הביטו הערב לשמיים: בשעה 19:15 צפוי מעבר מרשים במיוחד של תחנת החלל הבינלאומית מעל ישראל - וזו ההזדמנות שלנו לומר שלום למבנה המלאכותי הגדול ביותר בחלל ולאסטרונאוטים ששוהים בו ומרחפים כ-400 קילומטרים מעלינו. אין צורך במשקפת או בטלסקופ. התחנה תיראה כמו כוכב בהיר מאוד שיחלוף לאיטו בשמיים.
לצופים בישראל תהיה הפעם הזדמנות יחסית נדירה לראות - ללא מאמץ - גם את חללית הדרגון של חברת SpaceX שנמצאת כעת בסמוך לתחנת החלל. היא תיראה כנקודת אור נוספת שתנוע בסמוך לתחנה. החללית שוגרה אתמול (יום ד') מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה וצפויה לעגון בתחנת החלל הלילה בשעה 22:57 (שעון ישראל).
4 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
(צילום: shutterstock. נאס"א סיפקה חלק מהאלמנטים שמופיעים בתמונה)
נוסף על כך, מי שיצפה במעבר מהערים: בת ים, באר יעקב, רחובות, מזכרת בתיה, בית שמש, גוש עציון ובמקומות נוספים ברצועה זו, יוכל לראות את התחנה חולפת ממש על רקע הירח. בשאר המקומות בישראל היא תחלוף בסמוך אליו.
תחנת החלל הבינלאומית מקיפה את כדור הארץ בכל 90 דקות וגודלה כגודל מגרש כדורגל (בעיקר בשל הפאנלים הסולריים שלה). אמנם מעבר של תחנת החלל מעל ישראל אינו נדיר. למעשה בימים האחרונים ניתן היה לראותה כמעט בכל ערב לאחר שקיעת החמה, אך הערב מדובר באחד המעברים הטובים ביותר מבחינת הצפייה בה - כמעט 7 דקות מאופק לאופק.
4 צפייה בגלריה
מפת מעבר תחנת החלל על רקע הירח
מפת מעבר תחנת החלל על רקע הירח
מפת הרצועה בה תחנת החלל תחלוף על רקע הירח
(אתר: transit-finder)
המעבר של תחנת החלל יתחיל מכיוון האופק הצפון מערבי בשעה 19:13. היא תתחיל לטפס בכיפת השמיים בתחילה על רקע הכוכבים של קבוצת העגלה הגדולה. היא תחלוף במרכז השמיים בסמוך לכוכבים 'וגה', 'דנב' ו'אלטאיר' ובהמשך היא תעבור על רקע הירח (לחלק מהצופים) ותחל לרדת בכיוון דרום מזרח. ב-19:20 היא תיעלם בסמוך לאופק כאשר היא תיכנס אל תוך צילו של כדור הארץ.
4 צפייה בגלריה
מפת מעבר תחנת החלל מעל ישראל
מפת מעבר תחנת החלל מעל ישראל
מפת מעבר תחנת החלל מעל ישראל
(מקור: heavens-above)

איך ניתן לראות לוויינים?

בכל לילה ניתן להבחין ממקומות חשוכים בלוויינים רבים בשמיים, ביניהם שרשרת לווייני סטארלינק שחולפים מפעם לפעם בטור ארוך שנע לאיטו, טלסקופ החלל האבל, וכמובן את תחנות החלל הבינלאומית והסינית. הצפייה בהם אפשרית או בשעות הראשונות של הערב או לפנות בוקר (עד שעתיים אחרי השקיעה או משעתיים לפני הזריחה). לגופים אלו אין אור משל עצמם והם מחזירים את אור השמש שמגיע אליהם בגובה מאות קילומטרים, גם אחרי שאצלנו השמש כבר שקעה או טרם זריחתה.
4 צפייה בגלריה
ישראל מתחנת החלל הבינלאומית בליל ירח מלא. צולם ב-23.07.2021
ישראל מתחנת החלל הבינלאומית בליל ירח מלא. צולם ב-23.07.2021
ישראל מתחנת החלל הבינלאומית בליל ירח מלא. צולם ב-23.07.2021
(צילום: נאס"א)
התחנה היא לעת עתה המושבה האנושית הרחוקה ביותר מכדור הארץ ובתחנה שוהים בימים אלו שבעה אסטרונאוטים. שלושה של סוכנות החלל האמריקנית, שלושה קוסמונאוטים רוסים ואסטרונאוט גרמני. בחללית הדרגון ארבעה אסטרונאוטים נוספים - מרוסיה, יפן וארה"ב שיצטרפו לשביעייה בהמשך הלילה.

מה צריך בשביל לצפות?

למעשה עם העיניים זה מספיק. אך מי שיש ברשותו גם ציוד מקצועי יכול לנסות לצפות במעבר כולו דרך הגדלה כלשהי (מצלמה/משקפת/טלסקופ) רק לשים לב שהתחנה נעה יחסית במהירות ולכן יש צורך במעקב מאוד מדויק. את המעבר על רקע הירח מומלץ לנסות לצלם בווידיאו בהגדלה עם ציוד מיוחד.
הצלחתם לצפות בה? כתבו לנו בתגובות
  • לסיפורי אסטרונומיה מרתקים ולמידע נוסף על כוכבי השמיים, תופעות מעניינות, סיורים ותצפיות כוכבים, ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא באינסטגרם, בפייסבוק ובאתר של שירת הכוכבים.