משפחת הפוריפריות הכחולות בדרום ים המלח
(קרדיט: ד"ר יואב פרלמן)

שני מינים של ציפורים מיוחדות תועדו בימים האחרונים בישראל: משפחה פוריפיריה כחולה ותחלילת העצים. התיעוד של משפחת הפוריפריות הכחולות הגיע מאתר סודי בדרום ים המלח, שם הצליח ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, לצלם שתי פוריפוריות מאכילות שני אפרוחים קטנטנים בליבת קנים.
3 צפייה בגלריה
פוריפריה כחולה
פוריפריה כחולה
פוריפריה כחולה
(צילום: נעם וייס, החברה להגנת הטבע)
לדברי ד"ר פרלמן, הפורפיריה הכחולה נדירה בישראל ודוגרת באתרים ספורים בלבד. "היא גם מהיפות בציפורי ישראל - סגולה כולה, מבריקה ובעלת משטח מצח ומקור אדומים. המקור קצר, אמנם, אבל גם כבד ומסיבי. לרוב היא מסתתרת מאוד בעומק הקנים. הפורפיריה הכחולה מקננת ברחבי אפריקה, אסיה, אירופה, אוסטרליה וניו זילנד והאוכלוסייה העולמית נפגעה עקב הרס בתי גידול, ניקוז ופיתוח מקומות חיות לחים, ציד, איסוף ביצים למטרות נוי ועוד", הוא סיכם.
חכלילית עצים
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)

את חכלילית העצים, אחת הציפורים היפות שמזמן לנו הטבע הישראלי. יותם בשן, רכז הדרכה בתחנה לחקר ציפורים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע. בשן סיפר ששמה של החכלילית מגיע מצבעה הג'ינג'י של הציפור, הקרוי גם חכלילי.
"בימים אלו מתחילות החכליליות את נדידתן הארוכה מאפריקה לאירופה, ועוברות דרך ישראל. אתמול בבוקר נלכד זכר יפהפה של חכלילית כזו בתחנה, הסמוכה למשכן הכנסת, ולאחר שעברה את תהליך הטיבוע - תהליך מחקר בו עונדים על רגל הציפור טבעת קטנה - שוחררה החכלילית חזרה לטבע. נאחל לה בהצלחה בנדידה", אמר בשן.
3 צפייה בגלריה
חכלילית העצים
חכלילית העצים
חכלילית העצים
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)
3 צפייה בגלריה
חכלילית העצים
חכלילית העצים
חכלילית העצים
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)
תחלילית העצים ניזונה מחרקים ופרוקי רגליים, ומפירות. היא קטנה למדי ודקת גזרה. ראשה מעוגל, בעלת זנב ערמוני עם נוצות מרכזיות מעט כהות יותר, הבולט במיוחד במעוף. ציפור זו מחבבת מטעים, שיחים, חורשות, גנים ופארקים. עמדת התצפית של החכלילית בשליש התחתון של עץ או שיח וממנה היא "מסתערת" על טרפה. לאחר שצדה, החכלילית שבה אל מקום המסתור שלה ומרטיטה את זנבה האדום - פעולה אופיינית מאוד אצל חכליליות וסימן זיהוי חשוב.