אירוע עוצמתי של תופעת האקלים "אל ניניו" - שצפוי להכות במלוא עוצמתו החל מסוף 2023 - ימיט הרס וחורבן על כדור הארץ בשל משבר אקלים גם בשנת 2024. שינויי האקלים שיורגשו באוויר, בים ובעיקר ביבשה, בשל עלייה ניכרת בטמפרטורות מהווים קריאת השכמה בכל הנוגע למגמת ההתחממות הגלובלית והשלכותיה, שכן על שולחן מונחת תחזית עגומה של שרשרת אסונות שיתנו את אותותיהם בזה אחר זה.
4 צפייה בגלריה
מחאה על ההתחממות הגלובלית
מחאה על ההתחממות הגלובלית
מחאה על ההתחממות הגלובלית
(צילום: AP)
אירוע "אל ניניו" ("הילד הקטן", כינוי לישו הנוצרי, משום שהוא מתרחש בתקופת חג המולד), או במילים אחרות מחזור התנודה הדרומית "אל ניניו", הוא מחזור אקלים תקופתי לא סדיר, שנגרם על ידי שינויים בטמפרטורות פני הים מעל האוקיינוס השקט המזרחי הטרופי (בקרבת צפון יבשת דרום אמריקה), שמשפיע על חלק גדול מהאזורים הטרופיים והסוב-טרופיים, כמו גם על האקלים בכל העולם.
מחקר שפורסם בכתב העת The Innovation Geoscience עסק בטמפרטורת פני השטח הממוצעת העולמית - שילוב הטמפרטורה היבשתית הגלובלית ואת טמפרטורת פני הים העולמית - שמהווה אחד המדדים החיוניים לשונות האקלים והתחממות כדור הארץ. השונות הבין-שנתית שלה נשלטת בעיקר על ידי אירועי מחזור התנודה הדרומית "אל ניניו", שכאמור מובילים לשחרור חום רב לאטמוספרה ולתגובות שרשרת הרסניות שגורמות לשינויים במאזן האנרגיה של פני השטח של כדור הארץ.
בחודש מאי האחרון התפרסם בכתב העת Ocean-Land-Atmosphere Research מחקר שממנו עלה שהצטברות החום באוקיינוס תהיה גבוהה מספיק על מנת שיתפתח "אל ניניו" עוצמתי בסוף 2023. בהתבסס על נתוני אקלים היסטוריים ומחקרים קודמים, צוות המחקר מטעם המכון לפיזיקה אטמוספרית (IAP) של האקדמיה הסינית למדעים, חשף את ההיקף וההשלכות הפוטנציאליות של ההתחממות הקיצונית הצפויה בשנים 2024-2023.
4 צפייה בגלריה
המחשה גרפית כיצד משברי האקלים קשורים לאירוע 'אל ניניו' החזק החזוי בשנים 2023-2024
המחשה גרפית כיצד משברי האקלים קשורים לאירוע 'אל ניניו' החזק החזוי בשנים 2023-2024
המחשה גרפית כיצד משברי האקלים קשורים לאירוע 'אל ניניו' החזק החזוי בשנים 2023-2024
(צילום: The Innovation Geoscience (2023). DOI: 10.59717/j.xinn-geo.2023.100030)
הממצאים שלהם מצביעים על סבירות של 17% שטמפרטורת פני השטח הממוצעת העולמית השנה תהיה לגבוהה ביותר שנרשמה מאז 1950, תוך הסתברות של 61% שהיא תדורג בין שלושת טמפרטורות פני השטח הגבוהות בהיסטוריה. לעומת זאת, בשנת 2024, ההסתברויות הללו עולות אף יותר עד ל-56% ו-79%, בהתאמה. בהיבט של האזורים שיסבלו באופן הרב ביותר מהתחזית הקודרת, נראה כי השנה הטמפרטורות החמות צפויות להשפיע בעיקר על מרכז ומזרח האוקיינוס השקט הטרופי, מדינות יבשת-העל אירו-אסיה (ששטחן מתחלק בין אירופה במערב לאסיה במזרח, דוגמת רוסיה, קזחסטן, גאורגיה, אזרבייג'ן, טורקיה, ארמניה, וקפריסין) ואלסקה.
יחד עם זאת, בשנה הבאה האנומליות החמות צפויות להכות בכל היבשות, ולהגדיל בכך משמעותית את הסיכוי לגלי חום יבשתיים, בצורת קיצונית ושריפות הרסניות. "בנוסף לזינוק בטמפרטורות פני השטח, צפוי האירוע האקלימי העוצמתי 'אל ניניו' לעורר מפל של משברים בין 2024-2023. ההשלכות יבואו לידי ביטוי בין היתר בהתעצמות גלי החום הימיים, החמצת מי האוקיינוסים, הפחתת המגוון של היצורים שחיים במי האוקיינוסים, נזקים למערכות אקולוגיות ימיות, עליית פני הים והפחתת תפוקת היבול בשדות החקלאיים", אמר פרופ' ז'נג פיי, מהמכון לפיזיקה אטמוספרית של האקדמיה הסינית למדעים.
4 צפייה בגלריה
ניסיון להצטנן בשמן שהטמפרטורות נוסקות
ניסיון להצטנן בשמן שהטמפרטורות נוסקות
ניסיון להצטנן בשמן שהטמפרטורות נוסקות
(צילום: AP)
על מנת לקבל דוגמה למה שעלול להתרחש בטווח המיידי ניתן לקחת את סין ולהבין שהיא עלולה להתמודד עם חריגות אקלים מרובות במהלך תקופה זו. לדוגמה, מונסון החורף השנה עלול להוביל לטמפרטורות חורף גבוהות ברוב מחוזותיה של המדינה ועלול גם להגביר את ההסתברות לזיהום אוויר.
בשנת 2024, צפון סין עלולה לחוות בצורת אביבית, בעוד שהאזורים הדרומיים צפויים להתמודד על פי התחזיות עם הסיכון של גשמים קיצוניים והצפות במהלך הקיץ. בנוסף לכך, אספקה שוטפת של מוצרי צריכה כגון אורז, קפה, סוכר, חיטה ושוקולד צפויה גם היא להיפגע, כשמדובר רק בקצה המזלג.
השלכותיו ההרסניות של אירוע "אל ניניו" עוצמתי תגביר במידה ניכרת את הסבירות לשבירת שיאי טמפרטורות ולגלי חום קיצוניים יותר בחלקים רבים של העולם. על כן, על ממשלות ברחבי העולם חלה החובה לפעול בנושא כי להגן על חיים ופרנסה כאחד.
4 צפייה בגלריה
שריפה בברזיל
שריפה בברזיל
שריפה בברזיל
(צילום: AP)
בחודשים האחרונים נרשמו טמפרטורות שיא שהובילו לשריפות ענק שהשתוללו במוקדים שונים בעולם, המסת קרחונים ובצורת חמורה שפגעה בחי ובצומח. אירוע "אל ניניו" תגביר את הסיכויים לשבירת שיאי הטמפרטורות והתרחשותם של גלי חום קיצוניים יותר בחלקים רבים של העולם.
זוהי קריאת השכמה נוספת, נוכח העובדה שאנחנו לא הולכים בכיוון הנכון כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית ליעד שנקבע בהסכם פריז ב-2015, שנועד להפחית באופן משמעותי את ההשפעות של שינויי האקלים.