ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת התחבורה מרב מיכאלי ביטלו את הגעתם לוועידת האקלים במצרים בשארם א-שייח, לאחר פרסום תוצאות הבחירות. מי שיעמוד בראש המשלחת הישראלית הוא הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג ואליו תצטרף גם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. מדובר באירוע הגדול ביותר של האו"ם בנושא משבר האקלים, שבו צפויים להשתתף כ-40 אלף איש. בארגונים הירוקים התאכזבו לגלות שלאחר ההפסד בבחירות בחרו השניים שלא להגיע לאחד האירועים החשובים ביותר מבחינה מדינית, במסגרתו מתאמים המעצמות והמדינות את המאמצים למניעת משבר האקלים וההסתגלות אליו.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד ומיכאלי. יכהנו בתפקידם עד להקמת ממשלה חדשה
(צילום: EPA)
הוועידה, שתיפתח ביום דיונים טכני כבר מחר (יום א'), עוסקת באחד המשברים החמורים ביותר שידעה האנושות. עד להשבעת הממשלה החדשה, לפיד ימשיך לכהן כראש הממשלה ואילו מיכאלי עדיין מכהנת בתפקידה כשרת התחבורה.
מנכ"ל "אדם טבע ודין", עו"ד עמית ברכה, התייחס לביטול ההגעה של השניים לוועידת האקלים: "ברמה הפורמלית נכון שבעוד פחות מחודש הם כבר לא יהיו ראש ממשלה ושרה, וכבר לא יהיו בהנהגה, אבל מבחינת תקינות שלטונית זו שערורייה בעינינו. לא יעלה על הדעת שראש הממשלה לא יהיה שם, במיוחד כשהחליט מראש להיות שם. לתפקיד שרת התחבורה יש קשר הדוק לסביבה. 25% מסך פליטות גזי החממה הם מתחבורה ו-50% מזיהום האוויר בישראל הוא מתחבורה".
עו"ד ברכה הוסיף: "הציפייה הציבורית היא שראש ממשלה ושרים ימלאו את תפקידם עד ליום האחרון. ביטול כזה מעיד על התנהלות לא מספיק רצינית בכל השנה החולפת בכל הקשור להתמודדות עם משבר האקלים. בפועל, אנחנו מגיעים לוועידה ללא חוק אקלים, ללא החלטת ממשלה על איפוס פחמן אחרי 2050, ועם מדיניות שממשיכה ותמשיך את ההסתמכות שלנו על מקורות אנרגיה פוסיליים, בעיקר על גז. התקווה שלנו שהממשלה הנכנסת תתייחס לנושא ברצינות".
שארם א-שייח לקראת ועידת האקלים
(צילום: רויטרס)

מנכ"ל עמותת "צלול", מור גלבוע, מתח גם הוא ביקורת על לפיד ומיכאלי. "בצל תוצאות הבחירות בארץ יש להצטער על היעדרותו של ראש הממשלה ושרת התחבורה מוועידה כה חשובה, שאמורה להיות במה להכרזות משמעותיות ולקידום מדיניות מתקדמת במאבק מול משבר האקלים".
גם בחברה להגנת הטבע התייחסו להיעדרות של השניים מהוועידה. "מה שחשוב הוא לנסות להסתכל קדימה ולקוות שמי שכן ישתתף והממשלה החדשה יתייחסו לנושא ברצינות", אמרה מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, שהביעה אכזבה מביטול הגעתם של ראש הממשלה לפיד והשרה מיכאלי. "אף אחד עדיין לא יודע מה יהיה. אבל הדרג המקצועי משתתף. מבחינת התשתית המקצועית, שהיא חשובה, הנושא מכוסה. לגבי נבחרי הציבור, הדמויות הפוליטיות, השאלה היא מי ייכנס לתפקיד ואיך יוביל את הנושא הזה. יש בביטול הגעתם מידה רבה של אכזבה. במבנה הכנסת הקרוב אין כמעט אנשים שיש להם אג'נדה סביבתית. אם הביטול היה על רקע מציאות אחרת - ניחא. אבל הביטול על רקע השיח הדל בנושא האקלים מאכזב יותר. מצופה היה שיגיעו".
2 צפייה בגלריה
שארם א-שייח תארח את וועידת האקלים השנה
שארם א-שייח תארח את וועידת האקלים השנה
שארם א-שייח תארח את וועידת האקלים השנה
(צילום: רויטרס)
כאמור, מי שיעמוד בראש המשלחת הישראלית הוא הנשיא הרצוג. כבר בנאום ההשבעה שלו בכנסת בישר נשיא המדינה, כי שם לו למטרה לעסוק במשבר האקלים ושבכוונתו להעלות את המודעות הציבורית הלאומית לסוגיה ולהניע את הטיפול בו בשיתוף כל המגזרים בחברה. בשנה שעברה הודיע גם על הקמת "פורום האקלים הישראלי", בניהולו של חבר הכנסת לשעבר ד"ר דב חנין, שנועד לפעול לשיפור מצב ההתחממות הגלובלית ולסמן את מחויבותה של מדינת ישראל לעמוד בקדמת הדיון בעולם בסוגיית משבר האקלים ולהעלות את המודעות למשבר ולחומרתו בקרב המנהיגות הישראלית.
מי שעוד יגיע לוועידה הם נציגים של משרדי ממשלה, בהם כמובן המשרד להגנת הסביבה, וגם נציגי ארגונים ירוקים, התאחדות התעשיינים, חברות פרטיות ועוד. במהלך הוועידה יפעל דוכן ישראלי, שבו יוצגו טכנולוגיות ישראליות ירוקות.