חוק ההסדרים יוצר מסלול עוקף חוק אוויר נקי, שיאפשר למזהמים הכי גדולים לזהם ללא אכיפה. תחת הכותרת "שמירה על רציפות תפקודית", מופיע התיקון לחוק אוויר נקי, שיאפשר למנהל המערכת להורות ליצרני החשמל לפעול שלא בהתאם להיתר שניתן להם מכוח חוק אוויר נקי, בלי שהפעולה תיחשב כמעשה או מחדל בניגוד לחוק. המשמעות היא שחברת נגה, שמנהלת את מערכת החשמל, תוכל לתת לחברת החשמל, או ליצרני חשמל אחרים, לפעול תוך התעלמות מחוק אוויר נקי. כלומר, הם יוכלו לזהם כמה שירצו בלי לתת על כך את הדין.
4 צפייה בגלריה
עשן יוצא מארובה  בתחנת כוח אורות רבין בחדרה
עשן יוצא מארובה  בתחנת כוח אורות רבין בחדרה
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה
(צילום: EPA)
המשרד להגנת הסביבה מעניק היתרי פליטה למפעלים המזהמים הגדולים ביותר במשק. תחנות כוח של חברת החשמל הן בין המזהמות הגדולות ביותר, והן נדרשות לעמוד בתנאי היתרי הפליטה. זאת, על מנת לצמצם עד כמה שניתן את זיהום האוויר.
תחנות חדרה, אשכול ורידינג בתל אביב הן תחנות כוח ישנות מאוד. יחידות 4-1 בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, המופעלות בין היתר בפחם, היו אמורות להיסגר ביוני 2022. סגירת היחידות המזהמות באשקלון אמורה הייתה להיות ב-2023. שתי התחנות לא מפעילות את הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר (BAT), והמשרד להגנת הסביבה התיר לחברת החשמל להמשיך לפעול כרגיל, בהנחה שייסגרו בקרוב.
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח רוטנברג ב אשקלון
תחנת כוח רוטנברג ב אשקלון
תחנת הכוח רוטנברג באשקלון
(צילום: AFP)
אבל משבר האנרגיה העולמי נתן לחברת החשמל תירוץ טוב להמשיך להפעיל את אותן יחידות, תוך איומים כי אם לא יפעילו את המתקנים המזהמים - מחיר החשמל יעלה. ואם התיקון לחוק אוויר נקי יעבור, המשמעות היא שחברת נגה תוכל לפעול ולהתעלם מהמשרד להגנת הסביבה. חברת נגה היא חברה ממשלתית, הפועלת כמנהל מערכת החשמל.
"לחברת החשמל היו שבע שנים להתארגן על סגירת היחידות המזהמות. אבל הם לא עומדים בלוחות הזמנים", אמרה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה לשעבר, גלית כהן. "התיקון אומר שחברת נגה היא מעל חוק אוויר נקי, מעל המשרד להגנת הסביבה. כלומר, עכשיו נגה מקבלת אישור מהכנסת להיות מעל חוק אוויר נקי. המשרד להגנת הסביבה מופקד על חוק אוויר נקי וצריך להביא להפחתת פליטות מהמזהמים הכי גדולים במשק".
כהן - שעבדה יותר מ-20 שנה במשרד להגנת הסביבה, הוסיפה: "חברת החשמל היא בין החברות הכי מזהמות במשק. עכשיו זה יהיה על הראש של כולנו והמשרד לא יוכל לומר כלום. אין איזונים. חברת נגה תמשיך להרעיל את התושבים ולמשרד להגנת הסביבה לא יהיה מה לעשות. לוקחים למשרד את הכלים שאמורים להיות לו לאכיפה. ואין אף אחד שיאזן את זה. את חברת נגה מעניין לייצר חשמל בכמה שפחות כסף. זה לא ייאמן. משרד האוצר בדרך לדרוס כל דבר אפשרי. לדעתי ראשי הערים עוד לא הבינו את המצב".
4 צפייה בגלריה
גלית כהן, לשעבר מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה
גלית כהן, לשעבר מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה
גלית כהן, לשעבר מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חשוב להדגיש כי תחנות חברת החשמל הן בין המזהמות הגדולות ביותר בישראל, וזיהום האוויר הזה גם עולה למשק הישראלי בכסף. בדירוג עשרת המפעלים עם העלות החיצונית הגדולה ביותר של פליטת מזהמים לאוויר, תחנת אורות רבין בחדרה ותחנת רוטנברג באשקלון נמצאות במקומות הראשונים. במקום הרביעי נמצאים המתקנים במועצה המקומית גזר, תחנת אשכול באשדוד ותחנת חגית בחוף הכרמל. חברת החשמל מדורגת במקומות הראשונים עם עלות חיצונית כוללת של כ- 6.5 מיליארד שקלים. העלות החיצונית מבטאת ערך כספי של אובדן רווחה חברתית מפליטות מזהמים ומפגעי סביבה שונים.
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, אמר כי "חוק אוויר נקי הוא הלב של ההגנה על בריאות הציבור בישראל. כאשר ממשלת ישראל, באיוולת רבה, מתוך מניעים כלכליים צרים והעדפת התעשייה המזהמת על פני שיקולים סביבתיים ובריאותיים, פועלת כדי לרוקן את החוק הזה מתוכן, יש להילחם בכך. השרה להגנת הסביבה חייבת לדרוש להוריד את הנושא לאלתר מסדר היום. כמי שסייעו באישור החוק עצמו, נתמוך במשרד".
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין
(צילום: עומר פרידמן)
בתיקון לחוק נכתב עוד כי השרה להגנת הסביבה תהיה רשאית להתקין תקנות בנושא, אלא שהכול צריך להיות בהסכמת שר האנרגיה. עם וטו ממשרד האנרגיה, שרואה לנגד עיניו את היצרנים, קשה להאמין שבריאות הציבור תהיה בראש מעיניה של הממשלה וחברת נגה.
חוק ההסדרים הוא אוסף תיקוני חקיקה בנושאים רבים שהממשלה מביאה לאישור הכנסת לצד חוק התקציב, שהממשלה רואה צורך באישורם בכנסת כדי ליישם את מדיניותה ותוכניותיה הכלכליות. עם זאת, הטיוטה של חוק ההסדרים משתנים לפעמים - עד לקבלת נוסח סופי.
מחברת נגה נמסר: "חברת נגה אחראית על תפעול משק החשמל בישראל, ובכלל זאת לדאוג לשרידות ולאמינות מערכת החשמל, לאספקת החשמל לצרכנים במחיר זול ולשמירה על הגנת הסביבה. נגה פועלת כדי לאזן בין אמינות המערכת, קרי חשמל יציב, לבין ייצור אנרגיות מתחדשות שאינן יציבות, וכל זה בתנאים של מחסור בתשתיות. לפי רישיון ההקמה של החברה, על נגה לדאוג, בראש וראשונה, לאמינות ולרציפות האספקה. כך למשל, בלילות החורף, כמו השבוע, כאשר יש שיא צריכה, ויש פחות אנרגיות ירוקות, נגה תיאלץ להפעיל תחנות פחמיות במינימום הנדרש. המשמעות של אי הפעלתן הוא הפסקות חשמל ברחבי המדינה, וחוסר יכולת לחמם את הבית או להפעיל מכשור רפואי. איכות הסביבה וצמצום הפעלת התחנות המזהמות למינימום הנדרש הם נר לרגלי עובדי נגה והנהלת נגה".
עוד נמסר כי "השינוי המבוקש בחוק ההסדרים קובע, בין היתר, כי נגה תפעיל את סמכותה רק אם סברה שהדבר דרוש לצורך מניעת פגיעה באמינות אספקת החשמל, וזאת לזמן המצומצם ביותר שהדבר נדרש למניעת פגיעה, כאמור. יצוין שבשל ההגבלות של המשרד להגנת הסביבה, ובידיעתו, נאלצה נגה בעבר להפעיל תחנות יותר מזהמות, גם כאשר היתה יכולה לצמצם פליטות מזיקות. כמו כן, האמירות הקשות בכתבה משוללות כל יסוד, ראוי היה שלא היו נאמרות, והן גובלות בהוצאת דיבה"