מי שחשב שהמשרד להגנת הסביבה והשרה החדשה, עידית סילמן, ימתחו ביקורת על החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את המס על כלים חד פעמיים - טעה. מלשכת השרה סילמן נמסר הערב (יום א') כי "הוחלט במשרד להגנת הסביבה לדרוש הקצאת תקציבים ממשרד האוצר, במסגרת דיוני התקציב, לטובת חינוך סביבתי, הסברה והעלאת המודעות לשמירה איכות הסביבה ובריאות הציבור".
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
(צילום:יואב דודקביץ', מוטי קמחי)
עוד נמסר מלשכת השרה להגנת הסביבה כי "הדרך הנכונה והטובה ביותר להשגת תוצאות מירביות היא באמצעות הגברת מודעות מעורבות ושיתוף הציבור כפי שקורה במדינות רבות בעולם, הכול בהבנה בהסכמה ומתוך רצון לשיתוף פעולה מצד הציבור".
בפגישת הנהלה ראשונה שהתקיימה היום באוצר הנחה השר סמוטריץ׳ להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול מס על החד פעמי וביטול מס על השתייה המתוקה שהוחל בממשלה היוצאת. לפי חישובים של רשות המיסים מדובר בהפסד גביית מיסים שנתי של כ-1.2 מיליארד שקלים, שהם כ-100 מיליון שקל בחודש.
המס על המשקאות הממותקים והחד פעמי נכנס לתוקף בדיוק לפני שנה בינואר 2022, במטרה להפחית את צריכת המשקאות הממותקים ואת השימוש המזיק לסביבה במוצרים חד-פעמיים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
מנגד, היה מי שזעם על ההחלטה. השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, מסרה בתגובה להחלטה: "הממשלה החדשה נותנת לפוליטיקה קטנונית לחרב את הסביבה והבריאות. במקום להתקדם ההחלטה הזאת מחזירה אותנו שנות אור אחורה. חוץ מאצבע בעין ביטול המס יתרום רק לזיהום ולתחלואה. אני קוראת לשרה להגנת הסביבה החדשה להתנגד נחרצות למהלך המזיק הזה".
גם ב"אדם טבע ודין" כועסים על ההחלטה: "ביטול המיסוי על הכלים החד פעמיים הוא לא פחות משערורייה. חמורה במיוחד העובדה שזה מה שעושה שר האוצר ביומו הראשון בתפקיד - פוגע בבריאות הציבור ועוד יותר מכך גוזר על מדינת ישראל להפוך למטמנה אחת גדולה. כבר היום אין בישראל מקום להטמנת הפסולת וביטול המיסוי על החד פעמי רק ימשיך לעודד את הציבור לרכוש כלים חד פעמיים תוך יצירת זיהום סביבתי ובריאותי. אנחנו נמשיך להילחם בכל הכלים העומדים לרשותינו ומצפים מהשרה החדשה להגנת הסביבה לעמוד נחושה אל מול ההחלטה".