ילד בן 5 שבר בטעות קנקן בן כ-3,500 שנה במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. מדובר בקנקן שנמצא שלם בחפירות בשומרון ומוצג במוזיאון זה 35 שנה.
( צילום: ירון ברנר)

בריאיון ל-ynet סיפרה מנהלת המוזיאון, ד"ר ענבל ריבלין, על הקנקן ועל ההחלטה שלא לשים אותו בתוך ארון תצוגה שמור: "מדובר בקנקן עתיק מתקופת הברונזה התיכונה. הוא אמנם נדיר, אבל בחרנו להציג אותו ללא ויטרינות. הבחירה הזו נובעת מהמתודה של המוזיאון והמייסד שלו, ד"ר ראובן הכט. הוא אמר שהמוזיאון אינו מאוזוליאום, הוא לא ארון קבורה, אלא מקום חי ודינמי. המוזיאון פתוח בחינם למשפחות עם ילדים".
ד"ר ריבלין קראה לאם ובנה, שעזבו במהירות לאחר שבירת הקנקן, להגיע לסיור מודרך במוזיאון. "באותו רגע, האם והפעוט כל כך נבהלו. היא תפסה את הילד והם יצאו במהירות מהמוזיאון", אמרה מנהלת המוזיאון. "אני מבקשת לפנות אליהם: אל תחששו, אין לנו טענה כלפיכם. אירועים כאלה נדירים, אך הם קורים. אנחנו נתקן את הקנקן ונחזיר אותו למקומו בתהליך שנקרא רפאות. זה תהליך מרתק שנצלם בווידאו, על ידי המשמר שלנו, רועי שפיר. אנחנו מזמינים את האם והילד לחוויה מתקנת ולסיור מודרך".
2 צפייה בגלריה
הקנקן השבור
הקנקן השבור
הקנקן השבור
(צילום: צוות מוזיאון הכט)
2 צפייה בגלריה
הקנקן שנשבר כפי שהוצג במשך 35 שנה
הקנקן שנשבר כפי שהוצג במשך 35 שנה
הקנקן שנשבר כפי שהוצג במשך 35 שנה
(צילום: צוות מוזיאון הכט)
מנהלת המוזיאון הוסיפה כי ייתכן שהורים צריכים להדריך את ילדיהם לפני הביקור: "משפחות צריכות להכין את הילדים לפני שמגיעים למוזיאון - במוצגים שלא כתוב במפורש שמותר לגעת בהם, אסור לגעת".
ד"ר ריבלין סיפרה גם כי הוחלט להדפיס במדפסת תלת-ממד מוצגים מחימר, שיוכלו הילדים לגעת בהם: "יהיה שלט שכתוב 'כאן מותר לגעת'. כל החושים עובדים אצל ילדים, לא רק חוש הראייה, והם זקוקים לכך. אנחנו מודעים לצורך הזה, ונעניק את החוויה הזו".
על מוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה, סיפרה ד"ר ריבלין: "זהו מוזיאון חינמי, השלישי בגודלו ובחשיבותו בארכיאולוגיה בארץ. לאחרונה נוסף לו גן פסלים מרהיב. יש בו גם אגף אומנות ברמה בינלאומית עם ציורים בינלאומיים. כרגע הוא סגור לשיפוצים, אך לרוב הוא פתוח. מדובר בחוויה כוללת באוניברסיטת חיפה, עם ספרייה מרשימה לצידנו, ספריית ילדים, מתחם הסעדה, ומעבדות יפיפיות. שווה לבוא".