בשיתוף קבוצת דוראל
דוראל – מעלה גלבוע, מסע מצולם
(צילום: אריק מרמור)
קיבוץ מעלה גלבוע, הניצב על ראשו של הר הגלבוע, צופה על סביבתו המוריקה, אבל לא רק נוף נגלה למי שמטייל בין שביליו. בקיבוץ מנצלים מקורות שונים של אנרגיה מתחדשת לייצור חשמל נקי - וגם לאגירה, לצורך שימוש עתידי.
עד לפני כעשור התבסס קיבוץ מעלה גלבוע בעיקר על חקלאות. היום, הוא מהווה מעצמה של אנרגיה ירוקה ומתחדשת, שהפכה לענף בפני עצמו.
"אנחנו מתייחסים לזה כאל ענף, על כל המשתמע מזה - יש הנהלת ענף, יש יו"ר ענף, יש מנהל ענף שמתמקצע בנושא, בדיוק כמו שמתמקצע הרפתן ברפת או לולן בלול", אומר דובי מילר, יו"ר קיבוץ מעלה גלבוע. לדבריו, בקיבוץ גם מצליחים לייצר כמות עודפת של חשמל מעבר לצריכה של המקום.

רותמים את השמש, הרוח והפרשות בעלי החיים

"מדינת ישראל היא מדינת שופעת שמש, ולכן מרבית האנרגיה המתחדשת שאנחנו מייצרים בה באה מהשמש. במעלה גלבוע אפשר לראות בכל מקום, בכל פינה ועל כל גג פנוי, פאנלים סולאריים שמייצרים אנרגיה מתחדשת מהשמש", מספר אביטל אופק, מנהל פעילות דוראל בישראל, אשר פועלת במקום בשיתוף פעולה עם הקיבוץ.
1 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים של קבוצת דוראל במעלה גלבוע
פאנלים סולאריים של קבוצת דוראל במעלה גלבוע
פרויקטי אנרגיה מתחדשת של דוראל במעלה גלבוע
(באדיבות דוראל)
בקיבוץ גם מנצלים את הרוח העזה שנושבת ברכס ההר כדי להפיק חשמל. ממש ליד הקיבוץ, ניצבות טורבינות רוח מסתובבות. "מדובר בטורבינות קטנות צנועות, הן לא מפריעות לקיבוץ וגם לא פוגעות בסביבה ובבעלי החיים", אומר אופק.
בקיבוץ גם יחל לפעול בימים הקרובים מתקן ביו גז אליו מגיעים חומרי פסולת ופרש של בעלי חיים, מהלולים ומהרפתות. "הם נכנסים לתוך מתקן עיכול אנארובי - ומגז המתאן שאנחנו מפיקים, אנחנו מייצרים חשמל נקי", מסביר אופק.
מקור ייצור חשמל נוסף בקיבוץ, יוביל לשימוש משותף חכם של הקרקע החקלאית במקום. בימים אלה מוקמים מעל כרמי הענבים פאנלים סולאריים, שיספקו לגפנים את תנאי הגידול האופטימליים ובמקביל ייצרו חשמל נקי מהשמש.
"מדובר במהפכה של ממש בעולם החקלאות - באותה חטיבת קרקע אפשר לגדל גם ענבי מאכל ומעליהם גם להפיק חשמל נקי - להפיק גם חקלאות מתקדמת וגם אנרגיה מתחדשת", מסביר אופק.

חלוצי מתקני האגירה בישראל

במעלה גלבוע הוקם גם מתקן אגירת האנרגיה הראשון במדינת ישראל, שאוגר את החשמל שמופק בשעות אור השמש ומאפשר לקיבוץ להשתמש בו גם בשעות החושך או בימים בהם אין מספיק אור שמש.
"יש רגעים במהלך היום, שאנחנו מייצרים הרבה יותר אנרגיה ממה שאנחנו צריכים ואנחנו בעצם מאחסנים את האנרגיה הזאת לשעת הצורך", מסביר נוי אלקיים, מנהל פרויקטי אגירת אנרגיה, "אנחנו יכולים להזרים לרשת את האנרגיה הזו בזמני ביקוש מאוד גבוהים, מה שמקל על מערכות החשמל הארציות ותורם לא רק לקיבוץ אלא לכלל האוכלוסיה".
"אנחנו חיים בתוך שמורת טבע ויש לנו עניין לשמר את הסביבה ככל האפשר - ואנחנו גם תושבי כדור הארץ שהולך ונעשה מאוים יותר ויותר", מסכם יו"ר הקיבוץ, מילר, ומזכיר לנו את מה שעוד יישובים צריכים כנראה לאמץ.
בשיתוף קבוצת דוראל
פורסם לראשונה: 06:19, 24.08.23