לאחר שהרגו שבעה בני אדם בחמש השנים האחרונות, הכרישים הפכו להיות האויב מספר אחד בקלדוניה החדשה - ארכיפלג בדרום־מערב האוקיינוס השקט ואחת מחמש הטריטוריות של צרפת מעבר לים - שם הרשויות אפשרו עונה פתוחה (תקופה במהלך השנה שבה הציד או הדיג של בעלי חיים מוגנים הוא חוקי) גם של הטורפים הימיים, בתקווה להפוך את החופים לבטוחים שוב.
5 צפייה בגלריה
אזהרה מפני התקפות כרישים באחד מחופיה של קלדוניה החדשה
אזהרה מפני התקפות כרישים באחד מחופיה של קלדוניה החדשה
אזהרה מפני התקפות כרישים באחד מחופיה של קלדוניה החדשה
(צילום: AFP)
במלחמה כמו במלחמה, כנראה שכל האמצעים כשרים. זה הלך הרוח בקלדוניה החדשה, מקום שקט עם נופים מהפנטים שקיבל את שמו בעת מסעו השני של מגלה הארצות ג'יימס קוק ב-1774, בגלל הדמיון שראה בין חופי האי הצפון מזרחיים לחופי סקוטלנד, ששמה ההיסטורי היה קלדוניה.
הרשויות שרוצות להחזיר את השקט לרוחצים - זאת לאור תקיפות הכרישים הרבות שאירעו לאחרונה - עוררו את זעמם והתנגדותם הנחרצת של שוחרי איכות הסביבה, שנמצאים בצד של הכרישים, בטענה כי הצו של הממשל המקומי הוביל להרג חסר הבחנה ולפגיעה בבעלי החיים הימיים.
איי קלדוניה החדשה, טריטוריה צרפתית מעבר לים שהועברה לשליטה צרפתית ב-1853 לאחר שיושבה עוד קודם לכן על ידי בריטים וצרפתים, מרוחקים כ-1,200 ק"מ מזרחית לאוסטרליה וכ-1,500 ק"מ צפונית לניו זילנד (לא הרחק ממדינת האיים ונואטו). זהו אחד מהחלקים הצפוניים ביותר ביבשת זילנדיה (ש-94% משטחה נמצאים מתחת למי האוקיינוס השקט).
5 צפייה בגלריה
שלט אזהרה על אחד מחופי קלדוניה החדשה
שלט אזהרה על אחד מחופי קלדוניה החדשה
שלט אזהרה על אחד מחופי קלדוניה החדשה
(צילום: AFP)
אוכלוסייתה של קלדוניה החדשה מתחלקת בין אלה שרוצים לפעול בנחישות, תוך נקיטת כל הצעדים הדרושים למיגור תופעת תקיפות הכרישים, לבין אלה שמצדדים בגישה זהירה ורחמנית יותר כלפיהם. אף אחד לא בטוח מה הניע את הכרישים להגיע במספרים גבוהים בצורה יוצאת דופן למפרצים סביב עיר הבירה נומאה - שנמצאת בחצי אי בחלקו הדרומי של האי גרנד טר, האי המרכזי בקלדוניה החדשה - ולתקוף בני אדם ב-10 תקריות שנרשמו מאז 2018.
הרשויות המקומיות מנהלות מאז 2019 מסעות דיג במטרה לנקות את האזור מכרישים, אך לאחר שסגרו מספר חופים כאמצעי זהירות השנה, ראשת עיריית נומאה סוניה לגארד הגבירה את המאבק. הרשויות טוענות שרווחת התיירים בארצם עומדת על כף המאזניים, בדיוק כפי שקרה בעת הטלת מגבלות הקורונה, שנועדו להבטיח את בריאות התושבים והתיירים. "אנחנו לא נגד כרישים, אלא חייבים להפחית את הסיכון שהם גורמים", אמר ל-AFP רומיין פאירו, מנכ"ל עיריית נומאה.
5 צפייה בגלריה
כריש שורי
כריש שורי
כריש שורי
(צילום: Shutterstock)
הרשויות המקומיות אומרות שמאמצי המיגור מכוונים בעיקרם לכריש טיגריסי וכריש שורי - שנחשבים למיני הכרישים המסוכנים ביותר במימיה של קלדוניה החדשה - אך פרופ' מרטין קורניי, נשיאת העמותה Ensemble pour la Planete (יחד למען כדור הארץ) אמרה כי בפעולה תוקפנית זו נגד הכרישים יש גם נזק נלווה אפילו לסוגי כרישים שאינם מזיקים. "הרג הכרישים כתגובה להתקפות על בני אדם הוא חסר אחריות במונחים סביבתיים", אמרה פרופ' קורניי.
אמנם מהרשויות הובטח כי כל דג שייתפס בשוגג ישוחרר, אך פרופ' קורניי אמרה ל-AFP שהיא מאמינה כי מקרי מוות נלווים של היוזמה שהובילה להרג 250 כרישים ממין טיגריסי ושורי מאז 2019 מסתכמים בטבח. "לעתים קרובות התגובה הראשונה של בני אדם היא לתקוף, להרוג, להפגין עדיפות על כל מה שמסביב ונחשב לנחות", אמרה בריג'יט דו, שבילתה מספר חודשים בבית חולים אוסטרלי לאחר שהותקפה על ידי כרישים בינואר האחרון. "מה שצריך לעשות במקום זה הוא לנסות להבין מה קורה ולמה יש מספר רב כל כך של כריש כזה או אחר במפרצי נומאה. חייב להיות לזה הסבר מדעי", אמרה דו לתחנת טלוויזיה מקומית.
5 צפייה בגלריה
נומאה, בירת קלדוניה החדשה
נומאה, בירת קלדוניה החדשה
נומאה, בירת קלדוניה החדשה
(צילום: Shutterstock)
שבטי הקנאק (Kanak), ילידי הארכיפלג, מתנגדים גם הם לקמפיין הציד נגד הכרישים מכיוון שלמינים ששוחים בקרבת החופים יש מעמד קדוש בתרבותם, שכן על פי אמונתם יש לכרישים חלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית, אמר ל-AFP נשיא הקהילה המקומית איבון קונה.
בינתיים, לפחות כפתרון פחות התקפי עד שהצדדים יגיעו לעמק השווה לגבי אופן ההתמודדות עם תקיפות הכרישים, מקבלי ההחלטות בחרו להתקין רשת ענקית בים כדי להגן על שטח של כ-100 אלף מטר רבוע מפני חדירת כרישים, מה שיאפשר למתן את המשך המצוד אחר הכרישים.
5 צפייה בגלריה
קלדוניה החדשה
קלדוניה החדשה
קלדוניה החדשה
(צילום: Shutterstock)
למרות זאת, עמותת Ensemble pour la Planete הגישה תלונות משפטיות נגד הרשויות, תוך שאנשיה מפנים אצבע מאשימה כלפיהן בציד כרישים ללא קבלת היתר רשמי, בציד באזורים מוגנים והוצאת כריש טיגריסי וכריש שורי אל מחוץ לרשימת המינים המוגנים. אמנם פעילי הסביבה זכו לתמיכה רחבה מהאוכלוסייה, אך בכל הנוגע לפגישה עם נציגי הרשויות הפוליטיות אין כל בשורה לעת עתה. "למרות הבקשות הרשמיות שלנו, יש נתק בין הצדדים, כך שלא בטוח שפגישה כזו תתרחש בעתיד", אמרה פרופ' קורניי.