למי שחשש - יוליה לא עזבה את ישראל, אלא שחתה כמה קילומטרים צפונה: כלבת הים הנדירה, שהגיעה ביום שישי שעבר לחוף ביפו על מנת לנוח ולהחליף פרווה, נצפתה הבוקר (יום ה') באחד החופים הצפוניים של תל אביב. ברשות הטבע והגנים שבים ומזכירים שלא להתקרב לכלבת הים ולאפשר לנוע. אם ראיתם את יוליה תעדו אותה מרחוק ודווחו למוקד 3639*, כדי שפקחי היחידה הימית יגיעו למקום.
כלבת הים יוליה באחד מחופי תל אביב
(צילום: רועי שוורץ ורוברט גרין)

כלבת הים נכנסה אתמול בבוקר למים ומאז היא נצפתה שוחה מול חופי תל אביב. מרשות הטבע והגנים נמסר כי בעקבות כמה דיווחים שהתקבלו הבוקר החל מהשעה 10:40 על תצפיות של כלבת הים יוליה באזור תל אביב פקחי רשות הטבע והגנים קפצו למקום, ומתנדבי דלפיס החלו בביצוע סריקות באזור במטרה לזהות את מיקומה ומצבה של יוליה.
כלבת הים יוליה נצפתה בין היתר באזור חוף הצוק הדרומי של תל אביב. לדברי שרון אריאלי, שראתה אותה, כלבת הים ניסתה לעלות לחוף, אך הוברחה מהמקום על ידי מתרחצים. המציל במקום אמר: "ראיתי אותה. היא נכנסה לעומק הים, ומאז לא הצלחתי לאתר אותה עם המשקפת". מתנדבי דלפיס הגיעו במהירות אל החוף ופתחו בסריקות.
3 צפייה בגלריה
כלבת הים יוליה, הבוקר
כלבת הים יוליה, הבוקר
כלבת הים יוליה, הבוקר
(צילום: רועי שוורץ ורוברט גרין)
זמן קצר לאחר מכן התקבל דיווח נוסף, הפעם הוא נמסר ליגאל בן ארי מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים ולווה בתיעוד מצולם של כלבת הים. על פי התיעוד, היא נראתה שוחה במים הרדודים, באזור תל ברוך, כשפניה לכיוון צפון. בתיעוד המצולם הנוסף של רועי שוורץ ורוברט גרין, נראית כלבת הים באזור חוף תל ברוך. השניים ראו את כלבת הים במהלך ריצת הבוקר שלהם ומיד דיווחו למוקד רשות הטבע והגנים. בהמשך היא נצפתה בחוף דרומי יותר.
ד"ר מיה אלסר מדלפיס, המובילה את מחקר כלבי הים בישראל, ציינה כי "הגיחות של יוליה לחוף מצביעות על כך שהיא מחפשת מקום לנוח. אם נתקרב אליה בכל פעם שהיא תעלה לחוף, נמנע ממנה את המנוחה שכל כך חשובה להחלמתה המלאה ולצבירת הכוחות שדרושה לה כדי לחזור הביתה. אנא צלמו מרחוק והעבירו לנו, רק כדי שנוכל לזהות שזה כלב ים ואז הישארו רחוקים כדי להינות ממנה כמה שיותר זמן". בעמותת דלפיס ביקשו לקשור את הכלבים הנמצאים בחוף כדי למנוע ריצות של בעלי החיים לעבר כלבת הים.
מה עושים אם נתקלים ביוליה?
קודם כל: שומרים מרחק! מדובר בחיית בר, ואין להפריע לה.
ניתן לדווח למוקד רשות הטבע והגנים 3639*, לעמותת דלפיס באתר: https://www.delphis.ngo/reporting או ישירות בטלפון למיה אלסר 050-3225227.
מצלמים (ממרחק וללא שימוש בפלאש). רצוי לצלם הן בסטילס והן בווידיאו.
אם החיה נמצאת על החוף עצמו, מרחיקים כלבים (ומקפידים לקשור אותם ברצועה) ושומרים על השקט.
מודים על ההזדמנות להיות שותפים לאירוע נדיר ומרגש.
יוליה חוזרת למים בחוף בתל אביב
(צילום: איתי פישר)

בריאיון ל-ynet radio מוקדם יותר השבוע סיפר גיא לויאן, מנהל מרחב ים ברשות הטבע והגנים, מדוע זכינו לביקור הנדיר של כלבת הים. "באמת מהיום שהיא הגיעה ניסינו להבין יחד עם החוקרים אם היא עייפה, מה הוביל אותה לפה, אולי היא פצועה", הוא אמר. "אבל המסקנה היא כרגע שהיא פשוט נחה ובתהליך של החלפת פרווה. בעצם זה תהליך שייקח כמה ימים ככל הנראה. לכן בשלב זה היא מעדיפה להישאר יבשה ולנוח על החוף".
לויאן סיפר כי כלבת הים יוליה נצפתה בכמה מדינות באזור. "המסקנה היא שהיא נקבה שנצפתה לראשונה בטורקיה ב-2007, כך שהיא בוגרת יותר ממה שחשבנו בהתחלה. לא ידוע בדיוק מה הוביל אותה לפה", אמר. "היא הגיעה אלינו במזל כנראה".
3 צפייה בגלריה
יוליה בחוף הים
יוליה בחוף הים
יוליה בחוף הים מוקדם יותר השבוע
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
יוליה בפוזה הכמעט קבועה שלה
יוליה בפוזה הכמעט קבועה שלה
יוליה בפוזה הכמעט קבועה שלה בזמן שהייתה ביפו
(צילום: טל שחר)
כלב ים הנזירי הים-תיכוני, המשתייך למשפחת כלבי הים, הוא אחד היונקים הנדירים בעולם ונמצא בסכנת הכחדה חמורה. מדובר בבעל חיים שחי רק באזור הים התיכון. הוא ביישן וחמקמק, ונוהג להסתתר במערות מבודדות. אורכו מגיע ל-2.5 מ' לערך ומשקלו לכ-350 ק"ג. צבעו חום-אפור כהה ובטנו חיוורת.
לפני קום המדינה, מראה כלבי ים ממין זה היה מחזה נפוץ יותר. דיווחים על פרטים בודדים תועדו החל משנות ה-20 של המאה הקודמת ועד 1958. בשנת 2010 החלו כאמור להגיע דיווחים על כלבי-ים בחופים שבהם חלפו כמה עשורים ללא תצפיות, כמו סוריה, לבנון וישראל. כיום, אוכלוסיית כלבי הים הנזיריים הים-תיכוניים מוערכת בכ-900 פרטים, כ-400 מתוכם חיים לחופי יוון, קפריסין וטורקיה.