הירח אירופה והוויאגרה של העת העתיקה
(צילום: שמוליק דודפור)


נפתח את המבזק עם חדשות טובות מאירופה, הירח השישי של כוכב הלכת צדק, כי ממש לאחרונה נחשפנו למבט הקרוב ביותר על אירופה מזה 20 שנה, וזה מהפנט.
החללית של נאס"א, ג'ונו, חלפה בשבוע שעבר סמוך לירח אירופה (המרחק הכי קרוב ממנו היום), והתמונות שהיא שלחה הן למעשה המבט הקרוב ביותר של האנושות על העולם הקפוא הזה ב-20 השנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
הירח אירופה, מבט מקרוב
הירח אירופה, מבט מקרוב
הירח אירופה, מבט מקרוב
(צילום: נאס"א)
ג'ונו לא רק סיפקה צילומים מרהיבים, אלא ערכה תצפיות חשובות על הירח, כדי ללמוד עליו יותר, כחלק מהמשימה שלה. התמונות בעלות הרזולוציה הגבוהה התאפשרו הודות לאור השמש שהשתקף מצדו של צדק, כיוון שג'ונו הייתה בצד המוצל של הירח. כעת, המדענים ישוו בין התמונות החדשות של אירופה לתמונות ישנות של הירח, כדי לבחון את פני השטח המשתנים.
ועכשיו, לצמחים. הצמח סילפיום נודע בראי ההיסטוריה כצמח נחשק בעת העתיקה, היוונים והרומאים השתמשו בו לבישום, תיבול, תרופות וגם כוויאגרה, אבל עם השנים הוא נעלם ונכחד.
אלא שחוקר מטורקיה הודיע לאחרונה, אחרי מחקר שנערך כמעט 40 שנה - כי ייתכן שהוא מצא את הצמח למרגלות הר געש פעיל במרכז המדינה.
3 צפייה בגלריה
האם זהו הצמח שבו השתמשו הרומאים?
האם זהו הצמח שבו השתמשו הרומאים?
האם זהו הצמח שבו השתמשו הרומאים?
(צילום: Mahmut Miski)
אם אכן מדובר בסילפיום, זוהי סנסציה. מאז ימי הביניים חוקרי בוטניקה מחפשים את צמח הפלא הזה, ביבשות שונות, ולא מצאו דבר.
פרופ' מהמוט מיסקי בן ה-68 מאוניברסיטת איסטנבול טוען כי ייתכן שגילה ממצאים המעידים על הימצאותו של הצמח העתיק, כאלפיים שנה לאחר שנעלם מספרי ההיסטוריה, ומאות קילומטרים מהמקום שצמח בו בעבר. למרות שהראיות עדיין אינן חד משמעיות, הקהילה המדעית נוטה להסכים ש-ferula drudeana שנמצאה על ידי הפרופ', דומה ביותר למה שאנו יודעים על צמח הסילפיום.
ולסיום, הייתם מעידים על עצמכם כרכלנים? מחקר חדש קובע שיש דבר כזה רכילות טובה. אז האם לדבר על מישהו מאחורי הגב הוא בהכרח משהו רע?
ממצאים חדשים ממחקר שבוצע באוניברסיטאות אמסטרדם ובייג'ינג מוצאים כי אם המידע מבוסס על אמת, הרכילות יכולה להשפיע לטובה על היחסים שלנו עם אחרים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
החוקרים הדגימו כמה מהפונקציות החברתיות החשובות של רכילות, למשל היא יכולה להיות דרך טובה לשפוט עד כמה האדם שמולכם מהימן, או, כך הם מסבירים, רכילות יכולה לקדם ולקיים שיתוף פעולה קבוצתי ועבודת צוות. על פי המודל שנבדק, רכלנים החליטו ברוב הפעמים להיות כנים ואמיתיים כשהם חלקו מטרה עם שני הצדדים האחרים, מה שגרם להצלחה של כולם, אבל כשהמטרות לא היו תואמות, אזי הרכילות הייתה ברובה שקר או לא אמת.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי (לא השבוע) וחמישי