20 פרטי עץ מגולף ו-14 קטעים של ציורי קיר נדירים, המתעדים טקסי כהונה דתיים מתקופה מוסלמית קדומה, התגלו בחפירות ארכיאולוגיות בטג'יקיסטן, שנערכו בהובלת פרופ' מיכאל שנקר מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית. צוות החוקרים זיהה בציורים צמחים, שורה של יעלים, כוהנים ומזבח אש בשילוב עם מוטיבים גיאומטריים מורכבים.
5 צפייה בגלריה
ציור קיר סוגדי מעיר פנג'יקנט (11 ק"מ מערבית לסנג'ר-שאה) עם דמותו של הגיבור האיראני הלאומי רוסתם, שנות 740 לספירה
ציור קיר סוגדי מעיר פנג'יקנט (11 ק"מ מערבית לסנג'ר-שאה) עם דמותו של הגיבור האיראני הלאומי רוסתם, שנות 740 לספירה
ציור קיר סוגדי מעיר פנג'יקנט (11 ק"מ מערבית לסנג'ר-שאה) עם דמותו של הגיבור האיראני הלאומי רוסתם, שנות 740 לספירה
(צילום: פאבל לוריה)
החוקרים הסבירו כי התרבות הסוגדית השתרעה באזור אוזבקיסטן וצפון טג'יקיסטן של ימינו, והגיעה לשיא של עושר ובולטות בין המאה ה-4 למאה ה-8 לספירה, בזכות מיקומה האסטרטגי בכמה מנתיבי המסחר המרכזיים בעולם. אולי יותר מכל עם אחר, הסוגדים ניצלו את הזדמנויות דרכי המשי, ופיתחו חברת סוחרים שהפיקה רווחים בין סין למרכז אסיה. באמצעות מסעותיהם, הם עיצבו מגוון רחב של אמנויות, אופנות, טכנולוגיות ורעיונות דתיים ששינו את העולם והשתמרו עד היום.
"זו תרבות של ערי-מדינה, שיצרה קהילות אזרחיות עצמאיות, אשר ניהלו את ענייני העיר ובחרו בעצמם את שליטיהם", הסביר פרופ' שנקר. לדבריו, "העובדה שהם היו ניידים, רב-לשוניים ומיומנים מאוד, סייעה להם לחבר ולהעביר סחורות למרחקים ארוכים, תוך שהם משפיעים על הרעיונות והתרבות החומרית. בתקופת השיא התפתחה תרבות עירונית מתוחכמת, שהתבטאה בבתים מפוארים לאליטות עם ציורי קיר מרהיבים".
5 צפייה בגלריה
קטע של ציור קיר עם מוטיב צמחי מורכב וחלק עליון של מזבח אש
קטע של ציור קיר עם מוטיב צמחי מורכב וחלק עליון של מזבח אש
קטע של ציור קיר עם מוטיב צמחי מורכב וחלק עליון של מזבח אש
(צילום: צוות החפירות סנג'ר-שאה)
5 צפייה בגלריה
החלק העליון של מזבח האש. פרט מתוך איור 2
החלק העליון של מזבח האש. פרט מתוך איור 2
החלק העליון של מזבח האש
(צילום: צוות החפירות סנג'ר-שאה)
במחקר הנוכחי, שנערך בשיתוף עם ד"ר שארוף קורבאנוב מהמכון להיסטוריה, ארכיאולוגיה ואתנוגרפיה ע"ש אחמד דוניש של האקדמיה הלאומית למדעים של טג'יקיסטן, נחשפו לראשונה פרטי אמנות מונומנטאליים נדירים בעיירה הסוגדית סנג'ר-שאה שבצפון טג'יקיסטן - המתוארכים בערך לשנת 740 לספירה. האתר הארכיאולוגי נחפר החל משנת 2014 ומהווה עיירה בשטח של כחמישה וחצי דונם, המוקפת חומות ומגדל שמירה נפרד. "בעבר נחשפו במקום המסמכים הערביים הקדומים ביותר בעולם שנכתבו על גבי נייר. עם זאת, עד היום לא התגלו בו ממצאי אמנות מונומנטאלית", ציין פרופ' שנקר. כעת, צוות החוקרים הצליח לאתר אולם ענק בחלק הדרום-מערבי של מתחם הארמון, אשר היה מעוטר בציורי קיר מפוארים שתיעדו דמויות בגלימות כהונה ושימוש במזבח אש.
בזכות המיומנות המיוחדת של משמרי המשלחת, הם הצליחו לנקות ולשמר את פרטי העץ המגולף ואת ציורי הקיר מהארמון. פרופ' שנקר אמר: "ליד הקיר הצפוני של האולם הבחנו במפולת של כמה שכבות של קטעי ציורי קיר גדולים. על פי הניתוח שלהם, היה ברור שהקיר הזה עוטר בדמות גדולה של אלוהות, לפי כל טכניקות והקאנון של האמנות הסוגדית במאה ה-8 לספירה. מדובר כנראה באחת הדוגמאות האחרונות לאמנות הקדם-אסלאמית הייחודית של הסוגדים".
5 צפייה בגלריה
פרגמנט של תבליט עץ עם ראש של יעל
פרגמנט של תבליט עץ עם ראש של יעל
פרגמנט של תבליט עץ עם ראש של יעל
(צילום: צוות החפירות סנג'ר-שאה)
5 צפייה בגלריה
מבט כללי על חפירות הארמון
מבט כללי על חפירות הארמון
מבט כללי על חפירות הארמון
(צילום: צוות החפירות סנג'ר-שאה)
בעקבות הכיבוש הערבי במאות 8-7 לספירה, רוב האליטה הסוגדית התאסלמה ונטמעה באימפריה החדשה. כתוצאה מכך, אבדה גם שפתם, מסמכיהם ההיסטוריים, הארכיטקטורה והאמנות הייחודית שלהם. החוקרים מקווים שהמשך החפירות בסנג'ר-שאה, שנתמכו על ידי החברה השוויצרית לחקר אירואסיה, יביא לתגליות נוספות שישפכו אור חדש על התרבות הסוגדית העתיקה שחלפה מהעולם.