לאחר 12 ימים של דיונים, ועידת האקלים של האו"ם אמורה להסתיים היום (ו'). למרות ההבטחות של מנהיגי העולם לאיפוס פליטות גזי החממה בעשורים הקרובים, נראה כי ההסכם יהיה די מאכזב, למי שציפה כי מדינות העולם יתייצבו כולן כדי לעמוד ביעדים של הסכם פריז מ-2015. טיוטת הסכם חדשה קוראת למדינות להיות שאפתניות יותר בתוכניות שלהן להתמודד עם ההתחממות הגלובלית, אבל גם הולכת על הקו הדק בין התביעות של המדינות המתפתחות לבין אלו של המדינות העשירות.
2 צפייה בגלריה
הפגנה בוועידת האקלים
הפגנה בוועידת האקלים
הפגנה בוועידת האקלים
(צילום: רויטרס)
תוך שמירה על דרישת הליבה שלה למדינות, לקבוע הבטחות אקלים קשוחות יותר בוועידה שתתקיים בשנה הבאה בשארם א-שייח, הטיוטה משתמשת בשפה חלשה יותר מטיוטה קודמת, שפורסמה מוקדם יותר השבוע, שבה התבקשו מדינות לבטל בהדרגה את הסובסידיות לדלק מאובנים.
הטיוטה החדשה, שמנסה להבטיח שהעולם יתמודד עם ההתחממות הגלובלית מהר מספיק כדי למנוע להגיע לנקודת אל-חזור, היא למעשה איזון בין המדינות שעלולות להיפגע יותר ממשבר האקלים ובין כלכלות גדולות, הנשענות על דלק מאובנים.
התחייבות של מדינות לשדרג את יעדי האקלים שלהן בשנת 2022, אומרים בסוכנות הידיעות רויטרס, תתקבל בברכה על ידי מדינות עניות יותר, שרוצות יותר פעולה על מנת להתמודד עם שיטפונות, שריפות ועליית מפלס פני הים - תוצאות של ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים.
2 צפייה בגלריה
כדור הארץ זקוק לעזרה
כדור הארץ זקוק לעזרה
כדור הארץ זקוק לעזרה
(צילום: AP)
הטיוטה גורסת כי שדרוג ההבטחות צריך לקחת בחשבון "נסיבות לאומיות שונות", בהתייחס להבדלים בין מדינות עשירות לעניות. הדבר עשוי להרגיע כמה מדינות מתפתחות, שאומרות שזה לא הוגן לצפות מהן להפסיק את השימוש בדלק מאובנים ולצמצם פליטות - באותה מהירות כמו המדינות העשירות, שהפליטות שלהן אחראיות במידה רבה לגרימת שינויי אקלים.
לגבי דלק מאובנים, הטיוטה החדשה של ההסכם כוללת שתי מילים המדללות למעשה גרסה קודמת, שהצהירה באומץ כי על העולם להתחייב לבטל את הסובסידיות לדלק מאובנים באופן כללי. עם זאת, זו תהיה הפעם הראשונה בכל פסגות האקלים הקודמות של האו"ם, שדלקי מאובנים יוזכרו במפורש בהסכם סופי.
כעת, הטיוטה החדשה כוללת את המילים "ללא הפחתה" לפני הפחם, ואת הפסקת הסובסידיות "לא יעילות" לדלקי מאובנים. ייצור פחם ללא הפסקה הוא המקום שבו אין טכנולוגיה קיימת להסרת פליטת פחמן דו חמצני כתוצאה מכך.
המסמך כולל כעת גם את המילים "בלי הפוגה" לפני פחם, וביטול בשלבים של סובסידיות "לא יעילות" לדלק מאובנים. ייצור פחם ללא הפוגה מתרחש במקום שבו אין טכנולוגיה שיכולה להוריד את פליטות הפחמן הדו חמצני.
גרטה טונברג בהפגנה בגלזגו לפני שבוע
(צילום: רויטרס)

מדינות ערביות, שרבות מהן יצרניות גדולות של נפט וגז, התנגדו לניסוח בטיוטה הקודמת. בפסקה נכתב כעת: "ועידת האקלים קוראת לצדדים להאיץ את הפיתוח, הפריסה וההפצה של טכנולוגיות ואימוץ מדיניות למעבר למערכות אנרגיה בעלות פליטה נמוכה, לרבות על ידי הגדלה מהירה של ייצור חשמל נקי".