר אסף רמון. "רונה הייתה אשת חינוך והיא השתמשה בכלי הזה כדי לצאת מתוך המשבר. זה גם מה שעמד לנגד עיננו מה-8 באוקטובר", אומר גיל דורון, מנכ"ל קרן רמון.
"המטרה של הקרן היא להקנות לילדים כלים שיוכלו לשאוף כמה שיותר גבוה על ידי שימוש בעולמות החלל והתעופה. רונה למעשה הביאה את התחום הזה למערכת החינוך והנגישה אותו לילדים. בימי שגרה, אנחנו עוסקים בתוכניות עומק שיתנו לילדים ולקהילה עתיד והשפעה".
בשמיני לאוקטובר גם צוות קרן רמון התעוררו למציאות חדשה של מלחמה ונאלצו לחשב מסלול מחדש. "בהתחלה הלכנו למרכזי מפונים והענקנו סיוע לאו דווקא בתחום החלל. עם הזמן, הבנו שהילדים צריכים קצת אסקפיזם", מציין גיל דורון.
3 צפייה בגלריה
קרן רמון
קרן רמון
מלמדים את הילדים לחלום הכי רחוק שאפשר
(צילום מסך)
"כולנו התעוררנו בשמיני באוקטובר וחיפשנו מה לעשות", מספרת דניאל אוריין, מנהלת הכשרה בקהילה קרן רמון, גם היא תושבת העוטף. "הקרן חרטה על דגלה ערכים של העצמה, מיצוי פוטנציאל ועשייה חברתית והיה ברור לכולם שאנחנו נכנסים לאירוע".
בשלב הראשון, הקימה הקרן מרכזי חלל במלונות המפונים וכאשר החלו להיפתח בתי ספר זמניים לפני מספר שבועות, חזרו לפעול פעילויות הדגל של הקרן כמו תוכנית ספייסלאב הייחודית מסוגה, ששולחת ניסויים של תלמידי חטיבות ביניים מישראל לחלל.
בחצר בית הספר הזמני בו אנחנו מבקרים בבית החייל, אנחנו פוגשים את עידו בניסתי, אסתר טראנסקי והדס גמרמן, תלמידי כיתה ה' מבית הספר מבועים. הם מספרים בהתרגשות על פעילויות המדע והחלל שמעבירים המנטורים מקרן רמון. הפעילויות האלו, הם מספרים, מסייעות להם להסיט את המחשבות וקצת לשכוח מהמלחמה. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד.
3 צפייה בגלריה
קרן רמון
קרן רמון
"הבנו שהילדים צריכים קצת אסקפיזם"
(צילום מסך)
המוזיקאי טל רמון, בנם של אילן ורונה רמון ז"ל שעובד בקרן, מבקר היום את ילדי בית הספר 'מבועים' ומספר על המורשת שהנחילה אימו בקרן: "מה שעומד מאחורי הקרן הוא הרעיון שהשמיים הם לא הגבול. תמיד נשאף לחלום, להתפתח ולגלות אכפתיות אחד כלפי השני. לצמוח ולגדול בעת משבר - זה מה שאמא שלי עשתה. היא לקחה את המשבר שלה והוציאה מהדבר הכואב הזה רק אור. הקרן היא המשפחה שלנו. משפחת רמון וכולנו ביחד שואפים לבנות עתיד טוב יותר".
בשיתוף קרן רמון